Gå till innehåll

Någon guide till en snabbare dator?


Cacke

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Gäst Naturguiden
Det är inte min egen dator så jag vill helst slippa formatera den och dom använder den bara för att maila, surfa och betala räkningar.

MVH Cacke Hoppas på svar

Om dom bara använder den till ovanstående så skulle jag iallafall överväga att formatera om den och installera sp3 samt alla uppdateringar defragmenterar den ... sedan göra en tib fil med Acronis backupprogram och spara den på exempelvis en extern hd..

Kasta i lite mer minne det kanske behövs ...

Det skulle jag ha gjort med datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammalt skräp, dålig ordning bland mapparna, onördiga genvägar kan göra datorn slö. Beror på va de e för dator också.

Va e de för grejer?

Ja brukar småstäda lite då och då.

Ordna alla användar-mappar och filer som du vill ha dom.

Städa upp i startmenyn. Programmen kan ligga i all users.

Släng alla genvägar på skrivbordet. Flytta dom du vill ha till startmenyn. (då behöver datorn bara läsa in bilden i stället för alla ikoner)

Lägg till och ta bort program.

Ta bort sånt som inte behövs. Alla toolbars ska bort.

Verktyg < Mappalternativ < visning.

Visa dolda filer och mappar.

Visa innehållet i systemmappar. (en kryssruta lite längre ner där)

C:Windows.

Släng alla blå mappar som heter $NtUninstallKB..... (Ja gissar på att du har dom senaste uppdateringarna och vill inte byta tillbaks?)

Ändra tillbaks visningsläget för systemmappar och dolda filer.

Mina dokument.

Sök-knappen. m3u;wpl;thumbs Tryck på [del] (Dom visas fortfarande i fönstret, men bare o stäng) Du får nya såna filer sen.

CCleaner.

Kryssa i gamla prefetchfiler där nere i listan.

Alternativ i CCleaner.

inställningar < Kör CCleaner när datorn startas.

Inkludera < Mappen där CCleaner sparar sina .reg filer registerstädningen

Avancerat < Ta bort filer som är äldre än 48 timmar. Kryssa i den när du har städat färdigt.

Sen behövs bara en rejäl registerstädning. Ja e inte så bra på dom programmen. Kör själv regsupreme pro. De finns säker nån här som kan rekommendera nått gratis.

Man kan köra rensa och finjustera på windows live on care. Hoppa över säkerhet. De funkar rätt bra. Mediaplayerns cpu ligger i botten efter den. Säker nån som tjötar emot nu, men den funkar faktiskt.

http://onecare.live.com/site/sv-se/tryscanner.htm

Sen e de lite småplock. Man hittar nån mapp lite här och var som tillhör gamla program man har slängt. Application data, program mapparna.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng alla blå mappar som heter $NtUninstallKB..... (Ja gissar på att du har dom senaste uppdateringarna och vill inte byta tillbaks?)

Man kan ju också markera Hotfix Avisntallerare i CCleaner (under Filstädning, Windows).

Sen behövs bara en rejäl registerstädning. Ja e inte så bra på dom programmen. Kör själv regsupreme pro. De finns säker nån här som kan rekommendera nått gratis.

Free Window Registry Repair använder jag. Det rensar duktigt. Hittar fler fel i registret än CCleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Släng alla blå mappar som heter $NtUninstallKB..... (Ja gissar på att du har dom senaste uppdateringarna och vill inte byta tillbaks?)

Man kan ju också markera Hotfix Avisntallerare i CCleaner (under Filstädning, Windows).

Sen behövs bara en rejäl registerstädning. Ja e inte så bra på dom programmen. Kör själv regsupreme pro. De finns säker nån här som kan rekommendera nått gratis.

Free Window Registry Repair använder jag. Det rensar duktigt. Hittar fler fel i registret än CCleaner.

Regcleaner

http://www.worldstart.com/weekly-download/...-cleaner4.3.htm

Bästa som finns, utan konkurrens. Klarar så mycket mer än att bara städa registret. Testa gärna och se vad du tycker, har själv kört den i nästan 6 år. Skriven av en finne faktiskt. :)

Så här ser den ut.

http://i31.servimg.com/u/f31/11/61/31/48/regcle11.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag googlar omkring så finns det många sajter som råder att INTE delete Prefetch filerna. http://www.edbott.com/weblog/archives/000743.html

Det är bara en myt att datorns prestanda skulle öka om man tömmer Prefetch mappen.

Det är nog inte så farligt att låta CCleaner rensa gamla prefetchfiler.

Old Prefetch Data

In Windows XP a Prefetch file is generated each time an application is run. This helps Windows optimize the application the next time it is executed. Unfortunately these files are not deleted when the applications are removed. This option removes these files for programs that haven't been accessed in 14 days. (This process is very safe and Windows will recreate the files as necessary.)

Citat hämtat från CCleaner Beginners Guide.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner.

Kryssa i gamla prefetchfiler där nere i listan.

När jag googlar omkring så finns det många sajter som råder att INTE delete Prefetch filerna. http://www.edbott.com/weblog/archives/000743.html

Det är bara en myt att datorns prestanda skulle öka om man tömmer Prefetch mappen.

