Gå till innehåll

Comodo System Cleaner [Systemoptimering]


e-son

Recommended Posts

Jag hittade en notis på idg.se om den här nysläppta registerrensaren och var så klart tvungen att testa!   ;)  Verkar lovande, men ännu för tidigt att säga säkert om den är bra, eller om den ställer till med för mycket skada. Har i alla fall inte märkt några missar, så här en timme efter första skanningen. Det finns en portable- och en install-version! Var uppmärksam på att det finns 2 startfiler (.exe) i den portabla versionen... en 32- och en 64-bitars! Jag kan ju tillägga att den är blixtsnabb med skanningen!

System Requirements:

Operating Systems

Windows Vista 32bit / 64 bit Service Pack 1

Windows XP 32 bit / 64 bit Service Pack 2

Windows 2003 Server 32 bit / 64 bit Service Pack 2

Windows 2000 Service Pack 4

Minimum Hardware

32 MB RAM

10 MB Hard Disk Space

http://registry-cleaner.comodo.com/index.h...2.1085/1.181034

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 192
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

"Trevligt" med alla dessa registerrensare som "screws up" registren och lovar att de kan återställas med en registerbackup. I mitt fall sabbade den HP Lösningscenter till skrivaren och det gick inte att återställa med någon registerbackup på den här sidan om månen.

Nyfiken som man är får man givetvis skylla sig själv. Tur jag hade en färsk backup på hela datorn att ta till.

Lycka till alla registerrensare. Se till att ni har backuper "i drivor" ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig sabbade den också HP lösningscenter, fick stoppa in HP skivan och peka på Setup/DocumentViever/DocumentViewer.msi så ordnades biffen.

Har inte funnit några andra fel hittills och ändå raderade jag samtliga fel i registret ca 500 st inkluderat unsafe poster.

Mvh

Sten

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Det var inte bra...så till er som använder HP-Lösnings center...installera ej detta program.

På tal om register-rensare, så rekommenderar jag starkt ett program som heter RegCure. Jag har kört den i ett år nu utan problem, (har HP dator). Den rensar bättre än CCleaner.

(Sorry e-Son för rekommendationen av ett annat program i detta ämne ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet med CRC är att den skall vara säker. En del säger att registerrensning aldrig någonsin är säkert men det säger väl sig själv att det inte stämmer: Vissa saker är skräp (t.ex. vissa rester av program) och kan tas bort. Detta har bevisats av många människor med flera olika program (inte minst CCleaner).

I vilket fall som helst så är CRC inte ända framme ännu. Den har ju just kommit i sin första version. Problem med HP kan jag bekräfta då någon på Comodos forum också rapporterade om detta. Jag vill även varna för att kompakteringsfunktionen inte fungerar för alla, den kan påstå att registrets storlek blir mycket större efteråt - vilket är fel - och än värre, den kan krascha datorn och ge BSOD.

Själv har jag kört CRC ända sedan alpha-version utan minsta problem, men som sagt, för andra så har CRC fungerat betydligt sämre.

Till sist vill jag varna för att inte ens backuper är en garanti för att återställa, även om det går bra att starta Windows igen. Detta har jag fått erfara med RegSeeker. Det var inget fel på backupen (som låg i en .reg-fil) men den lyckade helt enkelt inte återställa den skada som den hade gjort.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte framstå som någon hatare av registerrensare. Jag använder själv Regseeker som är en tuff "registerskrubbare". Har inte haft några större problem med den.

Det jag vill påvisa är att man inte skall använda såna här program i tron att går det åt pipsvängen så är det bara att återställa registret med en registerbackup.

Det kan i värsta fall sluta med en ominstallation om man inte har datorbackup att tillgå vilket jag ivrigt förespråkar om man vill "experimentera".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Man märker att det är många som har olika favorit-program. För vissa funkar detta prgram och för vissa inte alls.  ;D

Det finns en massa register-rensare...några av flera tusen

RegSeeker

CCleaner

RegCure

Advanced Windowscare 2 Personal

Regtoy 0.5.4.2

Eusing Free Registry Cleaner

RegFix Mantra

Registry Cleaner

Max Registry Cleaner

Registry Genius

Pimasoft Registry Cleaner

Registry Booster

Free Registry Cleaner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst fler rapporter om problem med kompakteringsfunktionen. Akta er för den. Jag har just testat en RC som skall efterträda dagens version och i den har man tagit bort kompakteringsfunktionen, i väntan på att man skall kunna lösa problemet.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst fler rapporter om problem med kompakteringsfunktionen. Akta er för den. Jag har just testat en RC som skall efterträda dagens version och i den har man tagit bort kompakteringsfunktionen, i väntan på att man skall kunna lösa problemet.

LA

Kompaktering av registret är överhuvudtaget vansklig... inget specifikt för Comodo! Enligt mina erfarenheter gör man bäst i att låta den biten vara! Kompaktering av registret har dessutom ytterst lite effekt på prestanda, om ens någon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompaktering av registret är överhuvudtaget vansklig... inget specifikt för Comodo! Enligt mina erfarenheter gör man bäst i att låta den biten vara! Kompaktering av registret har dessutom ytterst lite effekt på prestanda, om ens någon!

