Jump to content

Har en del problem med Windows XP efter att ha fått virus

Ralf

Recommended Posts

Hejsan allihopa !

Jag har en HP dator med allt för installerat ect. (xp och program)

finnes på datan recovery disk ( E )

Jag fick virus för ett tag sedan och mitt F-SECURE tog bort det, och fick hjälp av underbara Malou i denna tråden > http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=12290.0  ,  men sedan dessa har min data startat lite konstigt .

Följande problem när jag startar datan kommer denna rutan upp.

xvfddgfen5.jpg

Då jag låter den installera kommer följande ruta upp

53409664zt1.jpg

Sen blir det följande

adspq1.jpg

Vidare

hfgdhgdfge6.jpg

och slutligen

fffnu6.jpg

Enligt waxinator som hoppa in i förra tråden > http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=12290.0

Ursäkta inhoppet... men denna rad försöker starta Tjänsten PowerCinema men saknar MFC71.DLL -filen.

O4 - HKLM..Run: [PCMService] "C:ProgramCyberLinkPowerCinemaPCMService.exe"

Jag har dock försökt installera programmet igen  HP´s program åter ställning tjänst i start menyn

gdfsfgddp1.jpg

Inget hjälper vad skall jag göra ? Någon snälla ?

Mvh Ralf

Jag skulle nog rekommendera en total systemåterställning med hjälp av HP´s recoverydisk. Nu är jag inte insatt i HP´s rutiner, så jag kan inte säga hur detta genomföres. Men det verkar ju helt klart som om det virus/malware du hade i burken, har resulterat i ett söndertrasat register, och då brukar det inte finnas någon annan bra lösning än ominstallation! Om datorn är hyffsat ny, bör du kunna få hjälp av HP´s support... om ingen på forumet kan detta.

Edit:

Vid en eventuell ominstallation, vill jag dessutom rekommendera att du, som första åtgärd, går in och avinstallerar allt skräp som följer med en HP-installation!... d.v.s. alla testversioner av div. program som du inte vill ha t.ex. Alternativt kan du köra The PC Decrapifier, direkt efter ominstallationen! Detta för att undvika framtida problem som allt detta skräp, undantagslöst ställer till med!

http://www.pcdecrapifier.com/download

Tjena e-son och Landsfiskalen !

Tackar för era svar.

Det jobbiga är att just om installera

Jag skulle nog rekommendera en total systemåterställning med hjälp av HP´s recoverydisk.

förlora allt man har på datan lite jobbigt eller kan man undvika det ?

Skall testa länken som sista chans

Tackar återkommer

Stort tack !

Mvh Ralf

förlora allt man har på datan lite jobbigt eller kan man undvika det ?

Du skall så klart kopiera över allt du vill spara på någon extern disk, eller möjligen dvd, så att du kan lägga tillbaka det efter ominstallation.

när du gör en total systemåterställning på en hp dator så brukar det finnas 2 alternativ en destruktiv och en icke destruktiv återställning om du använder den icke destuktiva så sparas alla filer enda problemet är att man måste se till så att datornamn och konton blir identiska med hur dom var före återställningen annars så är det enligt min erfarenhet omöjligt att hitta filerna igen råkade ut för det en gång det låg 60 GB och skvalpade i datorn någonstans och hp:s support var inte särskilt intresserade av att hjälpa till så det slutade med att jag fick göra en destruktiv återställning för att få tillbaks diskutrymmet

men jag antar att om man placerar sina filer direkt under c så bör det inte vara något problem att hitta filerna igen

tub

Tjena !

Förlåt mitt sena svar ( PGA Ominstallation av Windows )

Tub gjorde på ett ungefär som du beskrev och nu är allt det lilla lunga igen

Datan mår prima = jag mår prima  ;D

I Bland är det nästan skönt att fått rensa datan , går snabbare nu när man rensat alla program man sparat på sig och testat hit och dit :P

Mvh Ralf

visst är det så jag brukar se det som att få göra en rejäl vårstädning bort med allt gammalt klutter

för är man inte ett riktigt proffs så är det nästan omöjligt att hålla datorn fräsch så här på Svenssonnivå

tub