Men min dator är precis som den va ny.  ;)  En gammal ostädad dator, från 2002, har säkert massor av skräp där. Datorn går inte sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Det är ingen som nämnt windows defender,som enligt mitt tycke är det bästa ad-awere program som finns.Det jobbar i realtid(som bara några fåtal gratisprogram gör)Har man det installerat och kör lavasofts program som tar evigheter märker man att lavasoft hittar inget.one livecare är ochså bra att köra(men fungerar bara i explorer och inte firefox som jag har)så man får köra den i explorer.Ett program som jag installerade och körde tog bort en himla massa och det var tur jag sparade i karantän är malwarebytes antimalware. kunde inte köra vissa program efter det.Akta dig för det. Och naturligtvis är cc-cleaner bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program som jag installerade och körde tog bort en himla massa och det var tur jag sparade i karantän är malwarebytes antimalware. kunde inte köra vissa program efter det.Akta dig för det. ;)

Din dator måste vara en riktig rysare.... jag hoppas verkligen att du inte ägnar dig åt fildelning! Det Malwarebytes Antimalware tog bort. är just malware... alltså skadlig kod som inte skall finnas i datorn. Kör genast Malwarebytes Antimalware igen, och låt den rensa datorn... utan att ta några backuper. Skaffa dig sedan ett bra antivirusprogram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Det är ingen som nämnt windows defender,som enligt mitt tycke är det bästa ad-awere program som finns.Det jobbar i realtid(som bara några fåtal gratisprogram gör)

Men för en dator med prestandaproblem är väl inte Windows Defender rätta medicinen? Det har ständigt två processer igång, och dessa lägger beslag på en del minne (minns ej hur mycket, men ej helt obetydligt).

Har man det installerat och kör lavasofts program som tar evigheter märker man att lavasoft hittar inget.

Nej, Ad-Aware behöver man inte ha. ;)

one livecare är ochså bra att köra(men fungerar bara i explorer och inte firefox som jag har)så man får köra den i explorer.

Jo, det kan man väl köra emellanåt.

Ett program som jag installerade och körde tog bort en himla massa och det var tur jag sparade i karantän är malwarebytes antimalware. kunde inte köra vissa program efter det.Akta dig för det. ;)

Håller med e-son! Anti-Malware brukar inte ta bort något som bör finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har f-secure som jag är nöjd med.Om du kallar pokerspel fildelning så är det väl det.blockerade bl.a.svenska spel,och det är väl inte förbjudet ;)

Det händer någon enstaka gång att Malwarebytes Antimalware flaggar på en s.k "False Positiv"... dom brukar dock vara väldigt uppenbara, och dessutom snabbt fixade med hjälp av en ny version av programmet. Att det skulle flagga på SvenskaSpel i en ren dator har jag aldrig hört talas om, men jag har inga problem att räkna ut vad det kommer sig att den gör det i din dator! Du har datorn full i malware naturligtvis, och en av dina "pokersajter" har placerat något skräp i din burk, som "blockerar" SvenskaSpel. Mitt råd kvarstår.... rensa datorn med Malwarebytes, och avinstallera skräpprogrammen som inte funkar efter städningen! Sen kanske McAfee SiteAdvisor kunde vara bra för dig... den visar vilka sajter du bör undvika för att inte få in så mycket sk*t i burken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BRUKAR inte ta bort något ???

Hehe, det varnar t.ex. för ändringar i registret, som det misstänker att är resultatet av kapning, men som kan vara avsiktligt gjorda av användaren. Se exempel här.

Du kan ju posta Anti-Malware-rapporten i lämplig del av forat, om du vill få Malous hjälp att gå igenom den. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket säkerhetsprogram som är bäst eller inte kan man diskutera i evigheter.Her norton i två andra och det är lika bra det.För övrigt funkar alla tre datorerna felfritt.Vart vill du komma igentligen??????

Det handlar inte om vilket säkerhetsprogram som är bäst, det handlar om att du inte tycks förstå att din dator är infekterad av div. malware, om Malwarebytes säger så!

Okunskapen kan man råda bot på, men med dumheten är det värre!

I rest my case!  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.Har kört programmet och städat igen och lagt in svenska spel på nytt.Skall se om ett par dagar vad som hänt.Förresten fick jag rådet att använda mc afee.Men att ha ett ad-awereprogram på datorn tycker jag är rätt viktigt.Att det tar lite resurser kan man stå ut med eftersom ad-aware i sig gör att datorn blir slö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.Har kört programmet och städat igen och lagt in svenska spel på nytt.Skall se om ett par dagar vad som hänt.Förresten fick jag rådet att använda mc afee.Men att ha ett ad-awereprogram på datorn tycker jag är rätt viktigt.Att det tar lite resurser kan man stå ut med eftersom ad-aware i sig gör att datorn blir slö.

Inget fel i att ha ett realtidsskydd mot adware... dessvärre är gratisvarianterna ganska dåliga, och dessutom har du redan ett sådant skydd i F-Secure. McAfee SiteAdvisor är ju inget skyddsprogram direkt.... men det hjälper dig att inte gå in på "bus-sajter" och ladda ner malware! Prova gärna!

http://www.siteadvisor.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo,jag vet att jag har det men tycker inte det är lika bra som windows defender. Har även ett som heter PC checkup 3.

Trivs du med Windows defender, så kan du gott använda det... det är inte sämre än något annat gratisalternativ. PC checkup 3 känner jag inte till!.... det kräver nog en "checkup"    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon en bra guide som man kan följa för att snabba upp en seg dator?

Inte uppgradera.

Utan i Windows Xp Svensk Hem version 2002?

Sedan en längre tid använt mig av Black Vipers inställningar på samtliga datorer.

Detta ger en säkrare och snabbare datorn. Man stänger av en del osäkra tjänster samt resurskrävande sådana.

En hel del manuellt tidskrävande arbete. Under tiden lär man sig en del om Windows tjänster och beroenden.

Detta har jag haft nytta av senare.

Än så länge inte haft några problem med dessa konfigurationer.

Black Viper XP SP3 konfigurationen "Safe"

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...