Nja, kan inte hålla med dig om att det skulle vara vanskligt. Jag har testat 4-5 progam för kompaktering genom åren utan minsta problem någonsin.

Men jag tvivlar inte på att det har tveksam effekt på prestandan. Däremot gillar jag känslan varför jag ändå kompakterar ibland. Dessutom är detta den enda metoden jag har hittat för att tömma tray-cachen i XP, dvs. vilka ikoner som synts där (där man väljer vad som skall döljas och inte, om man nu har den funktionen aktiverad).

Ett normal register i XP kan mycket väl vara 30 MB stort, eller ännu mer. Genom rensning och noggranna val av program har jag fått ner mitt register till strax under 6 MB. Jag har dock ingen aning om hur detta påverkar prestandan, jämfört med helt andra saker.

Kanske lite off topic att prata om kompaktering i allmänhet? Då handlar det ju inte bara om CRC längre. ;)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tvivlar inte på att det har tveksam effekt på prestandan. Däremot gillar jag känslan varför jag ändå kompakterar ibland.
Ett normal register i XP kan mycket väl vara 30 MB stort, eller ännu mer. Genom rensning och noggranna val av program har jag fått ner mitt register till strax under 6 MB. Jag har dock ingen aning om hur detta påverkar prestandan, jämfört med helt andra saker.

En kommentar, i form av ett citat från Auslogics:

Most of you already know that a fragmented registry slows down computer speed (same as hard disks). But few are aware that the registry is fully kept in the memory when your PC is running. Memory on your PC is much smaller than disk space and the more bloated the Registry becomes, the less space there is for other programs to run. Knowing that, it should not come as a surprise to you that Windows Vista or XP runs noticeably slower after a few months of work.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Registry Mechanic och CCleaner. Har kört med det några år och rensar vanligtvist minst en gång om dagen. De både fungerar bra medan Registry Mechanic rensar bort lite fler poster än vad CCleaner gör.

Det jag vill påvisa är att man inte skall använda såna här program i tron att går det åt pipsvängen så är det bara att återställa registret med en registerbackup.

Det kan i värsta fall sluta med en ominstallation

Håller med om det och råkade ut för något allvarligt för några veckor sedan. Jag sparar aldrig backup och hade jag gjort det den gången så hade det ändå inte hjälpt eftersom det inte gick att komma in i systemet. Windows uppmanade bara att sätta in vista-skivan och försöka reparera.

Förutom den gången har jag inte råkat ut för något speciellt efter att rensat med Registry Mechanic och CCleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo verkar ju rätt så mycket mer effektivt, i alla fall om man utgår från deras egna statistik.

Tror det kan vara värt att kika närmare på Comodo Registry Cleaner. Verkar som sagt rätt så mycket mer effektivt. Jämfört med de andra programmen.

Tack för bilden joWa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske det inte var förgäves som jag tryckte ned registrets storlek till 5776 KB. ;D

Förresten, vi har att se fram emot en ny konkurrent till CCleaner. CRC skall nämligen utvecklas till detta:

https://forums.comodo.com/comodo_registry_c...01622#msg201622

Jag skall försöka lägga vantarna på test-versionen från Comodo (har frågat Melih, väntar på svar) och i så fall meddela hur den fungerar. ;)

Tycker att CCleaner är ett otroligt bra program (mycket litet och mycket snabbt) så det blir en utmaning för Comodo...

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit väldigt tveksam till registerrensare.

Ofta tar de bort nycklar som gör att man får problem med windows och andra program.

Skulle CMC skilja sig från andra?

Svårt att bedöma om CRC skiljer sig från andra. Jag vet bara att den uppriktiga ambitionen är att utveckla en registerrensare som är säker. Än så länge är den i ett mycket tidigt stadie.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De verkar dock inte ha hunnit byta ut filerna ännu då sidan fortfarande länkar till förra versionen. En av de ansvariga för CRC skriver på deras forum att sidan skall uppdateras ordentligt på torsdag men han trodde att filerna ändå skulle vara de rätta redan nu. Jag kan dock bekräfta att den portabla versionen ännu inte har ändrats till 1.0.17.23.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jv16PowerTools och version 1.4 är den bästa och säkraste som funnits tror jag, men när jag tittade på deras nya version 1.8 blev jag inte värstens glad. Version 1.4 har jag använt länge till registret och aldrig haft strul med. Det bästa var sökfunktionen, rätt använt, för att ta bort rester av programinstallationer, men någonstan måste man sluta använda ett gammalt program. Numera duger gott CCleaner och det har också blivit riktigt bra.

Comodos registerstädare är alldeles för ny och bör nog användas med försiktighet, men det kan ju förstås bli duktigt och säkert, med tiden.

