Gå till innehåll

[LÖST] Datorn startar om sig själv och skärmen fryser


T@wo

Recommended Posts

Har du fler hårdiskar inpluggade?

Vilken är första boot, CD, Hårdisk eller Hårdisken med systemet?

Verkar som du har boot problem av själva systemet. Testa sätta systemdisken, den du har Windows på som första boot och se om det hjälper. Har du flera diskar får du tänka efter vilken disk windows är installerat på. Inte säkert att den gamla installationen av Windows är "van" / "känner igen" nya bios-versionen.

Om ovan inte fungerar kan du testa med att installera om Windows om du inte har något viktigt på disken. Har du något viktigt så testa installera på annan disk bara, om du har en extra. Du kan sen alltid få tillbaka viktigafilerna från den gamla installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Prova att gå in i bios och trycka "Setup Defaults" (F5).

Manual till ditt moderkort: http://dlsvr.asus.com/pub/ASUS/mb/socket77..._nse_manual.zip

Testat det och ingen skillnad där heller, fortfarande samma sak när datorn startar...

(Har manualen redan som jag fick med)

Sätt cd/dvd som "First boot device" och boota upp på Vista-skivan, starta en installation som vanligt men välj att reparera startsektorn, enligt mina bilder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler hårdiskar inpluggade?

Vilken är första boot, CD, Hårdisk eller Hårdisken med systemet?

Verkar som du har boot problem av själva systemet. Testa sätta systemdisken, den du har Windows på som första boot och se om det hjälper. Har du flera diskar får du tänka efter vilken disk windows är installerat på. Inte säkert att den gamla installationen av Windows är "van" / "känner igen" nya bios-versionen.

Om ovan inte fungerar kan du testa med att installera om Windows om du inte har något viktigt på disken. Har du något viktigt så testa installera på annan disk bara, om du har en extra. Du kan sen alltid få tillbaka viktigafilerna från den gamla installationen.

Har det som Hårddisk (men vet inte vilken) som första boot, sen removable device, sen CD och sista är disabled.

Har tre stycken hårddiskar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att gå in i bios och trycka "Setup Defaults" (F5).

Manual till ditt moderkort: http://dlsvr.asus.com/pub/ASUS/mb/socket77..._nse_manual.zip

Testat det och ingen skillnad där heller, fortfarande samma sak när datorn startar...

(Har manualen redan som jag fick med)

Sätt cd/dvd som "First boot device" och boota upp på Vista-skivan, starta en installation som vanligt men välj att reparera startsektorn, enligt mina bilder!

När jag ska välja operativsystem som jag vill reparera så hittar jag inget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du in i bioset nu?

Ska finnas ett ställe där man väljer startordningen / boot nåntingen ska de stå där. Så ser du alla enheter, med en massa konstiga namn. Bara prova att flytta en i taget och se om den startar.

Även [F8] brukar visa en bootmeny. Prova de också.

Och sen ska de finnas ett ställe där du kan bläddra till de gamla bioset om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska välja operativsystem som jag vill reparera så hittar jag inget...

Menar du att du inte ser något alternativ som det jag har grönmarkerat?...prova i så fall med det Gula alternativet!

Precis så! Och när jag trycker på det gula alternativet så kommer följande text upp:

Sätt in enhetens installationsmedia och klicka sedan på OK för att välja drivrutin.

Sen så kommer det upp ett fönster där jag kan välja vilka filer det ska va som ska användas. Det är då jag inte fattar vad jag ska välja. Allt kommer liksom upp, Alla 3 hårddiskar, mina två dvd brännare och Vista CDn mm... Och utifrån det ska jag välja någon fil men vet inte vilken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du in i bioset nu?

Ska finnas ett ställe där man väljer startordningen / boot nåntingen ska de stå där. Så ser du alla enheter, med en massa konstiga namn. Bara prova att flytta en i taget och se om den startar.

Även [F8] brukar visa en bootmeny. Prova de också.

Och sen ska de finnas ett ställe där du kan bläddra till de gamla bioset om du vill.

Har kommit in i BIOS ända sen jag började med det här...

Har testat med alla olika där, finns bara fyra: CD, Hårddisk, disabled och removable device.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så! Och när jag trycker på det gula alternativet så kommer följande text upp:

Sätt in enhetens installationsmedia och klicka sedan på OK för att välja drivrutin.

