Gå till innehåll

Någon guide till en snabbare dator?


Cacke

Recommended Posts

Vet någon en bra guide som man kan följa för att snabba upp en seg dator?

Inte uppgradera.

Utan i Windows Xp Svensk Hem version 2002?

Mamma och pappa gnäller över hur seg deras dator har blivit och jag har följt denna guide:

http://www.microsoft.com/atwork/getstarted/speed.mspx

Men det har inte hjälpt.

Några tips? Den har gått snabbare förr med samma windows.

Det är inte min egen dator så jag vill helst slippa formatera den och dom använder den bara för att maila, surfa och betala räkningar.

MVH Cacke Hoppas på svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 84
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Börja med CCleaner först. Hämtas här. http://ccleaner.com

Töm mappen: C:WINDOWSPrefetch

Ta inte bort själva mappen!

Den här mappen ska inte tömmas allt för ofta bara så du vet.

Töm Temp-mappen: C:Documents and SettingsAnvändareLokala inställningarTemp

Samma här, ta inte bort mappen.

Defragmentera alla hårddiskar genom att gå in här: Start - Tillbehör - Systemverktyg - Diskdefragmenteraren

Har du dåligt med ramminne kan du ju använda win98 stilen genom att:

Högerklicka på den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Inställningar och markera "justera för bästa prestanda" och klicka på ok.

Detta är vad jag kommer på än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det säkert att ta bort alla register nycklar som den raddar upp?

Jag har låtit CCleaner rensa registret otaliga gånger, och i flera datorer, utan några oönskade resultat. :)

Känner du dig osäker, skapa en systemåterställningspunkt innan du rensar.

Här kan du för övrigt läsa en CCleaner-vägledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang CCleaner.

Först och främst tack till JoWa ang. slim versionen. Har tankat ner nån version tidigare (2.11.636) och oavsett vad jag väljer under installationen får jag likt förbannat yahoo installerat. Slim versionen måste testas.

I alla fall, angående CCleaner tyckte jag mig läst att nån visrus program varnar CCleaner för virus/trojan eller vad det var. Det stod även något om det på CCleaner första sida att det och det program varnar för det och det. Vad det nu exakt var mins jag inte, kanske nån annan vet. Undrar om det inte var vistas defender det gällde, tror det var det.

Men i alla fall, vad tror ni om detta? Kan det vara så att det finns något olämpligt med CCleaner som sajten helst inte vill skylta om?

Förövrigt tycker jag CCleaner fungerar bra för det mesta. Har själv inte fått några varningar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag kan i första hand rekommendera SAFE XP med CCleaner. Grabbarna har förklarat det mesta i sina poster.

Sen finns det ett program som kostar som heter Auslogics BoostSpeed

Det var riktigt bra. Innehåller massor med funktioner. Du kan läsa med på deras hemsida.

Defragmenterings programmet är gratis, och det är många som rekommenderar det. Auslogics Disk Defrag

Lycka till... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Auslogics BoostSpeed: Jag testade det en gång, och det resulterade i att min e-post i Thunderbird försvann! :o BoostSpeed tog bort några filer som Thunderbird behöver, och genom att återställa dessa från en kopia jag hade gjort, återfick jag min e-post.

Safe XP använder jag också. Det är bra, men det är kanske inte helt självklart vad man skall markera i det programmet. Återkom med frågor här, så kan du nog få hjälp med inställningarna, om du behöver. :)

Det finns många olika uppfattningar om hur defragmenteringsprogram bör arbeta. Disk Defrag arbetar snabbt, och defragmenterar de filer som är fragmenterade. En del andra program utför en optimering av innehållet på disken. Då flyttas filer på disken. Det tar förstås längre tid, åtminstone första gången, men ger bättre resultat, anser jag. Exempel på program som optimerar är SmartDefrag och JkDefrag. :)

När vi ändå är inne på defragmentering: Efter att du har rensat registret med CCleaner kan du defragmentera det med Auslogics Registry Defrag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
Ang CCleaner.

Först och främst tack till JoWa ang. slim versionen. Har tankat ner nån version tidigare (2.11.636) och oavsett vad jag väljer under installationen får jag likt förbannat yahoo installerat. Slim versionen måste testas.

Förstår inte hur ni gör när ni får med yahoo installerat.. Har aldrig fått det installerat och jag kör den där 2.11.636 och har kört ccleaner ca 1 år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur ni gör när ni får med yahoo installerat.. Har aldrig fått det installerat och jag kör den där 2.11.636 och har kört ccleaner ca 1 år..

Jag har inte haft något problem med detta, men föredrar likväl att välja bort Yahoo-skräpet redan vid nedladdningen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Bäst att tillägga..........

SafeXP gör inte bara datorn avsevärt snabbare utan datorn blir betydligt stabilare och säkrare också. Datorn har varit löjligt stabil sedan jag började använda SafeXP. Jag kan stressa burken i princip hur som helst, det händer aldrig nåt ändå.

Skall man jobba "off line" en stund så stäng ned uppkopplingen en stund och realtidsskyddet på ditt antivirus så blir datorn turbo på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Ang CCleaner.

