Gå till innehåll

WD-hårddisk och olika "seek modes"?


CGD

Recommended Posts

Det är ju inte säkert att du får dessa inställningsalternativ med SATA-drivrutinen du använder.

Jag har ställt om mitt BIOS för att använda AHCI läge i stället för IDE/RAID vid "SATA Storage Config".

AHCI läge tillåter interndiskens drivrutin att att använda avancerade SATA funktioner vilka

exempelvis ökar diskens prestanda vid olika belastningar genom att tillåta att disken själv

får optimera turordningen av diskläsningarna.

Det är tydligen så att med rätt moderkort, disk och drivrutin så kan SATA styra fler smarta funktioner

som även får disken att arbeta tystare vid sökningar.

För att lägga in bilder:

Med bilden framme på skärmen så trycker du <ctrl><print screen>

sedan öppnar du Program-Tillbehör-Paint och väljer "Klistra in"

Nu väljer du fyrkanten "Markera", klickar och drar tills du ramat in den del av bilden du vill spara.

Högerklicka och välj klipp ut.

I Arkiv vänjer du nu "Ny..." (spara inte gamla bilden) och välj sedan "Redigera - klistra in".

Arkiv Spara som... och ange plats namn och filtyp JPEG.       

I samband med inlägg trycker du sedan "Fler alternativ..." och bifogar bilden genom att bläddra

fram till den du just sparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Intel Matrix Storage Manage för att få mina diskar att gå i AHCI mode. Då ser det ut så här. Men jag tycker ibland att diskarna går lite långsamt så därför letar jag efter något som kan ändra detta. Dessutom kommer jag troligen att köpa mig en WD Black nu.

PS. Får se om det kommer med en bild nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte men jag kan öppna via Diskenheter men där är allt gråat.

Diskens hantering är i detta fall förbestämd av dess omgivning,

1. Disken är inte borttagbar under drift (intern).

2. Disk cache är påslagen.

3. Du har ingen batteribackup (känd för Windows).

Vad du skalll leta efter är inte diskens egenskaper utan diskkontrollerns hantering av SATA portarna.

Kan man ändra till AHCI utan att installera om?

Jag skulle svara Nej på den frågan... Det är lättare att ändra åt andra hållet.

Om du inte har AHCI drivrutinerna installerade i Windows så får du blåskärm efter ändringen i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag  fick ingen märkbar förbättring efter ominstallation till AHCI.

Det första som jag noterade var att uppstarten tog längre tid. Datorn stod och funderade på något i 15 sekunder

under booten. Det var något som inte hände om jag då kopplade tillbaka till IDE-läget igen.

Men jag lät det vara för då ville jag experimentera med AHCI. Nu har jag inte tänkt på det på länge så jag

skulle kanske mäta upp skillnaden nu igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...