Gå till innehåll

Google Chrome, ny webbläsare från Google


plun

Recommended Posts

Hur stor plats tar Google i Program-mappen, resp. Documents and Settings? Min Opera tar totalt (program, profil osv.) ca 7 MB exkl. cache, och Opera är så otroligt bra (snabb, finesser osv.) att jag inte kan tro att någon annan är bättre. För mig. Men kanske Google är värd att provas i alla fall!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 145
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Chrome verkar så pass bra och populär mjukvara att den INTE ens finns med på w3s statistik över mest använda browser :D

Du får köra skiten ur den ett tag till "plun" så kanske den kommer med en vacker dag, om si så där 100 år :D

Nej den släpptes igår ca 21.30 svensk tid under Googles presskonferens......läser du länkarna i tidigare meddelanden så

kanske du är med.... ;)

IDG har skrivit en del under dan också men deras journalistik är ju inte på någon högre nivå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå jag är med. Skojade lite med dig bara. Läste ju artikeln igår och den släptes enligt AB igår i 100 länder.

Så nog får du köra skiten ur det ett tag till innan den ens kan komma med på w3:s statistik. Men det lär nog dröja eller om den ens kommer med de närmaste hundra åren. ;)

Men visst, kanske kan den bli poppis, för prestanda, tänker då främst bland de med gammla eller har seg dator. Har dock själv inget behov av det eller av något annat skäl och forsätter med IE7 och FF som fungerar klockrent. Dock ser jag framemot IE8 versionen som kommer knäcka google fullständing vad gäller riktad reklam och insamling av ens surfvanor.

Nu med FRA tider också så blir den säkert poppis och välkomnas också om det nu kommer finnas möjlighet att surfa anonymt med IE8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock ser jag framemot IE8 versionen som kommer knäcka google fullständing vad gäller riktad reklam och insamling av ens surfvanor.

Nu med FRA tider också så blir den säkert poppis och välkomnas också om det nu kommer finnas möjlighet att surfa anonymt med IE8.

Njau jag tvivlar på att MS klarar att göra en vettig webläsare....."pron mode" kan man ju enkelt fixa med FF3, billiga poäng man försöker med  :D

Men nu blev det ju lite extra tryck på IE8....

Sen som jag skrev så passar Googles läsare utmärkt för "slösurfning"... FF3 för "brukssurfning".

Och så länge Googles läsare inte har reklamblockering så kommer den inte att slå....ett dilemma även för IE8.

Silverlight (Moonlight) reklam håller ju djupingarna på att kollar på hur man blockar....

Eller får reklamindustrin ändra sina  "banners".... :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Såvida ni inte är en power user av Firefox så utnyttjar ni bara lite grann av var Firefox är kapabel till. Om en webbläsare är snabb är av mindre betydelse för mig personligen eftersom det är tilläggen som gör den stora skillnaden. Adblock är bara en av nödvändigheterna för att jag ens skall tänka på att testa en ny webbläsare.

Så, jag kommer köra vidare med Firefox tills det kommer nåt gångbart alternativ, som det är nu så finns det inget direkt.

Jo, jag är väldigt kräsen efter att ha använt Firefox i några år och utnyttjat kraften i tilläggen. En orsak till att jag fortfarande kör tvåan är, tilläggen. När allt funkar och alla buggar är väck så kan jag tänka på att uppgradera.

På tal om FRA ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

OT

Har haft fullt upp med annat ett tag, men jag droppade in lite snabbt ikväll. :)

Jag avvaktar nog lite med Google Chrome tror jag, men det är kul att se att även Google försöker sticka upp och ge lite konkurrens. Det behövs som drivkraft för de andra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har rensat upp en del inlägg i tråden.

Personligen har jag fått nog av fler webbläsare och håller mig till IE och FF. Opera, Safari och nu Googles webbläsare känns överflödiga. Samtidigt sätter all konkurrens press på Microsoft så i längden tjänar jag som IE-användare på det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Stenis, kallar du Opera överflödig? :o

Själv kallar jag hellre IE överflödig. ;D

Egentligen gör det väl inget att alternativen blir fler. Det har känts som ganska lite att välja på med IE, FF, Opera och Safari. I stort sett alla andra programgenrer har många fler program att välja på. Se bara på antivirus - vilken uppsjö av program! Och endast ett fåtal tar lite resurser och har många signaturer.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Chrome Browser sårbara för säkerhets Fel

________________________________________

En säkerhet forskare har publicerat proof-of-concept-kod som visar Google Chrome är sårbara för en attack som riktar en gammal version av WebKit och en Java bugg. Nyheter i fel kom den 2 september, inte långt efter Google tjänstemän tillkännagav lanseringen av Chrome webbläsares betaprogram. En säkerhet forskare har upptäckt ett fel i betaversionen av Google's Chrome webbläsare som kan leda till Windows-användare att ladda ner skadlig Java-filer.

