Gå till innehåll

Ändra default-formatering i Word


Recommended Posts

Jag blir inte klok på Words inbyggda hjälp, så jag får fråga här istället.

Hur ändrar jag standardformatet för nya dokument?

Har redan försökt med att använda 'Ändra Format' (ikonen med två stora A, längst till höger under Start-fliken) och välja 'ange som standard' men det funkar inte. 

Blir ingen skillnad alls, så fort man öppnar ett nytt dokument väljer den samma gamla font som vanligt.

Så hur gör jag?

Har även problem med att ställa in inställningar för formatering vid inklistring.

Jag vill behålla källformateringen, vilket jag redan valt i Words inställningar, men likt förbannat så lyder inte Word, utan lyckas ändå ändra formateringen på inklistrad text.

Är detta nån bugg eller? Hur ska jag lösa't?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ändra standardteckenstil så går jag till "Format" > "Tecken", väljer det teckensnitt, format och storlek som jag vill ha samt klickar på knappen "Standard" i nedre vänstra hörnet och avslutar med "OK".

Övrig formatering handlar väl om marginalen, tabbar mm...

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar. Funkade fint.

(Fast jag hittade inte "tecken" i format-menyn, utan fick högerklicka för att få fram det.

Har word 2007, så där är formatsektionen lite annorlunda, och innehåller bara en massa förvalda fonter och tjafs.

Tycker att det är sjukt irriterande. Vill ha tillbaka det gamla words meny-layout med arkiv, verktyg, etc.

Nån som vet om det går att ställa in så att man får det så?)

PS! Behöver även fortfarande hjälp med hur man behåller källformatering på inklistrad text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...