Gå till innehåll

Internet bryts med trådlös router


Recommended Posts

OK, där ser man! Detta med "Auto" är tydligen bara vissa som har...

Du kan ju prova att byta kanal på chans, t ex 1, 6 eller 11. De överlappar varann så du bör flytta 3-4 kanaler i varje steg.

Är det lika långt mellan den bärbara och stationära datorn kontra routern? Av bilden du visade tidigare att döma, så sitter inte USB-WLAN-enheten bak i datorn utan via en sladd fram och med fri sikt till routern!? WLANet jobbar ju på 2,4 GHz så radiovågorna skärmas lätt av väggar o l.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och golvet :P

Fråga, du har inga andra enheter som använder 2.4 ghz bandet?

Bluetooth enheter?, trådlös ljud eller bildöverföring?

Kontrollerat loggen för DHCP server i routern om det kanske är så att din dator inte rapporterar

så att den inte behöver adressen länge?

Eller om DHCP förfrågningar nekas av din brandvägg?

Kanske har du en kort DHCP renew adress så att windows anser det som flood och stoppar det?

Det här hela med kanaler, nja, skulle väl vara att köra netstumber då och kolla så man inte kör samma kanal som grannarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter jag ändrat kanal så fungerar det faktist bra. Jag har även kört Network Stumbler och kollat, det är bara en till granne (långt bort) som kör samma frekvens som mig. Hehe jag fattar noll om vad du skrev om DHCP grejjen, är inte så insatt på den biten  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK om att kanalbytet tycks hjälpa, men med bara en granne så är inte "trängseln" speciellt stor. Du skriver "bara en till granne (långt bort) som kör samma frekvens som mig", menar du på samma kanal som jag? En viss kanal ligger förvisso på en viss frekvens inom 2,4 GHz-bandet, men de specas inte, utan man pratar bara om "kanaler".

Jag frågade i tidigare mail om avständet mellan den bärbara datorn och routern kontra avståndet mellan den stationära och routern. Vi som försöker hjälpa dig måste få svar på våra frågor, vi ställer dem för att få ett grepp på din situation.

Det är höga frekvenser och låga effekter på WLAN, så avstånd och mellanliggande väggar o d har stor betydelse för funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja precis, en granne som kör samma kanal som mig fast signalstyrkan till den är väldigt svag om man säger så då. Min laptop står brevid min stationära dator, vet inte om det var de du fråga efter (förstog inte frågan speciellt bra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag tänkte att den fasta datorn stod på ett annat ställe, men då gör de inte det.

Well, du får väl prova och se om det funkar bättre på en annan kanal. Om inte så prova att flytta WLAN-USB-enheten, det kan ge bättre signalstyrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...