Sen så kommer det upp ett fönster där jag kan välja vilka filer det ska va som ska användas. Det är då jag inte fattar vad jag ska välja. Allt kommer liksom upp, Alla 3 hårddiskar, mina två dvd brännare och Vista CDn mm... Och utifrån det ska jag välja någon fil men vet inte vilken.

Vete tusan hur du har lyckats strula till detta,... mycket underligt att den inte hittar något operativsystem att reparera. Kanske biosflashen inte gick så bra ändå! Skall kolla lite i din manual innan jag säger nåt mer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så! Och när jag trycker på det gula alternativet så kommer följande text upp:

Sätt in enhetens installationsmedia och klicka sedan på OK för att välja drivrutin.

Sen så kommer det upp ett fönster där jag kan välja vilka filer det ska va som ska användas. Det är då jag inte fattar vad jag ska välja. Allt kommer liksom upp, Alla 3 hårddiskar, mina två dvd brännare och Vista CDn mm... Och utifrån det ska jag välja någon fil men vet inte vilken.

Vete tusan hur du har lyckats strula till detta,... mycket underligt att den inte hittar något operativsystem att reparera. Kanske biosflashen inte gick så bra ändå! Skall kolla lite i din manual innan jag säger nåt mer!

"Väntar ivrigt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag trycker på Nästa utan att välja ett operativsystem så kan jag fortfarande reparera.

Står såhär högst upp istället för vilken hårddisk och operativsystem det är:

Operativsystem: okänd på (okänd) Lokal disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag trycker på Nästa utan att välja ett operativsystem så kan jag fortfarande reparera.

Står såhär högst upp istället för vilken hårddisk och operativsystem det är:

Operativsystem: okänd på (okänd) Lokal disk

prova att gå vidare då.... det kanske fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag trycker på Nästa utan att välja ett operativsystem så kan jag fortfarande reparera.

Står såhär högst upp istället för vilken hårddisk och operativsystem det är:

Operativsystem: okänd på (okänd) Lokal disk

prova att gå vidare då.... det kanske fungerar!

Tog ungefär 5 sekunder för den att bli kvar...

Slutsatsen var typ:

Funnen rotorsak:

Det finns ingen giltlig systempartition i partitionstabellen.

Tror att jag måste välja ett windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du fortfarande inget system, så kanske du skulle prova att flasha om bios,... fast nu med flashverktyget som finns inbyggt i bios. Du behöver i så fall förbereda ett usb-minne med bios på! Läs kapitel 4.1.2 om ASUS EZ Flash 2 utility i manualen! Just nu har jag faktiskt inga ideér om vad som kan ha gått snett, om det inte är biosflashen.   :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du fortfarande inget system, så kanske du skulle prova att flasha om bios,... fast nu med flashverktyget som finns inbyggt i bios. Du behöver i så fall förbereda ett usb-minne med bios på! Läs kapitel 4.1.2 om ASUS EZ Flash 2 utility i manualen! Just nu har jag faktiskt inga ideér om vad som kan ha gått snett, om det inte är biosflashen.   :-

Gjort det nu men fortfarande samma sak som händer... :S

Att allt ska vara så himla obekvämt då :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du fortfarande inget system, så kanske du skulle prova att flasha om bios,... fast nu med flashverktyget som finns inbyggt i bios. Du behöver i så fall förbereda ett usb-minne med bios på! Läs kapitel 4.1.2 om ASUS EZ Flash 2 utility i manualen! Just nu har jag faktiskt inga ideér om vad som kan ha gått snett, om det inte är biosflashen.   :-

Gjort det nu men fortfarande samma sak som händer... :S

Att allt ska vara så himla obekvämt då :(

Har du inte massa viktiga filer på C:, så kanske det är enklast att formatera och installera om Windows då? Du kommer ju inte åt konsollen heller... annars kunde man provat att skriva en ny bootsektor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara hittar systempartitionen, så kan man med Vista-skivans hjälp öppna ett dosfönster och därigenom skriva en ny MBR (MasterBootRecord)... alltså nya bootfiler. Det finns även en del andra resurser där! Men det kräver som sagt att skivan hittar ett system att reparera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara hittar systempartitionen, så kan man med Vista-skivans hjälp öppna ett dosfönster och därigenom skriva en ny MBR (MasterBootRecord)... alltså nya bootfiler. Det finns även en del andra resurser där! Men det kräver som sagt att skivan hittar ett system att reparera.

Jag kan öppna ett sånt fönster.

Men vad är det för drivrutiner den menar i menyn där man väljer operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...