Gå till innehåll

[LÖST] Bränna AVI-filmer till DVD-skivor med menyer och allt?


Venoms

Recommended Posts

Om jag vill bränna en dvd med fler .avi eller divx filmer kopplade till en meny som startar upp när man stoppar i dvd'n i spelaren, är det någon som känner till ett bra program som klarar det?

Obs, filmfilerna ska inte converteras till dvd format före de bränns till mediet utan de ska förbli i det ursprungliga formatet.

Eller, ett alternativ till är om någon vet hur länkningen mellan menyknappar och filmfil fungerar eller en anvisning/tutorial på hur man skapar egna menyer till dvd?

RealDvd är inget alternativ eftersom det är för dyrt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går med nero burning rom

Funkar inte i Nero, eftersom avifilen converteras till dvdformatet innan bränning i alla fall i den version (6) som jag har.

Hitta ett gratisprogram för menyer. Har inte testat. Sökte på Create cd menu

http://www.snapfiles.com/get/qmbuilder.html

Funkar inte till en dvd som spelas upp i tv'n eftersom den skapar en exe fil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni missar poängen... den ska behålla avi eller divx formaten inte converteras till dvd dvs .vob filer.

Oftast, om jag inte har helt fel, så converteras filmerna före de bränns till dvd mediet, och då begriper vem som helst att storleken blir helt ohållbar.

Jag hittade ett program nu precis som jag testar, DivXAuthor heter det och det programmet skapar en "ny" divx film av de filmer som används och så kan man skapa en meny till filmerna eller om man bara har en film... en rootmeny.

Det kostar en slant, $20 ungefär för en registrerad version. Testversionen fungerar i 30 dagar och lämnar en vattenstämpel i den färdiga filmen, fast när man testar så gör inte det något ;D

Jag tror att det är ett program som passar mig och mina behov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat färdigt... och avinstallerat programmet. Det skapade en fil i divx format, men bara en film fick plats och det säger mig att det inte fungerar.

Programmet fungerar som nero, fast med divx filändelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kanske helt enkelt inte går?

Det finns väl någon standard för vilka filer en dvd-spelare ska kunna läsa, och som bestämmer hur en meny ska göras. Om den standarden inte har med divx och sådant (som jag inte skulle tro) så går det ju helt enkelt inte.

Blurayspelare ska ha någon form av java på sig, så att man ska kunna göra mer med en skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är närmare slutmålet nu än tidigare i alla fall ;D ;D

Problemet jag försöker att lösa nu är att i "joiner" säger den att det är olika "dataströmmar" i filmerna så det går inte att lägga ihop dem.

Funderingen är att om jag omkodar till dvd format för att komma till ett neutralt utgångsläge och sedan konverterar till avi eller divx format med samma inställningar på alla filmerna, blir det samma dataströmmar då? Film är inte riktigt min starka sida så det blir att testa fram en lösning...

Annars, rent teoretiskt, ska det fungera med att "Joina" avi filmer till en film för att sedan lägga menyer med "DivXAuthor ".

Ett annat fenomen som jag upptäckt är att med "WinAvi video converter" går det inte att konvertera till avi om man först "rippat" ut den svenska delen av filmen för att få ner storleken. Konstigt problem, eftersom det fungerar utmärkt med att konvertera hela filmen till avi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag inte är helt ute och cyklar så kan du faktiskt göra det du vill med nero

från nero startsmart välj skapa videocd el. videodvd vilket som

välj sen lägg till videofiler när dom är inlästa kan du välja om du vill sammanfoga till en fil eller behålla individuella filer

nu väljer du exportera här kan du välja precis vilket format du vill använda du kan alltså ange samma egenskaper som orginalfilen om du vill

så långt kan jag men jag vet att i nästa meny som kommer upp så finns det en massa alternativ med menyer men det är ingrnting jag kan

hoppas jag inte missförstod vad du ville åstadkomma i annat fall kanske någon annan har nytta av det

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag inte är helt ute och cyklar så kan du faktiskt göra det du vill med nero

från nero startsmart välj skapa videocd el. videodvd vilket som

välj sen lägg till videofiler när dom är inlästa kan du välja om du vill sammanfoga till en fil eller behålla individuella filer

nu väljer du exportera här kan du välja precis vilket format du vill använda du kan alltså ange samma egenskaper som orginalfilen om du vill

så långt kan jag men jag vet att i nästa meny som kommer upp så finns det en massa alternativ med menyer men det är ingrnting jag kan

hoppas jag inte missförstod vad du ville åstadkomma i annat fall kanske någon annan har nytta av det

tub

Jodå, nero kan göra precis det du säger, men... efter det att du lagt till alla dvd's, i mitt fall fem dvd filmer som konverterats till avi/divx för att få plats på en 4,7 gb dvd media så när du ska till och bränna så transcodas alla filmerna och menyn du skapat till vanligt dvd format och vips så är storleken uppe i nästan 5 x 4,7 gb och det får ju inte plats...

