Gå till innehåll

Varför uppstår fenomenet med att program ej svarar ej?


BennyLindahl

Recommended Posts

Varför uppstår problemet med att en del program "Svarar ej". Det gäller alla möjliga program, Windows Explorer(Utforskaren), Media Center, osv. Jag kör Vista 32b. Detta har uppståt sen jag började använda Vista, på en NY dator, något annat OS har aldrig varit installerat. Kan det bero på något annat program, ex. Nero Suite, Kaspersky Internet Sec. eller...... Hjälp mig om det är någon som har eller haft samma problem. Kan det bero på någon Hårdvara CD-Rom eller liknande? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke hade samma problem och ibland fortfarande men jag har tagit bort alla program som inte är vista förberedda samt la jag i mer ramminne och har nästan eliminerat problemet tänker att eftersom vista jobbar med programmen i bakgrunden så mycket och man då frsöker öppna upp ettprogram som kanske inte stäämer överens med vista då blir det problem. bara en tanke.mvh linnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför uppstår problemet med att en del program "Svarar ej". Det gäller alla möjliga program, Windows Explorer(Utforskaren), Media Center, osv. Jag kör Vista 32b. Detta har uppståt sen jag började använda Vista, på en NY dator, något annat OS har aldrig varit installerat. Kan det bero på något annat program, ex. Nero Suite, Kaspersky Internet Sec. eller...... Hjälp mig om det är någon som har eller haft samma problem. Kan det bero på någon Hårdvara CD-Rom eller liknande? ???

Som Linnet säger... föråldrade program som inte är anpassade till Vista, kan vara en orsak, men också föråldrade drivrutiner! Se till så du har senaste Vista-version av alla drivrutiner, såsom chipset, grafik, ljud m.m. Bios och firmware till CD.Rom, kan också vara idé att kolla upp!

Edit:

Kör man med crackade program, så kan det ju krångla av just den orsaken.... att dom är crackade!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har liknande fel med Photoshop CS3. Vet inte alls vad det beror på riktigt men ibland när jag stänger ner det med krysset får jag det där felet. Övriga installerade programmen på datorn fungerar som det ska. Den är uppdaterad o så men får det där felet ändå när jag ska stänga ner det ibland. Programmet i sig fungerar som vanligt men är nåt just med själva avstängningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej detta är mitt område så lyssna :D

För det första så är inget av det ni sagt hittils sant, så glöm det - speciellt skitsnacket om crackade saker.

Det hela ligger i att alla program har en huvudloop som tar emot meddelanden från Windows.

Dessa meddelanden skickas sedan till en procedur som hanterar dessa, och returnerar ett värde tillbaka till Windows.

Som ni ser så sker det en dialog mellan ett program och Windows; Windows skickar ett meddelande, programmet svarar med ett nummer.

När (om) denna dialog bryts så har vi fått fenomenet "svarar inte" eftersom programmet inte svarar på meddelanden som Windows skickar till det.

Saken är dock att denna dialog aldrig bryts, utan den bara stannar till ett tag. Detta beror på att programmet inte är tillräckligt bra trådat.

Om du lägger för mycket uppgifter i samma tråd som du har din huvudloop, så kan dessa uppgifter bli som en stoppkloss för huvudloopen, eftersom ett program inte kan utföra sin huvudloop förrän allt annat är klart i samma tråd.

Okej det låter lite rörigt men det är simpelt: Håller ett program på att göra något som tar tid, och Windows skickar meddelanden till detta programmet så kan inte programmet svara tillbaka till Windows förrän det är klart med uppgiften som tog sån tid.

Detta problemet kan man dock lätt lösa genom att tråda programmet; man låter huvudloopen ligga i en egen tråd och utför alla andra uppgifter i en annan tråd. Om då programmet har massor att göra så kommer bara den ena tråden att blockeras, medan tråden som innehåller huvudloopen alltid är ledig och kan svara Windows.

Så för att sammanfatta: När ett program slutar svara så har det inte hängt sig, det är bara så att programmet gör saker i samma tråd som huvudloopen och då inte kan svara Windows. Men tänk på att programmet jobbar för fullt fast det står svarar inte! Okej visst finns det undantag där ett program verkligen har krashat, men detta är inte ofta.

