Gå till innehåll

Letar efter program som tar backup av Windows


Stim

Recommended Posts

Hej,

Jag letar efter nåt program som kan ta backup av windows, installerade program och inställningar som sen kan brännas till dvd skiva/skivor som man sen kan återställa datorn med vid behov. Tänker främst på något liknande återställnings skivor som en del tillvärkare ibland skickar med vid köp av datorer där både OS och en del medföljande program installeras.

Nån som vet om det finns bra program för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

AcronisTrueImage använder jag till backup. Fungerar både till XP och Vista. Kanonbra.

Enklast är nog att lägga backupen på annan partition eller annan disk (USB)

Backupen på Vista blir nog för stor för att lägga på DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows Vista Business, Enterprise och Ultimate. finns något som kallas för "Windows Complete PC-säkerhetskopia". Men hjälp av den kan man spegla hela diskar för senare återställning. Det behövs alltså inget 3:e-partsprogram. Jag citerar direkt ur windowshjälpen...!

När du konfigurerar datorn för första gången bör du skapa en Windows Complete PC-säkerhetskopieringsavbildning, vilket kan jämföras med att ta en ögonblicksbild av programmen, systeminställningarna och filerna på datorn. Du kan använda säkerhetskopian om datorn slutar att fungera. Även om den här typen av säkerhetskopia också omfattar dina personliga filer rekommenderar vi att du säkerhetskopierar dina filer regelbundet med hjälp av guiden Säkerhetskopiera filer. Du bör också uppdatera Windows Complete PC-säkerhetskopieringsavbildningen en gång i halvåret.

Windows Complete PC-säkerhetskopiering och återställning ingår inte i Windows Vista Home Basic eller Windows Vista Home Premium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

AcronisTrueImage har jag kikat på tidigare men förstod mig inte på det riktigt då. Möglighet till Backa upp till dvd kunde jag inte se något och gav aldrig programmet tid för testa riktig. Antar att den säkert har nån funktion för det bara att jag inte kunde se nåt när jag testade programmet.

Kikade närmare nu på Complete PC-säkerhetskopiering som verkar bra och enkelt på något sätt. Om jag förstå rätt så gör den bland annat det här;

Packar och komprimerar filerna/kopian.

Talar om hur många dvd-skivor som kommer att krävas (om man vill kopiera till dvd-skivor)

Möjligheten att lägga kopian på hårdisken annan partition

Så långt ser allt bra ut. Sen vad jag förstår så måste man använda sig av Windows Recovery Environment för kunna återställa vilket ska finnas på Windows-skivan. Ska kolla Windows Recovery Environment närmare och se hur själva återställningen kan fungera och vilka val det kan finnas.

Jag hoppas på att där finns val som att först kunna formatera och därefter återställa, återställa till vilken partiton som helst och inte på något sätt måste vara beroende av att återställa till en havererad Windows installation/partition

Kommer ihåg min första PC från HP (Windows ME :P)  där det följde med 2 återställnings skivor med OS och lite medföljande program. Där kunde man från första skivan välja lite olika val, bland annat Återställ och Formatera och återställ.  Just att först kunna formatera en hårdisk och därefter återställa tycker jag är en viktigt funktion och hoppas den möjligheten även finns i Windows Recovery Environment.

Annars verkar ju det här vara precis vad man letat efter, och så har man haft den mitt framför näsan hela tiden utan att man tänkt på det. Enkelt och smidigt verkar det vara.  Kör med Ultimate o där finns säkert fler funktioner som man helt missat .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för Wikipedia länken. Ska kolla lite mer där sen över den listan.

Har testat nu en rad olika sätt att återställa med Windows Recovery Environment, men får inte återställning från en större disk att kunna återställas till en mindre disk. Nån som vet vad det kan bero på?

Vad jag gjort är att först ta backup på en 500GB-Disk (använt storlek med installerade program osv. var ca 50GB och backupen blev ca 20GB). När jag skulle återställa tog jag ur disken och satte i en tom 300GB-Disk (som test disk) och får felmeddelande ganska omgående att disken är för liten. Förhållande till vad vet jag inte förutom till disken med 500GB är större än disken på 300GB bara, men inte till använt storlek på 50GB. Tycker det här inte ska vara något problem och har nu testat det 2 gånger + med skapa om  backupen från 500GB-Disken, får samma felmeddelandet ändå om att  300GB-Disken är för liten.