Så det vi alla vill, är att behålla det lilla formatet samtidigt som man har en meny som startar automatiskt när man stoppar i dvd'n i spelaren. Sedan när man valt film så startar man den med menyknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt man behöver... klipper ihop, konverterar, fixar menyer enligt egna bakgrunder OCH bränner...

ConvertXtoDVD

Har använt det sen jag fick tipset på Alltomvista... förvisso kostar det meeeen det ordnar sig ju alltid...*L*

"Sök och du ska finna"--- ::)

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det vi alla vill, är att behålla det lilla formatet samtidigt som man har en meny som startar automatiskt när man stoppar i dvd'n i spelaren. Sedan när man valt film så startar man den med menyknappen.

Precis så ja.  :)

Konstigt att när ja bränner med den dvd-spelaren till tv:n, så får de plats en hel hög filmer. Menyn blir inte så snygg där, men de funkar. Fast de blir som en vanlig dvd då. Inte divX. Har också provat med nero och ja fattar inte varför den vill göra filerna större?

Så lite sladdar och en dvd blir mitt förslag.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, nero kan göra precis det du säger, men... efter det att du lagt till alla dvd's, i mitt fall fem dvd filmer som konverterats till avi/divx för att få plats på en 4,7 gb dvd media så när du ska till och bränna så transcodas alla filmerna och menyn du skapat till vanligt dvd format och vips så är storleken uppe i nästan 5 x 4,7 gb och det får ju inte plats...

Så det vi alla vill, är att behålla det lilla formatet samtidigt som man har en meny som startar automatiskt när man stoppar i dvd'n i spelaren. Sedan när man valt film så startar man den med menyknappen.

man kan väl göra en imagebränning

öppna det med Daemon tools

Clona ner till 4,5Gb

elby CloneDVD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DET FUNKAR!!!  ;D ;D ;D

Har precis bränt en dvd med fyra filmer på och meny. Nu är det bara en testversion.

Menyer och annat får man finlira och lära sig att hantera, men det funkar iaf på datorn. Ska prova på tv'n i morgon...

Visst ja... det var med ConvertXtoDvd ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DET FUNKAR!!!  ;D ;D ;D

Har precis bränt en dvd med fyra filmer på och meny. Nu är det bara en testversion.

Menyer och annat får man finlira och lära sig att hantera, men det funkar iaf på datorn. Ska prova på tv'n i morgon...

Visst ja... det var med ConvertXtoDvd ;D

Toppen att Ni fick det att fungera med  ConvertXtoDVD

När Ni bränt skivan kan Ni spela upp på alla dvdspelare som klara brända skivor

Toppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar på min dvdspelare som är till tv'n iaf, och den tar de flesta formaten... åtminstone är den divx klar. Den tar inte mp4 eller nero digital :P, men det gör inget nu, när detta funkar.

Nu är det bara att komma på en hel hoper med inställningar och konfigurationer för att det ska bli snyggt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Skulle jag göra så med alla mina filmer så finge jag bli storkund på WeSellCD eller liknande, dessutom ruinerad, flera gånger om efter inköp av 4000-5000 DVD skivor. :D

Någon enstaka film skulle nog däremot gå bra att föra över till DVD och fixa menyer till. :)

Kanske mina hemvideos från 1994 kunde vara något att fixa menyer till. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har någon multimediaanläggning till tv'n så får det bli såhär med barnens filmer. Dels så spara det orginaldvderna samt att det går snabbare för barnen att använda sig av.

Nu kan det bli två dvder av Tintins samlade verk... istället för 15.

Jag håller med dig om att det skulle bli jobbigt att konvertera allt till ett system likt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, hade visst riktigt fel här :P

Men bra att det gick för det är ju inte så fint och behöva bläddra i nån mapp från dvdspelaren och starta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...