Gå till innehåll

Google Chrome, ny webbläsare från Google


plun

Recommended Posts

Jag vet mycket väl vad öppen källkod är. Om du bara visste. Just därför är det lätt att kolla vad Google Chrome har för sig i våra datorer.

Håller precis på med detta. Tar reda på fakta.

Jag gnäller inte jag njuter av öppen källkod.

Jo men nu är det här en "nojja" främst för en massa användare som sitter med sina Terrabyte diskar med "godis" och är rädd för att Google ska se att de snyltat Hollywoods senaste... :D  Lustig debatt i likhet med FRA... 8)

Till Topic igen....

Här ligger en kopia av Google Chromes källkod inkl revideringar som Google o Chromium folket gör.

RULLA NER PÅ SIDAN så kan man klicka på varje revidering om man kan koda...

https://code.launchpad.net/~vcs-imports/googlechrome/trunk

Med en Linuxburk så laddar man då enkelt hem källkoden om man känner för det....lite bökigare med Windows.

Källkoden är då testkompilerad diverse gånger och man vet hur det ser ut.

Det är klart besvärligare att försöka reda ut en binär från MS angående IE8..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 145
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Gäst DimensionX

Sen behöver man nog ha ett visst intresse för kod, annars lär man inte begripa ett smack av den. Säkerligen 98% eller fler av alla datoranvändare skulle inte fatta ett dyft av källkoden till något program.

För dem spelar det säkert ingen roll om de kan ladda ned källkoden eller inte gissar jag. ;)

Nja, Google Chrome får nog finnas ett tag till, och utrustas lite innan det blir ett tänkbart alternativ till eldräven för min del.

Släng dig i väggen...Google. :P

firefox_tshirt_1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen behöver man nog ha ett visst intresse för kod, annars lär man inte begripa ett smack av den. Säkerligen 98% eller fler av alla datoranvändare skulle inte fatta ett dyft av källkoden till något program.

För dem spelar det säkert ingen roll om de kan ladda ned källkoden eller inte gissar jag. ;)

Nej men nu är det så att världen är befolkade av ett antal som kan koda... ganska många om man tar hela världen.

Nu ligger koden där och diverse gurus vänder och vrider på den.

Sen av rent kommersiella skäl  (spekulation) så röjde Google spåren av ett GUI för Linux eftersom de visste att man

direkt skulle "klona" Chromen.

Chrome konceptet är lysande för en webläsare och därför så har man lagt ner möda på att undersöka koden

bla i Launchpads kompileringsdatorer...

Kör jag Windows är Chromen ett självklart val.... lika som att köra foxen i Linux

Chromen blir garanterad klonad inom några månader... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att plun har en del poänger, bra inlägg med länkar till koden :)

Fast att sitta och gå igenom koden utan att ha någon direkt ide på var man ska starta är nog lite för mycket.

Jag kollade lite på koden och kan ju säga att ni som inte har c++ i ryggmärgen kan ge upp redan nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att plun har en del poänger, bra inlägg med länkar till koden :)

Fast att sitta och gå igenom koden utan att ha någon direkt ide på var man ska starta är nog lite för mycket.

Jag kollade lite på koden och kan ju säga att ni som inte har c++ i ryggmärgen kan ge upp redan nu :)

Jo vad tusan, följer man debatten i lite mer betydande länder så är ju det här ett lyft...

Plus att koden är öppen... men det behövs ett gäng utvecklare inkl en sponsor för att klara en klon och en "fork" av Chromen.

Sen gör ju projektet som de vill eftersom det är licensierat som det är.

Får  hem en Aspire One i kväll och för en sådan är webläsaren kanon... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att plun har en del poänger, bra inlägg med länkar till koden :)

Fast att sitta och gå igenom koden utan att ha någon direkt ide på var man ska starta är nog lite för mycket.

Jag kollade lite på koden och kan ju säga att ni som inte har c++ i ryggmärgen kan ge upp redan nu :)

Instämmer!

Det finns nog dom som ägnar koden en massa tid och är mycket kompetenta på området.

