Gå till innehåll

Ny version av Format Factory [filkonvertering]


LionKing

Recommended Posts

Hm, jag testade att konvertera en flac-fil till Vorbis (Alla till OGG) och till AAC (Alla till M4A). I båda fallen valde jag 192 kbps (högsta valbara värde). Detta gav AAC-filen dataflödet 188 kbps, vilket är helt rimligt. Däremot var ljudkvaliteten orimligt låg, ljusår ifrån vad en bra AAC-kodare presterar. Vorbis-filen fick inte ens rätt dataflöde: 66 kbps! Och ljudet blev sämre än med lägsta kvalitetsinställning och en bra Vorbis-kodare. Oanvändbart! Testade också att konvertera från en wav-fil, med samma resultat, som väntat.

Någon som får liknande resultat, eller är något fel här? Använde version 2.45.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var markerat. I egenskaper för AAC-filen står det att den är kodad med Lavf52.54.0, som jag aldrig har stött på tidigare. :unsure: I Vorbis-filen saknas information om vilken kodare som använts. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis! :P

Det får du gärna. :) Skall du spela upp filerna i din iPhone, har du dock ingen nytta av Vorbis (passar däremot fint i en Android-lur). Där är AAC (.mp4, .m4a, .m4b) det format jag rekommenderar. Kanske skapar en tipstråd om ett alternativ till iTunes/QuickTime för att skapa AAC-filer med högsta kvalitet. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, både Vorbis och AAC är (modernare och) effektivare än mp3. Skillnaden märks dock endast vid lägre dataflöden. Över 200 kbps torde de flesta ha svårt att skilja de tre formaten från en förlustfri förlaga. mp3-kodaren Lame utvecklas alltjämt, och har blivit riktigt bra. Spotify använder f.ö. Vorbis q5 (~160 kbps), och Premium-användare kan välja q9 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Format Factory 2.50 (2010-08-17)

  1. Improve DVD Rip,Now supports DVD to RMVB.
  2. Fix an issue with "All tom RMVB" about split video.
  3. Fix an issue about conflict with Vista,Windows7 Areo effect.
  4. Added RMVB output type in video joiner.
  5. Improve video size calculation , you can input "auto" instead of width or height.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
  • 7 månader senare...

2.70 2011-06-17

1 Added right button menu item to invoke Format Factory.Now you can use it to convert and view info of media files.

2 Fixed the profiles of iPad,PSP that fail to be played.

3 Fixed bugs in Mux.

4 Update codecs to MediaInfo 0.7.44,ffdshow rev3882,Haali 1.11.96.14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...