Gå till innehåll

Var hämta drivruiner till bärbar?


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om det fungerar att ladda ner drivrutiner till komponenter i bärbara datorer på samma sätt som till stationära datorer dvs. genom att ta reda på vad hårdvaran heter och sedan ladda ner drivare från tillverkarens hemsida (t.ex. från Nvidia när det gäller grafikkortet). Eller bör man ladda ned drivrutiner för en bärbar från datortillverkarens hemsida för att det ska fungera korrekt/optimalt?

Jag noterar att uppdaterade drivrutiner för både det trådlösa och trådbundna nätverkskortet finns att hämta på Windows Update. Men är det att rekommendera att installera drivare från WU på en bärbar?

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte installera drivrutiner för grafikkorten direkt från Nvidia eller ATI utan måste då gå via datortillverkaren. Om du ändå vill installera Nvidias drivrutiner på en bärbar så följ guiden på http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoe...ra-datorer.html

Drivrutiner via Windows Update i Windows Vista ser jag inget problem alls med så kör på om det kommer uppdateringar den vägen, oavsett om det är en bärbar eller stationär. Du kan alltid rulla tillbaka om något mot förmodan går snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Stenis. En fråga kring drivrutiner via WU:

Är det inte alltid bäst att avinstallera de gamla drivrutinerna via Control PanelPrograms and Features innan man installerar nya? Och hur blir det då om man bara rakt av uppdaterar via WU. Sköts avinstallationen automatiskt i detta fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...