Personligen mera intresserad av säkerhet/integritet.

Google Chrome funkar bra redan nu och kan ju bara bli bättre med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni påminner om Ulf Ekman som predikar för Livets Ord. Fast här predikas de för Google Chrome.  ;D ;D ;D

Nähä... ;)

Ulf Ekman vill att alla ska vara precis lika och tro på samma sak.... ;D

Poängen är att det här driver utveckling...  sätter blåslampa i baken på MS o Mozilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har arbetat med att skapa och driva webbsajter sedan mitten av nittiotalet och det har alltid varit ett aber att få webbsidor att se schyssta ut i alla olika webbläsare som finns. Fler webbläsare ger ur en utvecklares synvinkel endast fler problem.

Eftersom IE och FF tillsammans står för 95% av alla webbläsare som används och Opera och Safari delar på ungefär 5% så är ytterligare en ny webbläsare aningen överflödig. Med det menar jag att den breda massan som inte intresserar sig för datorer utan använder det som det är kommer att fortsätta använda IE precis som vanligt. Möjligtvis kan Google sno åt sig andelar av dom som använder Firefox, Opera eller Safari men att många IE-användare flyr till Googles webbläsare känns inte realistiskt.

Säg inte det Stenis. IE användarna kan bli de som Google plockar mest användare ifrån.

Varför?

Google är bra på en sak, att göra reklam. Jag är säker på att Google Chrome kommer att synas direkt i sökmotorn för alla nybörjare som redan har andra Google tjänster. De som VALT en annan webbläsare som Firefox eller Opera kommer säkert att vara mer trogna till sina webbläsare gissar jag.

Jag kan förstås ha fel, så jag reserverar mig. :)

Jag hade rätt. ;)

Kolla Google.

Vad har den länken tagit vägen? Jag har google som startsida och såg när länken dök upp där på första sidan men efter kanske 2,3 dagar så plockade dom bort den igen.

Har de gömt länken på nån annan sida?

Tänkte inte dra hem den utan mest undrar lite var de gjort av den länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Den har tydligen försvunnit och låg bara ute några dagar, precis som du sa. Antagligen kommer Google att lägga ut den lite då och då skulle jag gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
Tycker en 1.0:a får komma snart!

Det är ju för övrigt ett buggigt utseende på Vista / W7, med stängknappen felplacerad, nästan utanför ramen.

Google brukar fila länge på sina versioner...

Funkar alldeles utmärkt på min "Kronblomburk"... ;)  en lite halvsunkig äldre Acer bärbar med slimmat XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Tycker en 1.0:a får komma snart!

Det är ju för övrigt ett buggigt utseende på Vista / W7, med stängknappen felplacerad, nästan utanför ramen.

Google brukar fila länge på sina versioner...

Funkar alldeles utmärkt på min "Kronblomburk"... ;)  en lite halvsunkig äldre Acer bärbar med slimmat XP

:D :D :D :D

Kronblomburk.

Bra benämning, skall kommas ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kronblomburk.

Bra benämning, skall kommas ihåg.

p o l tangenterna håller på att lägga av annars är den bra som Kronblomburk.... ;)

Chromium-browsern är nästan knäckt....  eller den är nog det men fta surade ihop pga

vissa dödgrävare.    Firechrome nästa... ;)

https://launchpad.net/chromium-browser

FF3.1 är ypperlig på min "riktiga" burk....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Kronblomburk.

Bra benämning, skall kommas ihåg.

p o l tangenterna håller på att lägga av annars är den bra som Kronblomburk.... ;)

Chromium-browsern är nästan knäckt....  eller den är nog det men fta surade ihop pga

vissa dödgrävare.    Firechrome nästa... ;)

https://launchpad.net/chromium-browser

FF3.1 är ypperlig på min "riktiga" burk....

Kör FF 3.1 portabel så länge, måste fortfarande ha tvåan tills de fixat en viktig bugg. Men de vet om den för jag postade i Mozilla forumet om den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...