Gå till innehåll

Insert-knappen på tangentbordet


Belsebub

Recommended Posts

Jag måste bara kolla om det är någon som har en förklaring till vad man ska med insert-knappen till på tangentbordet. Jag har efter många gångers ofrivilligt överskrivande text (bla. nyss) funderat på att plocka bort knappen helt.

Vad är den bra för, vad gör den där, och hur kom man på att man skulle ha en sådan onödig knapp? Något som behövdes till de äldre datorernas mjukvara av någon anledning?

Kanske skulle vara dags att förnya standarden på det svenska tangentbordet. Byta ut insert mot en -knapp eller varför inte sätta in en @-knapp? Så ofta som man använder @ tycker jag den mer förtjänar en plats på tangentbordet än insert-knappen gör.

Så nu har jag sagt det  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda vettiga användning jag har haft av Insert är som motsats till Delete i ett navigationsprogram (Transas Tsunamis). Trycker jag Delete försvinner båtsymbolen, trycker jag Insert återfår jag symbolen. Så det är väl bra att alla tangentbord har den knappen? :D Det var dock ett par år sedan jag senast tryckte på den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den gamla tiden var tangentbordet en konsoll till cpu, inte till hårddisken eller OS.

Programmen fanns i 80 eller 40 kollumner på en terminal som exekverade "kör" på en egen rad.

Insert, Home, Page UP, Page Down, End och Del knapparna var från början kommandoknappar för intranätets datorer. Intranätets datorer kördes via terminal och inte från DOS.

Att kontrollera datorerna med kommandon till hårddisken kom till minidatorer typ TRS-80, Apple-II, Commodore64 etc. Ingen av dessa datorer hade mus. Insert knappen användes till CP/M och Base64 operativsystem som krävde kommandon med "monospace characters" eller fast storlek om man så vill, på svart-vita terminaler.

Några terminaler hade inte bild, utan man skrev in allt på ett skrivmaskinslikt sätt på en grön remsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som krävde kommandon med "monospace characters" eller fast storlek

Det är väl egentligen det knappen är bra för; att kunna skriva något, utan att ändra storleken på det man skriver.

Tex som i en hex-editor så är insert påslaget som standard, så att man ska kunna ändra texter i program utan att förstöra programmet helt genom att förflytta allt fram när man skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...