Enligt de ZDNet säkerhet blogg, Israels säkerhet forskaren Aviv Raff har släppt proof-of-concept kod som mål en sårbarhet i en gammal version av WebKit används av Google webbläsare samt en Java bugg. Med lite social ingenjörskonst kan användare luras till att ladda ner malware på Windows-datorer.

http://www.neowin.net/news/main/08/09/03/g...o-security-flaw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väntat på något sätt. Fler säkerhetsproblem lär snar dyka upp också. Håller med om att konkurrens är bra för sätta lite press på MS.

Fast i det här fallet tror jag inte MS behöver oroa sig särskilt mycket egentligen. Mer då Safari eller något annat udda "webläsare"  :D

Safari ligger kanske riktigt risigt till nu! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag allergisk mot att junka ner hosts filen men i brist på annat så.... ;)

IE7 är helt ointressant för den här tråden...  vill någon debattera gör det i en annan debattråd !!!

Nyöppnat forum för diverse tips o tricks, förhoppningsvist så letar sig även de med utvecklartalanger hit

http://chromespot.com/

Öppnar snart:

http://www.freechromethemes.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har arbetat med att skapa och driva webbsajter sedan mitten av nittiotalet och det har alltid varit ett aber att få webbsidor att se schyssta ut i alla olika webbläsare som finns. Fler webbläsare ger ur en utvecklares synvinkel endast fler problem.

Eftersom IE och FF tillsammans står för 95% av alla webbläsare som används och Opera och Safari delar på ungefär 5% så är ytterligare en ny webbläsare aningen överflödig. Med det menar jag att den breda massan som inte intresserar sig för datorer utan använder det som det är kommer att fortsätta använda IE precis som vanligt. Möjligtvis kan Google sno åt sig andelar av dom som använder Firefox, Opera eller Safari men att många IE-användare flyr till Googles webbläsare känns inte realistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det ihop med att Google stödjer Firefox jättemycket och sedan släpper de en egen webbläsare?  ???

Det finns mycket spekulerat kring det och jag tror det är ren taktik.....  Google kommer att fortsätta att pytsa in

pengar i Mozilla.

Sen har Mozilla varit mycket tröga med sina motorer dvs Xulrunner, verkar ha haft svårt att bestämma sig.

Om man testar både Google Desktop och Chrome så ser man att allt hänger ihop... nästan.

Det är därför som även proffs kallar det "underverk"

http://blogg.idg.se/sokmotor/entry.jsp?messid=5156

Det kombinerade adress/sökrutan är minst sagt smart.... ;)

Sen kommer det nu att byggas massvis runtomkring eftersom koden är helt öppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag har arbetat med att skapa och driva webbsajter sedan mitten av nittiotalet och det har alltid varit ett aber att få webbsidor att se schyssta ut i alla olika webbläsare som finns. Fler webbläsare ger ur en utvecklares synvinkel endast fler problem.

Eftersom IE och FF tillsammans står för 95% av alla webbläsare som används och Opera och Safari delar på ungefär 5% så är ytterligare en ny webbläsare aningen överflödig. Med det menar jag att den breda massan som inte intresserar sig för datorer utan använder det som det är kommer att fortsätta använda IE precis som vanligt. Möjligtvis kan Google sno åt sig andelar av dom som använder Firefox, Opera eller Safari men att många IE-användare flyr till Googles webbläsare känns inte realistiskt.

Säg inte det Stenis. IE användarna kan bli de som Google plockar mest användare ifrån.

Varför?

Google är bra på en sak, att göra reklam. Jag är säker på att Google Chrome kommer att synas direkt i sökmotorn för alla nybörjare som redan har andra Google tjänster. De som VALT en annan webbläsare som Firefox eller Opera kommer säkert att vara mer trogna till sina webbläsare gissar jag.

Jag kan förstås ha fel, så jag reserverar mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört den 1 dag nu. Har problem med textstorleks-ändring. Jag ändrar i menyn men inget händer på vissa platser typ forum och liknande. Nu kan man ändra textstorlek med ctrl-+(-) men det blir jobbigt i längden. Chrome suger minne då flera flikar är öppna. (hdisken jobbar en del). Men snabb är den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som var snabba med att installera Chrome läste ni användaravtalet?

Utrdag ur det är:

"By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services."

De har dock numera ändrat avtalet då det blev lite protester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Själv känner jag mig handikappad utan Firefox (behöver tilläggen). Enda browsern jag egentligen behöver faktiskt eftersom de andra är på tok för begränsade för mig.

Ändå kul att se att Google sticker upp lite. ;)

Nästa sak vi vill ha till Chrome är...tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...