Gå till innehåll

Hur mycket begränsar routern hastigheten?


Recommended Posts

Hej

Sitter och funderar på att uppgradera min Internet anslutning från 8mbit/s till 50mbit/s men undrar över följande:

Sitter idag med en Router (D-Link 624) där jag kopplat nätverkssladden från modemet genom routern till den stationära datorn (trådlöst använder jag enbart till jobbdatorn).

Om jag fattat det rätt så begränsar routern hastigheten för många då den inte klarar av att hantera mängden data i vissa hastigheter. MEN det jag undrar över är om detta enbart gäller den trådlösa överföringen? Och således så blir hastigheten genom kabeln densamma (trots att den går genom routern)? Eller begränsas även den?

Hoppas ni hängde med på min frågeställning. Vore tacksam för svar. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att routrar i största allmänhet, iaf för hemmamarknaden, begränsar (flaskhals) internetuppkopplingen stämmer bra det. Hur mycket beror lite på vilken router vi snackar om, finns olika erfarenheter kring detta. Men generellt sett brukar man väl säga att de billigare, däribland många D-Links (iaf de gamla modellerna), tappar mest.

Har ingen vidare koll på de senaste modellerna från resp tillverkare, men har en gammal D-Link DI604 liggandes som jag själv har uppmätt max 80Mbps igenom WAN porten, vilket är klart godkänt! Detta gäller med en dator som kommunicerar, och en anslutning. Så fårt det är fler datorer som kommunicerar samtidigt mot Internet, i synnerhet med flera anslutningar per dator (torrents bl.a) så försämras detta drastiskt... men det beror på som sagt.

Detta gäller både trådburen och trådlös trafik igenom routern, faktum är att trafiken som går mellan datorer på samma router har "fri fart" pga routningen inte behövs och är således ingen flaskhals i processorn, men så fort något ska ut på Internet så ska det dels routas, NAT:as och i vissa fall inspekteras (SPI, brandvägg) vilket allt kräver av hårdvaran.

Med andra ord, finns inte många routrar idag på hemmamarknaden (tror jag) som utan bekymmer klarar 100Mbit genomströmmning in/ut till/från Internet. Då handlar det mest om flera tusen kronors prylar, vanligtvis riktat mot företagsmarknaden eller entusiaster. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall, med 50Mbps anslutning, så skulle ju min gamla D-Link i viss utsträckning nog klara det galant :)

Så jag misstänker att även din D-Link, eller nyare modeller, också borde klara det.

Observera dock att trådlöst anslutna datorer brottas med andra grejer, en kabel ger 100Mbps i bästa fall mellan dator och router, lr dator - router - dator, men trådlöst så beror det på om routern stödjer nya N standarden eller gamla G standarden. Din stödjer så vitt jag vet den gamla, vilket i _bästa fall_ kan ge 25Mbps. Mer troligt 10-15Mbps. Så trådlös anslutning är en flaskhals, medan WAN porten är en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte att jag är expert på nätverk... men en router har ofta brandväggsfunktion och är

långsam jämfört med en switch som bara skickar trafiken vidare mellan portarna.

Den nackdelen gäller routern generellt och inte specifikt trådlöst.

Hastigheten eller egentligen klockningen av trafiken genom kabel är ju 100Mbit - 1000Mbit.

medan trådlösa oftast är 56Mbit. Så om kablarna är motorvägar, trådlkösa är skogsvägar så

är routern samhället  som all trafik måste ta sig igenom.

Man får här räkna med en del kommunikationstrafik så rent datamässigt så blir det kanske cirka 70%

av angiven klockning som blir nyttotrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DIR-655 <---  tekniken har gått väldigt långt.. Har en känsla av att denna router inte begränsar längre.. Även från den trådlösa sidan som ska i full styrka pumpa 300mbit. Gick tidigare från dlinks 624:a. Har inte gjort några större tester men hastigheten känns klockren på en 100mbits lina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa, jag tvekar inte att en av de nyare D-linksarna med N standard och t.ex gig portar på LAN sidan också klarar närmare 100Mbpit genomströmmning på WAN porten, om en flera år gammal simpel och billig DI60 klarar 80 :)

Nu är ofta de här siffrorna, som i mitt simpla test fall, enkelt framtagna på så vis att det handlar om en klockad överföring från en dator och Internet, men det riktigt intressanta och som säger något om routern har bra prestanda är hur den klarar flera samtidiga tungt aktiva datoranvändare, samt flera anslutningar.

Jämför du mitt test på 80Mbps, så var det en dator och en anslutning, tror den skulle sacka ihop ganska snabbt om man drog igång en trrent i testsyfte som kan ha flera 100 samtidiga anslutningar.

Även om N standarden är den nya, utvecklade metoden så gäller samma sak där som med G standarden, minst 50% är trådlös overhead ("samhället") och de tester jag läst så har inte en enda N router presterat mycket bättre än 50-60 Mbps vid ideala förhållanden. Är iofs en fördubbling i bästa fall jämfört med G, men lånngt ifrån 300Mbit :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående skribent :)

Dock är det enkelt att ta reda på det, om man vill experimentera lite och kan lite nätverkande :) Så slipper du bli överasskad när du väl beställt abonnemanget?

Enkelt beskrivet, så kan du koppla in en dator till WAN porten (dvs den som nu går till ditt modem) och sätt en statisk IP adress på denna dator, t.ex. 10.0.0.2 subnet 255.255.255.0. Gateway kan du lämna tomt, alternativt 10.0.0.1.

