Gå till innehåll

Kan RAM-minnet lånas ut till grafikkortet?


Recommended Posts

Har ännu en fråga angående laptop/minne/Vista.

De flesta laptopar i min prisklass har grafikminne på 256Mb. Det ska väl räcka till det mesta, men om man nån gång skulle behöva mera, kan då datorns ramminne användas till grafik. Exempelvis om jag har 4Gb minne och systemet (x86) bara kan använda 3, så vore det ju praktiskt om grafiken kunde använda en del av den oanvända Gb:n.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tilldela grafikkortet en del av arbetsminnet genom inställningen AGP Aperture Size i BIOS. Har ställt in 128 mb, som används då grafikkortets egna 128 mb inte räcker.

Många bärbara datorer saknar separat videominne, och använder därför en del av arbetsminnet som videominne. Det kalla delat videominne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack JoWa!

Jag kan tilldela grafikkortet en del av arbetsminnet genom inställningen AGP Aperture Size i BIOS.

Är det något som finns i alla bärbaras BIOS, eller är det något som bara vissa märken/modeller har?

Jag kan bara svara för hur det är i min dator (stationär med MSI-moderkort). Och AGP är väl inte så aktuellt längre

De flesta bärbara har väl grafiken integrerad på moderkortet. Har de delat videominne är det väl över huvud inte aktuellt, men då kan du ju tilldela grafiken så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta bärbara har väl grafiken integrerad på moderkortet. Har de delat videominne är det väl över huvud inte aktuellt, men då kan du ju tilldela grafiken så mycket som möjligt.

En del har nog det, men långt ifrån alla. Många har grafikkort, bl.a. HP DV7. Den har Radeon HD3450 med 256Mb. Jag har 256Mb i min nuvarande stationära och det räcker bra, men tänkte bara kolla upp hur det fungerar ifall det blir aktuellt med en bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man gör spel kan man välja var man ska ladda in sina texturer (bilder som kan ritas ut). Du kan lägga dem på grafikkortet, på ramet, eller låta datorn avgöra själv.

Är inte så jättesäker på detta, så jag har kanske inte 100% rätt, men jag vet att man kan välja vilket minne man vill använda ibland iaf :)

Med andra ord så behöver du nog inte oroa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...