Gå till innehåll

�Keyboard PowerOn Function� aktiverat � stängs inte min dator av helt?


JoWa

Recommended Posts

Hej,

Jag har aktiverat Keyboard PowerOn Function i BIOS, så att jag kan starta datorn genom att trycka på valfri tangent på tangentbordet. Men efter att strömmen till datorn har brutits, fungerar inte start från tangentbordet vid första starttillfället. En vän misstänker att minnesmodulerna i min dator efter avstängning av datorn inte är strömlösa. Någon som vet om detta stämmer, och om det är någon skillnad mot då Keyboard PowerOn Function inte är aktiverat? Är det i så fall någon nackdel att använda funktionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte det där med icke strömlösa minnen när datorn är strömlös...

Varifrån menar han att minnena skulle få ström då ?

Moderkortet har viss strömmatning när nätaggregatet är i vila. Man ser en tänd lysdiod på moderkortet

och även på vissa USB-tillbehör. Denna speciella +5VSB används för att ge ström för datorns väckning.

I dokumentationen nämns endast PS/2 tangentbord men om Legacy USB är enabled så skall även USB

tangentbord fungera.

Om denna väckning sker via startknappen eller tangentbordet spelar ingen roll.

Vad för typ av tangentbord har du ? USB-ansluten ? trådläs ?

kan ditt behöva initieras av BIOS efter strömbortfall ?

Du har även inställningen "Restore on AC Power Loss" där du väljer åtgärd efter strömbortfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator,

Jag förstod inte det där med icke strömlösa minnen när datorn är strömlös...

Varifrån menar han att minnena skulle få ström då ?

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Detta gällde då datorn är avstängd, men strömmen ej är bruten. Det är efter att datorn har varit strömlös tangentbordsstarten inte fungerar vid första starttillfället. Hypotesen var väl då att det skulle bero på att minnesmodulerna varit strömlösa.

Moderkortet har viss strömmatning när nätaggregatet är i vila. Man ser en tänd lysdiod på moderkortet

och även på vissa USB-tillbehör. Denna speciella +5VSB används för att ge ström för datorns väckning.

I dokumentationen nämns endast PS/2 tangentbord men om Legacy USB är enabled så skall även USB

tangentbord fungera.

Om denna väckning sker via startknappen eller tangentbordet spelar ingen roll.

Vad för typ av tangentbord har du ? USB-ansluten ? trådläs ?

kan ditt behöva initieras av BIOS efter strömbortfall ?

Det är ett USB-tangentbord, men anslutet till PS/2-kontakten med den medföljande adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Detta gällde då datorn är avstängd, men strömmen ej är bruten. Det är efter att datorn har varit strömlös tangentbordsstarten inte fungerar vid första starttillfället. Hypotesen var väl då att det skulle bero på att minnesmodulerna varit strömlösa.

Okay... minnet har bara strömmatning då du använder läget Vila/Sleep. I alla andra lägen stängs minnet av.

Det är ett USB-tangentbord, men anslutet till PS/2-kontakten med den medföljande adaptern.

Då har du den optimala inkopplingen med garanterad +5VSB matning.

Vissa moderkort har en bygling för (+5V eller +5VSB) matning till PS/2 tangentbordet, men eftersom ditt

fungerar efter normal avstängning (Shutdown) så är det rätt byglat.

Får du samma fel om du har tangentbordet tillfälligt urkopplat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du samma fel om du har tangentbordet tillfälligt urkopplat ?

1: Kopplade ur och anslöt tangentbordet medan datorn var på, stängde av datorn, och startade den från tangentbordet, som vanligt. (Datorn pep (som ett startpip) då tangentbordet anslöts.)

2: Kopplade ur och anslöt tangentbordet medan datorn var avstängd. Datorn startade då jag anslöt tangentbordet. (Detta hände till min förvåning också första gången jag kopplade in mitt nya tangentbord (Logitech Ultra Flat). ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan man säga att PS/2 -ingången startar datorn även efter fullständigt strömbortfall,

men tangentbordet skickar inga tecken då det varit helt strömlöst ?

Har du provat skillnaden då du kopplar tangentbordet direkt till en USB-port (utan PS/2 adapter) ?

(Legasy USB i BIOS annars får du nog inget tangentbord innan Windows startar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan man säga att PS/2 -ingången startar datorn även efter fullständigt strömbortfall,

men tangentbordet skickar inga tecken då det varit helt strömlöst ?

Tveksamt, vad jag kan se. Det enda som påverkar tangentbordsstarten tycks vara att hela datorn är strömlös.

Har du provat skillnaden då du kopplar tangentbordet direkt till en USB-port (utan PS/2 adapter) ?

(Legasy USB i BIOS annars får du nog inget tangentbord innan Windows startar.)

Måste undersökas! Återkommer efter ett par omstarter. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat skillnaden då du kopplar tangentbordet direkt till en USB-port (utan PS/2 adapter) ?

(Legasy USB i BIOS annars får du nog inget tangentbord innan Windows startar.)

Kopplade tangentbordet till USB-porten, valde först USB Device Legacy Support: Keyboard+Mouse, och sedan USB Device Legacy Support: All Device.

Gick inte att starta datorn från tangentbordet med den inkopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...