Sedan går du in på inställningarna för din D-Link, ändrar WAN inställningen från DHCP (antar jag att den står på nu) till statisk IP, fyller i 10.0.0.1 subnet 255.255.255.0. Lämnar gateway tom, funkar det inte fyller du i 10.0.0.2.

Jag antar också att du har standard inställningar i routern, dvs att den lokala IP adressen är 192.168.1(0).1. Nu kan du enklast prova i windows menyn "Run"/"kör" att skriva 10.0.0.2 så bör du komma in på den andra datorns utdelade mappar (förutsätter att du har skrivar och fildelning aktiverad hemma m du har fler datorer) och flytta över en fil från en dator till datorn som sitter på WAN porten, alltså 10.0.0.2. Där kan du få en fingervisning om hur snabbt det går fram och tillbaks över WAN porten.

Det du således gör är att simulera en internet uppkoppling, men istället för riktiga internet och en okänd datr någonstans i världen så är det din egen dator hemma som agerar "internet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tro att den klarar 50mbit utan några problem då den har en throughput på 70mbit (WAN till LAN)

Throughput är alltså kabelhastigheten och INTE den trådlösa?

I så fall är det bara för mig att köra på.

Återigen ett stort tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tro att den klarar 50mbit utan några problem då den har en throughput på 70mbit (WAN till LAN)

Throughput är alltså kabelhastigheten och INTE den trådlösa?

I så fall är det bara för mig att köra på.

Återigen ett stort tack för all hjälp.

Ja precis, den trådlösa hastigheten brukar oftast vara lägre. Men om du kör kabel så bör de gå utan några som helst problem.

Kul att kunna vara till hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen vad snabbt och effektivt detta forum är. Trots att jag känner mig mer än nöjd med svaren så tänkte jag pröva med pricken över i:et.

Någon som testat detta just D-Link 624 och det fungerat utan problem med kabel (Throughput)?

Högre hastighet än 50mbit/s går givetvis också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen vad snabbt och effektivt detta forum är. Trots att jag känner mig mer än nöjd med svaren så tänkte jag pröva med pricken över i:et.

Någon som testat detta just D-Link 624 och det fungerat utan problem med kabel (Throughput)?

Högre hastighet än 50mbit/s går givetvis också bra.

Bara för att klargöra lite, throughput är engelska för genomströmningshastighet och i det här fallet genomströmningshastigheten från WAN(från t.ex din operatör) vidare till dina LAN-portar. Throughput är inget specifikt för just kabel utan det är ju hastigheten från WANet som sedan din router ska klara trycket för och vidare ut till dina datorer genom vad du nu använder, kabel eller trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänkte säga :)

Tjejens föräldrar har en DI624, och den har jag vid ett tillfälle mätt upp 85Mbps från WAN till LAN.

Med Wan till Lan menas alltså kabel?

Grymt i så fall. Stort tack!

Om detta blir bekräftat så lovar jag att det är slut på dumma frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga frågor är dumma frågor.

WAN är alltså nätverket utanför din router och LAN är nätverket innanför din router, oavsett kabel eller trådlöst. Men man brukar oftast få högre hastighet med kabel än med trådlöst.

WAN = World Area Network (Utanför din router som du inte kan styra över)

LAN = Local Area Network (Dina datorer, xbox m.m.)

Även om trådlöst brukar kallas WLAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ovan skrev, WLAN är tekniken som beskriver hur datorer trådlöst ansluter sig till ett LAN (lokalt nätverk, ex hemnätverk). Vanligast är annars med kablar mellan dator och router, eller switch för den delen.

WAN är alltså på andra sidan ditt modem/vägguttag, operatörens nät och dennes förbindelser med övriga operatörers nät, dvs Internet. Vanligtvis ansluter man en router till ett WAN, operatör, med en kabel, dock finns det tekniska möjligheter och ansluta en router trådlöst också via WLAN till ett WAN men det är en annan femma.

Att man brukar få högre hastighet med kabel än trådlöst, är än så länge idag ett milt påstående, man får garanterat högre hastighet idag med trådburen trafik (upp till 1gbps) jämfört med trådlös WLAN teknik som har uppmätts max 60Mbps gällande N-standarden. Vanligt 100Mbit ethernet nätverkskabel ger allt som oftast 90-100%, dvs 90-100Mbps inkl ev overhead i kommunikationsprotokollen. Sen kvarstår det faktum att trådlös teknik än så länge är mycket känsligt för omgivningen och andra störande objekt, så som väggar (betong), träd utomhus, mikrovågsugnar, bluetooth enheter samt även andra intilliggande trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kan man i runda slängar konstatera följande:

Att köra med kabel genom routern ger i stort sätt ingen förlust i bandbredd, speciellt inte om man "bara" ligger runt 50Mbit/s ner.

Ska man däremot använda sig av det trådlösa till att "Dra hem" större filer snabbt finns det idag ingen router som klarar av full styrka mer än som försäljningsargument, då verkligheten brukar vara en helt annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är tjänsten från Com Hem beställt. Tack för all hjälp.

Känner på mig att jag kommer återkomma för att min D-Link 624 kommer braka ihop och inte klarar allt som ska ta sig igenom. Men det är en annan dag och ett annan ämne.

Återigen, Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...