Annars har jag nu testat följande och som fungerar hur bra som; (på 300GB-Disken).

1: Installerade Vista samt med några program och gjorde backup.

2: Formaterade disken återställdes utan problem.

3: Skapade 2 partitioner och installerade XP samt Vista, samt med några program och gjorde backup.

4: Formaterade Vista partitionen återställdes utan problem.

5: Formaterade XP partitionen återställdes utan problem.

6: Tog bort ena partitionerna (ej formaterad) återställdes utan problem. (partitonerna formateras och skapas automatiskt)

7: Tog bort båda partitionerna, skapade en partiton med all utrymme på 300GB återställdes utan problem. (Både XP och Vista återställdes utan problem, partitonerna formateras och skapas automatiskt)

Allt det här fungerade hur bra som helst och både att skapa själva backupen samt återställa tog inte mer än bara 4-6 minuter, per process. Med andra ord är det här ett bra program. Nackdelen, med själva återställningen, är att man har mycket liten översikt över vilka partitoner den kommer att formatera, vilken disk den kommer att använda sig av om man har flera diskar i burken. Mycket lätt att göra misstag och gäller verkligen att se upp här. För vara på den säkra sidan måste man helt enkelt koppla ur diskar som absolut inte ska/får beröras, vilket är lite halv jobbigt.

Sen är det det här med att en backup som skapats på en större disk (500GB-Disk) inte tycks kunna återställas till en annan disk som är mindre (300GB) och bara får felmeddelande. Fast att det är tillräkligt med själva utrymme för kopiera över allt plus mycket där till. Förstår inte alls varför just det inte fungerar. Nån som vet vad det kan bero på?

Annars tycker jag vistas egna backup-funktion fungerar mycket bra faktiskt och uppfyller det mesta samt är mycket snabb med både själva backupen och med själva återställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars tycker jag vistas egna backup-funktion fungerar mycket bra faktiskt och uppfyller det mesta samt är mycket snabb med både själva backupen och med själva återställning.

Menar du den inbakade Windows Complete PC??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det är Windows Complete PC jag menar. Bra funktion o ingår som  jag förstår i alla versioner förutom Home o Home Premium. Dock finns lite brister men övrigt väldigt kraftfull. Bland annat går det inte återställa till mindre diskar om backupen gjordes från en större disk vad jag förstår. Har testat det ett par gånger nu tills jag fann text nedan som bekräftar det hela.

If you are recovering your operating system to a new hard disk, make sure the disk is at least as big as the disk that contained the volumes that were backed up, regardless of the size of those volumes. For example, if there was only one volume that was 100 GB on a 1-TB disk during backup, you should use a disk that is at least 1 TB when restoring.

Det här är tycker jag dåligt för det kan väl vara så att någon får för sig att köpa ny disk som kanske är mindre och använda den större som kanske lagringsdisk osv. Det är väl ganska nytt det här i Windows och kanske något som kommer utvecklas mer i Windows 7, förhoppnings. Ett annat problem är att den inte klarar av att rensa disken automatisk om den disken man ska återställa till behöver det. Formatera ska den göra vid återställning så jag förstår inte riktigt varför den inte klarar av "rensa" på samma gång.

Vid felmeddelande, om disken behöver rensas kan lösas på följande sätt: Stäng ner först felmeddelandet och övrigt med återställning, gå till command prompt och skriv följande bara:

diskpart klicka enter

list disk klicka enter

sel disk disknummer klicka enter (exempel "sel disk 0",  "sel disk 1" osv.  Disknummret för disken visas vid "list disk").

det disk  klicka enter

clean all  klicka enter

exit klicka enter

Efter rensningen fungerar återställningen utan problem. Lite brister men övrigt bra funktion. Man får hoppas det är mer ordnat i windows 7 versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...