Det går ju faktikt att plocka bort rester manuellt i registret, bara man har lärt sig det ordentligt. Är man osäker är det bäst att låta bli, det som ligger där och inte används gör ju ingen skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Då kanske det inte var förgäves som jag tryckte ned registrets storlek till 5776 KB. ;D

Förresten, vi har att se fram emot en ny konkurrent till CCleaner. CRC skall nämligen utvecklas till detta:

https://forums.comodo.com/comodo_registry_c...01622#msg201622

Jag skall försöka lägga vantarna på test-versionen från Comodo (har frågat Melih, väntar på svar) och i så fall meddela hur den fungerar. ;)

Tycker att CCleaner är ett otroligt bra program (mycket litet och mycket snabbt) så det blir en utmaning för Comodo...

LA

Nu finns den som beta: COMODO Windows Tweaker!

We are happy to announce that COMODO Windows Tweaker 1.0.55931.13 BETA is available for download and testing. Like always, your feedback on this product is very important for us.

What is COMODO Windows Tweaker?

----------------------------------------

There are many tweak-like applications on the market, but all of them are too complicated, hard to use and/or have high resources requirements. COMODO Windows Tweaker is a light-weight, simple to understand and install application and has all the tools you need for optimizing, cleaning and tuning-up your system.

Why would you need such a product?

----------------------------------------

COMODO Windows Tweaker contains the following modules (can be also used as stand-alone applications):

- Disk Cleaner;

- Registry Cleaner;

- Privacy Cleaner;

- Autorun Manager;

- Task Manager;

- System Information;

- System Settings;

- Visual Styler;

- Disk Space Explorer;

- System Benchmark;

- File Checksum;

- File Multi Rename Tool;

- File Compare By Content;

- File Pending Delete;

- File splitter;

Known Issues:

----------------------------------------

   

- Don't type an invalid user name in System Settings -> Logon or you won't be able to login into Windows anymore;

- If you select Windows Page-file in Privacy Cleaner the computer will stall for a while;

- Removing everything after a Privacy Cleaner -> Windows scan might make Windows XP SP3 un-bootable.

Bug Reports:

----------------------------------------

   

Please use http://forums.comodo.com/diskregistrypriva...s-t30447.0.html to report your bugs. Our moderators collect these bugs and submit them to the devs.

BETA NOTICE: This product is intended for special users (BETA Testers) who would like to join the testing process. It may contain major bugs that could cause serious problems and not be suitable for your everyday use yet. Please do not use it in your production machines.

Download Locations:

----------------------------------------

Setup for Windows Vista 32-bit, Windows 2003 Server 32-bit, Windows XP 32-bit and Windows 2000 SP4:

URL: http://download.comodo.com/cwt/download/se...03_x32_BETA.exe

Size: 4.20 MB (4,413,720 bytes)

MD5: 0B8936A4DFE980AF698E0F96F47E6B64

SHA1: 6C798E2D46467FB8EEB6ABD8331EB16D08EAAF63

Setup for Windows Vista 64-bit, Windows 2003 Server 64-bit and Windows XP 64-bit:

URL: http://download.comodo.com/cwt/download/se...03_x64_BETA.exe

Size: 4.92 MB (5,166,656 bytes)

MD5: BF15B07BD1474BCD74A0A11EAD86BFB3

SHA1: B0FCC9651A34B23498B9B68DD591DC8FD0A4E3A6

Källa: https://forums.comodo.com/empty-t30448.0.html;topicseen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Known Issues:

----------------------------------------

   

- Don't type an invalid user name in System Settings -> Logon or you won't be able to login into Windows anymore;

- If you select Windows Page-file in Privacy Cleaner the computer will stall for a while;

- Removing everything after a Privacy Cleaner -> Windows scan might make Windows XP SP3 un-bootable.

Viktigt att komma ihåg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fullständigt livsfarlig....COMODO Windows Tweaker alltså! Provade enbart en diskrensning med "default" inställningar! Efter omstart hade jag ingen startmeny längre!    ???    Endast bilden för mitt konto dök upp när jag tryckte på start! ALLT annat var borta... t.o.m bakgrund o ramar!

Kan ju säga att jag fick gräva rätt djupt i fettklumpen innan jag löste det! Tur att man vet ungefär var grejerna finns i Vista!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständigt livsfarlig....COMODO Windows Tweaker alltså! Provade enbart en diskrensning med "default" inställningar! Efter omstart hade jag ingen startmeny längre!    ???    Endast bilden för mitt konto dök upp när jag tryckte på start! ALLT annat var borta... t.o.m bakgrund o ramar!

Kan ju säga att jag fick gräva rätt djupt i fettklumpen innan jag löste det! Tur att man vet ungefär var grejerna finns i Vista!   ;)

Tycks vara en uppmärksammad bugg. Nåja, det är ju första beta-versionen. ;)

Det är för övrigt en uppdaterad version av registerrensaren i Comodo Registry Cleaner som används, så den kan nog anses vara stabil och pålitlig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...