Gå till innehåll

Kan inte starta installationsprogrammet från XP CD:n


Maxx

Recommended Posts

Jag har en drygt ett och ett halvt år gammal installations-CD med XP som jag köpt separat för att uppgradera från W2K.

Jag har nyligen till yttermera visso bytt HD från IDE till SATA. Hade enorma problem först att få nya HD:n att fungera men lyckades till slut genom att installera B/U av min gamla HD på SATA:n (!)

Däremot skapades USB-drivisarna i en separat katalog på en extern HD jag har. Så till mina problem:

  • [li]Jag kan inte installera en ny version av XP från CD-skivan. Om jag väljer att ominstallera inifrån
    Windows påbörjas visserligen installationen men sedan avbryts den efter en stund med en dialogruta som förkunnar att det inte går att läsa vissa filer från skivan.
    Försöker jag starta från CD:n så går inte det trots jag ändrat i BIOS att starta från CD. Datorn kommer aldrig ens in på installationsprogrammet på CD:n utan bootar bara direkt om.[/li]
    [li][/li]

Har kollat CD:n och det verkar inte finnas rpor på den. Det märkliga är att problemet har börjat efter jag böt HD varför jag inte kan frigöra mig från tanken på att det trots allt inte är fel på installations-CD:n.

Jag kan f.ö. inte heller partitionera min SATA HD så ja tror att det blivit något kajko vid installationen av den... Jag kan dock jobba i Windows om jag installerar detta från gammal B/U med hjälp av Acronis True Image start CD.

What to do? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...men att den inte bootar från CD'n har jag oerhört svårt att se skulle ha med din HD att göra.

Hur gammal är din data, framförallt moderkort och den bios du använder?

Är din CD/DVD sata eller IDE?

Jag vet nämligen att äldre moderkort/bios ibland har haft svårt att boota/installera från sata CD/DVD. Har även hört om vissa problem med installation på sata HD's men som sagt det skall inte påverka redan i booten.

Min rekommendation är att lägga in senaste bios och sedan pröva igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...