En sak till: Visst har ni lite rätt i att det kan bero på dirvrutiner och hårdvara, men eftersom dessa saker inte är den riktiga anledningen så har ni ändå helt fel:

Ett program kan försäkra sig om att det aldrig kommer få status "svarar inte" genom att helt enkelt tråda upp! Om man inte trådar upp så visst kan det funka MEN programmet kommer att bli beroende av sin omgivning; datorns prestanda, drivrutiner, hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej detta är mitt område så lyssna :D

För det första så är inget av det ni sagt hittils sant, så glöm det - speciellt skitsnacket om crackade saker.

Innan du blir allt för styv i korken, så vill jag bara säga att dåliga crack har alltid ställt till med underligheter! Och det skulle inte förvåna mig om jag körde crackade apps innan du ens visste hur man startar en dator! Förövrigt har du säkert rätt!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej detta är mitt område så lyssna :D

För det första så är inget av det ni sagt hittils sant, så glöm det - speciellt skitsnacket om crackade saker.

Innan du blir allt för styv i korken, så vill jag bara säga att dåliga crack har alltid ställt till med underligheter! Och det skulle inte förvåna mig om jag körde crackade apps innan du ens visste hur man startar en dator! Förövrigt har du säkert rätt! ;)

Jag är född 90, så det är förmodligen sant. Men eftersom du bara har grus i huvet så är dina ord inte mycket värda för mig.

Det handlar ju inte om du har hållt på med datorer i 50 år eller inte, utan om dina ord är riktiga eller helt jävla fel.

Ett crack har i uppgift att förbigå eventuell kontroll av aktivering och vad man kallar det.

Uppgiften är inte att ändra hela konstruktionen av ett program, vilket är det enda sättet att skapa "svarar inte".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är född 90, så det är förmodligen sant. Men eftersom du bara har grus i huvet så är dina ord inte mycket värda för mig.

Det handlar ju inte om du har hållt på med datorer i 50 år eller inte, utan om dina ord är riktiga eller helt ***** fel.

Ett crack har i uppgift att förbigå eventuell kontroll av aktivering och vad man kallar det.

Uppgiften är inte att ändra hela konstruktionen av ett program, vilket är det enda sättet att skapa "svarar inte".

  För det första så var ordet DÅLIGA crack!... och sådana kan ändra tillräckligt mycket i ett program för att det skall börja uppföra sig underligt! För det andra så får man hoppas att du med stigande ålder lär dig att uppföra dig som folk... även om risken för repressalier är minimal på ett Internetforum!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig e-son men det bästa är bara att ignorera synd bara för AL6 har mycke bra grejer och är kunnig som få men det hjälper inte om man inte kan va lite ödmjuk ett förslag är att om man känner sig lite ur gängorna och irriterar sig på mindre belevade inom detta område  STÄNG AV DATORN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var värst vad det blev liv i luckan. Jag kan väl replikera med att jag INTE har ett enda olagligt(crackat) program i denna dator. Så där kan ni som snackar om crackade program redan stänga av.

Om ni hade läst vad jag skrev så gäller det även W.Explorer, det tror jag inte man behöver cracka, såvida man inte har crackat hela Windows, men det verkar ju som en del har problem med detta. Då kan jag ge en lösning till er - betala för programmen ni använder, fattar ni inte att de som skapar källkod osv. också vill ha betalt för sitt jobb, eller jobbar ni gratis?? Jag gör det inte, jag har betalt varenda program i min dator. Tilläggas kan att jag är gammal nog att veta att det är ett j--la jobb att bygga ett program. Jag började 1979 och skriva små programsnuttar, för egen del, det fanns INGA program att köpa. OS för pc fanns inte för vanligt folk, så man fick jobba med det som fanns. ABC80 hette datorn de flesta började med, vanlig basic, alltså. Sug på den mina vänner.

hälsn. Benny 64 år. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var värst vad det blev liv i luckan. Jag kan väl replikera med att jag INTE har ett enda olagligt(crackat) program i denna dator. Så där kan ni som snackar om crackade program redan stänga av.

