Gå till innehåll

[LÖST] Nytt Bios till Fujitsu-Siemens hemdator


LasseG

Recommended Posts

Hej!

Jag har försökt på alla sätt å vis att hitta ett nytt Bios till min Hem-Dator då jag tror det skulle förbättra en hel del i den, jag har gått över till Windows Home Premium från Windows XP som var förhandsinstallerat på den.

Nu undrar jag om det finns någon här som kan , orkar hjälpa mig att hitta detta om det finns.

Lite fakta då Intel P4 2,66GHz 2gb Ram, Länk till tillverkaren http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...55/D1555_uk.pdf

Och en bild från CPU-Z

Vänligen LasseG (igen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du söker bör vara nedanstående...

FLASH BIOS UPDATE (Boot Disk)  Version:4.06 1.09   Date:05.05.2004

http://support.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=9459E91A-2E8D-47E9-BED1-B4C8E331D3C3&OSID=0321A654-614E-4D7C-9C81-62B6694306BA&Status=False&Component=Flash Bios for D1627://http://support.fujitsu-siemens.com/... Bios for D1627

Eftersom det bara finns DeskFlash för Windows XP så får det bli BIOS-flash! Du skapar alltså en bootbar floppy eller cd-image, utav filen du laddar ner! Glöm inte läsa info-filen (Filedescription)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du söker bör vara nedanstående...

FLASH BIOS UPDATE (Boot Disk)  Version:4.06 1.09   Date:05.05.2004

http://support.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=9459E91A-2E8D-47E9-BED1-B4C8E331D3C3&OSID=0321A654-614E-4D7C-9C81-62B6694306BA&Status=False&Component=Flash Bios for D1627://http://support.fujitsu-siemens.com/... Bios for D1627

Eftersom det bara finns DeskFlash för Windows XP så får det bli BIOS-flash! Du skapar alltså en bootbar floppy eller cd-image, utav filen du laddar ner! Glöm inte läsa info-filen (Filedescription)!

Hej!

Det ser onekligen ut att kunna vara den jag söker :) lite outoff date med dock nyare...det gick snabbt att hitta tydligen...tackar så mycket, nu skall jag bara våga testa också....hm undrar om det räcker att ta en återställningspunkt ???

Jaja man får våga lite, hör ni inget på att par dagar så vet ni varför;)

Tack

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite outoff date med dock nyare...

Det är den sista som gjordes till den datorn.... tror heller inte att det kommer någon mer. Datorn är lite för gammal för det!

:D jo, det är nog snart dax för en ny men den rullar på bra ändå så kan man få 1-2 år till så är det ju bra, tror den kom ut 2002-2003 eller så.

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite outoff date med dock nyare...

Det är den sista som gjordes till den datorn.... tror heller inte att det kommer någon mer. Datorn är lite för gammal för det!

Hej igen

Jag får inte detta att fungera tyvärr, kan du berätta lite mer om du kan, om själva installationsförloppet!!! Tips mottages gärna.

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte detta att fungera tyvärr, kan du berätta lite mer om du kan, om själva installationsförloppet!!! Tips mottages gärna.

Nu kan jag naturligtvis inte testa, eftersom jag inte har någon sådan dator, men det här är så långt jag kommer utan att sitta vid datorn själv!   ;)

1. Ladda ner FSC_FLASHBIOSUPDATEBootDisk_406109_32236.EXE från länken du fick!

2. Stoppa i en formaterad floppy diskett (1.44 MB). i diskettläsaren.

3. Klicka igång den nedladdade filen och bocka i alternativet enligt bifogad bild!

4. En bootbar diskett skapas nu!

5. Gå in i bios och sätt Floppy Disk som "First boot device"

6. Starta om datorn med den nyskapade disketten istoppad!

7. Följ instruktionerna på skärmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte detta att fungera tyvärr, kan du berätta lite mer om du kan, om själva installationsförloppet!!! Tips mottages gärna.

Nu kan jag naturligtvis inte testa, eftersom jag inte har någon sådan dator, men det här är så långt jag kommer utan att sitta vid datorn själv!   ;)

1. Ladda ner FSC_FLASHBIOSUPDATEBootDisk_406109_32236.EXE från länken du fick!

2. Stoppa i en formaterad floppy diskett (1.44 MB). i diskettläsaren.

3. Klicka igång den nedladdade filen och bocka i alternativet enligt bifogad bild!

4. En bootbar diskett skapas nu!

5. Gå in i bios och sätt Floppy Disk som "First boot device"

6. Starta om datorn med den nyskapade disketten istoppad!

7. Följ instruktionerna på skärmen

Hej och godmorgon

Ja det skall inte vara lätt men detta får jag vid mina försök till uppdatering av Bios!!!

Jag får även en varning om att jag inte har åtkomst....;)!!! åtkomst till vad?

Jag har prövat med 2 Disketter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att bocka ur formateringen i programmet som skall skriva till disketten (se bild), istället formaterar du disketten med windows egen formatering, innan du startar SelfExtractor-programmet. För att slippa varningar och kanske problem, kan du starta SelfExtractor-programmet genom att högerklicka på den och välja "Kör som administratör", istället för att dubbelklicka på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att bocka ur formateringen i programmet som skall skriva till disketten (se bild), istället formaterar du disketten med windows egen formatering, innan du startar SelfExtractor-programmet. För att slippa varningar och kanske problem, kan du starta SelfExtractor-programmet genom att högerklicka på den och välja "Kör som administratör", istället för att dubbelklicka på den.

Hej

Har nu testat det med och det funkar så mycket att formatera och boota men sen dycker det upp en felkod som tyder På att det är fel nånstans i en fil??? jaja nu lägger vi ner detta för datorn funkar ju så....men stort tack för ditt angemang.

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...