Först och främst tack till JoWa ang. slim versionen. Har tankat ner nån version tidigare (2.11.636) och oavsett vad jag väljer under installationen får jag likt förbannat yahoo installerat. Slim versionen måste testas.

Förstår inte hur ni gör när ni får med yahoo installerat.. Har aldrig fått det installerat och jag kör den där 2.11.636 och har kört ccleaner ca 1 år..

Samma här... gäller bara att man är uppmärksam vid i och avbockningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Angående Auslogics BoostSpeed: Jag testade det en gång, och det resulterade i att min e-post i Thunderbird försvann! :o BoostSpeed tog bort några filer som Thunderbird behöver, och genom att återställa dessa från en kopia jag hade gjort, återfick jag min e-post.

Safe XP använder jag också. Det är bra, men det är kanske inte helt självklart vad man skall markera i det programmet. Återkom med frågor här, så kan du nog få hjälp med inställningarna, om du behöver. :)

Det finns många olika uppfattningar om hur defragmenteringsprogram bör arbeta. Disk Defrag arbetar snabbt, och defragmenterar de filer som är fragmenterade. En del andra program utför en optimering av innehållet på disken. Då flyttas filer på disken. Det tar förstås längre tid, åtminstone första gången, men ger bättre resultat, anser jag. Exempel på program som optimerar är SmartDefrag och JkDefrag. :)

När vi ändå är inne på defragmentering: Efter att du har rensat registret med CCleaner kan du defragmentera det med Auslogics Registry Defrag. ;)

Jag har använt Auslogics BoostSpeed nu i 3 dagar, och det har inte uppstått några problem...vilket jag är glad över nu när du säger att programmet tar även bort filer som är nödvändiga. Jag har kört optimering av internet, registret och disk- och registerdefragmentering. Sen gillade jag en annan sak då man har alla funktioner som man behöver i ett o samma program. Det finns systeminfo, RAM info, Tweak program, Directx diagnos med mycket mera. Jag återkommer om det uppstår något problem :) ...vilket jag hoppas att det INTE gör... ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Så här ser mina SafeXP inställningar ut. Det mesta är ibockat. :D

Andra filen är en liten hjälp som talar om vad varje inställning gör. SafeXP behöver inte installeras eftersom allt SafeXP gör är att ändra inställningar i registret som skulle vara kvar även om du kastade SafeXP utan att ändra tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag hittade en artikel idag som handlar om Smart Defrag. Enligt artikeln så är Smart Defrag det bästa programmet...och det är gratis.

EDIT: Nu har jag kör en Smart Defrag och resultatet vart väl inte så stor.

Se bilden:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser mina SafeXP inställningar ut. Det mesta är ibockat. :D

Andra filen är en liten hjälp som talar om vad varje inställning gör. SafeXP behöver inte installeras eftersom allt SafeXP gör är att ändra inställningar i registret som skulle vara kvar även om du kastade SafeXP utan att ändra tillbaka.

Cacke, en kommentar angående de inställningar DimensionX har gjort: Om dina föräldrar inte vill uppdatera Windows manuellt bör du inte markera Disable Windows Update service. ;) Olika inställningar kan ofta passa olika användare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vart till mamma och pappa och försökt fixa deras dator men jag vet inte om det blev någon skillnad, hon sa kanske.

Men jag använde Ccleaner den utan yahoo toolbar, jag rensade bort skräpet, jag rensade bort register nycklar, gick på den här datorn och och högerklickade på C: och egenskaper diskrensning och bockade ur allt, och tog bort skräpet.

Sen defragmenterade jag hårddisken med en av programmen och så defragmenterade jag även registret med ett annat av programmen och till sist rensade jag allt i internet alternativ sen minns jag inte om jag gjorde mer.

Jag har valt att installera själv Windows Update och Norton Internet Security.

plus att jag har inaktiverat återställningen i window.

Jag vet inte om jag har glömt att svara på något men skriv isåfall.

SafeXP vågade jag mig inte på för det såg ut som en myrstack när jag kollade snabbt på det programmet i deras dator. Ska testa de i min egen burk.

Börja med CCleaner först. Hämtas här. http://ccleaner.com

Töm mappen: C:WINDOWSPrefetch

Ta inte bort själva mappen!

Den här mappen ska inte tömmas allt för ofta bara så du vet.

Töm Temp-mappen: C:Documents and SettingsAnvändareLokala inställningarTemp

Samma här, ta inte bort mappen.

Defragmentera alla hårddiskar genom att gå in här: Start - Tillbehör - Systemverktyg - Diskdefragmenteraren

Har du dåligt med ramminne kan du ju använda win98 stilen genom att:

Högerklicka på den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Inställningar och markera "justera för bästa prestanda" och klicka på ok.

Detta är vad jag kommer på än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat vilka program som startar automatiskt? CCleaner, Verktyg, Uppstart.

Kolla också om det finns program som inte längre används och kan avinstalleras. Finns det äldre versioner av Java (JRE), bör dessa avinstalleras också av säkerhetsskäl. Läs mer om Java här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många processer är igång då du inte själv har startat något program? Det ser du i Aktivitetshanteraren (tryck Ctrl + Alt + Delete).

Om du bifogar en bild på Aktivitetshanteraren, fliken Processer, kan vi kanske finna några som särskilt belastar datorn och kan elimineras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...