Om ni hade läst vad jag skrev så gäller det även W.Explorer, det tror jag inte man behöver cracka, såvida man inte har crackat hela Windows, men det verkar ju som en del har problem med detta. Då kan jag ge en lösning till er - betala för programmen ni använder, fattar ni inte att de som skapar källkod osv. också vill ha betalt för sitt jobb, eller jobbar ni gratis?? Jag gör det inte, jag har betalt varenda program i min dator. Tilläggas kan att jag är gammal nog att veta att det är ett j--la jobb att bygga ett program. Jag började 1979 och skriva små programsnuttar, för egen del, det fanns INGA program att köpa. OS för pc fanns inte för vanligt folk, så man fick jobba med det som fanns. ABC80 hette datorn de flesta började med, vanlig basic, alltså. Sug på den mina vänner.

hälsn. Benny 64 år. ;D

Ingen har påstått att du kör crackade program... det var mer en allmän upplysning i förbifarten, eftersom väldigt många använder crackade program!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för tillrättaläggandet, men kritiken var mest riktad till al6 inte till dig e-son, men frågan kvarstår - varför blir det så (Svarar ej)? Här är en del av mina prylar, CPU AMD 64x2 3,2 gh, Grafik GeForce 9600 GT, 8gb RAM, 750 gb HD, skonummer 41,osv. Jag har ingen värsting dator, men den är inte dålig heller. Så har du någon ide om vad det kan vara, så vore jag tacksam för din hjälp. Du kan mejla mig direkt om du så vill, andra tycks ha väldigt gott om tid, eftersom dom hinner kommentera andra saker än det jag bad om hjälp för. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för tillrättaläggandet, men kritiken var mest riktad till al6 inte till dig e-son, men frågan kvarstår - varför blir det så (Svarar ej)? Här är en del av mina prylar, CPU AMD 64x2 3,2 gh, Grafik GeForce 9600 GT, 8gb RAM, 750 gb HD, skonummer 41,osv. Jag har ingen värsting dator, men den är inte dålig heller. Så har du någon ide om vad det kan vara, så vore jag tacksam för din hjälp. Du kan mejla mig direkt om du så vill, andra tycks ha väldigt gott om tid, eftersom dom hinner kommentera andra saker än det jag bad om hjälp för. ;)

Absolut inget fel på din datorstandard, den håller gott o väl måttet. Som jag antydde i mitt första inlägg.... börja med att se till så allt är uppdaterat! Vill du ha hjälp med att ta fram rätt drivrutiner och instruktioner m.m. så behöver vi veta exakt modellbeteckning på ditt moderkort alt. dator, om det är ett fabriksbygge. Uppgifter om moderkort och annat, kan du få fram med hjälp av programmet SIW. Finns att ladda ner gratis på följande länk!

http://www.gtopala.com/download/siw-setup.exe

Nu minns jag inte om det fanns svensk språkfil i instalationen, men annars finns det att ladda ner på nästa länk!

http://www.gtopala.com/siw_lang/se/siw.lng

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan frågan fortfarande kvarstå när du har fått svaret serverat på silverfat precis?

Jag skrev ju i fina stycken där jag förklarade exakt varför "Svarar inte" händer.

Har ni alla gått och fått en hjärnblödning eller vad händer här?

Mina inlägg bör tas med en nypa salt; jag menar inte att förolämpa er, utan det är mer lite av min stil att skriva så här ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan frågan fortfarande kvarstå när du har fått svaret serverat på silverfat precis?

Jag skrev ju i fina stycken där jag förklarade exakt varför "Svarar inte" händer.

Har ni alla gått och fått en hjärnblödning eller vad händer här?

Mina inlägg bör tas med en nypa salt; jag menar inte att förolämpa er, utan det är mer lite av min stil att skriva så här ;D

Men vad bra då, att du har serverat svaret på silverfat! Då sätter vi oss genast och kodar om alla program som inte svarar, så att dom blir rätt trådade... för det var väl det som var lösningen va ?    ;)

Vad din "stil" anbelangar, så finns det kanske någon som kan rekomendera en "stylist".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...