Gå till innehåll

Comodo System Cleaner [Systemoptimering]


e-son

Recommended Posts

Det uppdaterar (första gången = skapar) väl sin egen lista över installerade program, den lista du ser i Privacy Cleaner.

Ok tack för upplysningen:)

Tycker bara det är lite märkligt att man tillåter ett program & göra så..borde inte programmet fråga användaren innan.

hmm nåja den får väl göra sitt uppdateringsjobb om den nu inte orsakar någon skada i övrigt..

Jämfört med förra versionen och inte minst med Ccleaner så bör man nog läsa på lite om programmet innan det sätts i verket och får göra sitt jobb.

I mitt tycke så liknar det ett sånt där registerfix program så kanske man ska va lite försiktig till en början..Men det råder inget tvivel om att programmet säkert kan bräcka Ccleaner om man kan lita på det fullt ut och de verkligen gör jobbet rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 192
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Jo, försiktig skall man alltid vara. Därför finns Registry Protection och Safe Delete, som innebär att man kan återställa gjorda registerändringar respektive raderade filer efter omstart. Om problem uppstår efter omstart, trycker man på Restore, och om inga problem uppstår, trycker man på Finalize. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det råder inget tvivel om att programmet säkert kan bräcka Ccleaner om man kan lita på det fullt ut och de verkligen gör jobbet rätt.

Jag tyckte hela upplägget var rörigt, ser för jävligt ut och responsen är slö. Så det vill till att det gör underverk om jag ska överge CCleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte hela upplägget var rörigt, ser för jävligt ut och responsen är slö. Så det vill till att det gör underverk om jag ska överge CCleaner.

Håller med dig, jag fick ett liknande första intryck av 2:versionen och blev lite rädd för dess automatiserade funktioner som satte igång utan att förvarna.

Ska man ta upp ytterligare krux så tar programmet större plats än vad min skärm räcker till på bredden och det tog någon extra minut innan jag kunde hitta krysset högst upp till vänster som var placerad i ett genomskinligt fält..Jätteroligt:) Först automatiserar man massa funktioner som drar igång fullt med uppdateringar som skrämmer användaren halvt ihjäl och samtidigt gömmer man avstängningen för programmet så man inte hittar.

De där var ett klart minus!

Annars är programmet säkert väldigt fint och finurligt på många sätt bl.a vad gäller & plocka fram mycket info om datorn.

Vad gäller resten har jag inte vågat mig på än..måste läsa på mer innan.

Vill man så går det ju också att köra med 1:a versionen som mer liknar Comodos brandvägg och som verkar lite enklare.

Den sista versionens gränssnitt verkar va uppbyggt av ett mer modernt flashigt java av något slag med text och menyer som smyger sig in animerat.

Man får väl prova & se vad som händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, försiktig skall man alltid vara. Därför finns Registry Protection och Safe Delete, som innebär att man kan återställa gjorda registerändringar respektive raderade filer efter omstart. Om problem uppstår efter omstart, trycker man på Restore, och om inga problem uppstår, trycker man på Finalize. :)

Tack JoWa, men hur är programmets backupper baserade?

Är det fristående säkerhetskopior eller utnyttjar applikationen datorns systemåterställning som gör återställningspunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CSC skapar säkerhetskopior innan det rensar, sedan uppmanas man att starta om, och kan efter omstart avgöra om rensningen orsakade några problem eller inte. Man kan också i programmets inställningar välja att skapa en återställningspunkt.

F.ö. är också CCleaner och andra motsvarande program beroende av att veta vilka program som är installerade, för att kunna rensa bort viss data. CSC 2 gör en synlig uppdatering av sin programlista, medan CCleaner inte visar att de sker. Likväl läggs nyinstallerade program till i CCleaners lista…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattade det hela rätt så går det inte att välja att INTE starta om datorn om man har backup aktiverat? Jag tycker det är bra att den automatiskt gör säkerhetskopior så jag kan återställa om jag skulle upptäcka några problem senare men jag har ingen lust att starta om hela datorn direkt varje gång jag kör CSC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CSC skapar säkerhetskopior innan det rensar, sedan uppmanas man att starta om, och kan efter omstart avgöra om rensningen orsakade några problem eller inte. Man kan också i programmets inställningar välja att skapa en återställningspunkt.

F.ö. är också CCleaner och andra motsvarande program beroende av att veta vilka program som är installerade, för att kunna rensa bort viss data. CSC 2 gör en synlig uppdatering av sin programlista, medan CCleaner inte visar att de sker. Likväl läggs nyinstallerade program till i CCleaners lista

Om man jämför med hur Windows och andra program jobbar när dem skapar och uppdaterar en programlista, så brukar det gå rätt så snabbt och det behöver oftast inte medföra några större genomsökningar därför att dem data som behövs finns lätt att få tag på i Windows register och filer.

Vad CSC gjorde på min dator efter installationen var att likna vid en kraftfull virusgenomsökning!

Som fick hårddisk och CPU att låta som en bulldozer och skrivbänken hoppade som om någon hade släppt lös en 500kg vibratorpadda i rummet :D

Kändes lite riskabelt, man kunde ju nästan tro att man hade fått in hemliga Taliban agenter i datan :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

CSC har förvisso en speciell funktion:

Malicious Entries - The Registry Cleaner scans the computer to pro-actively identify the registry entries that have been created by known malicious processes using CAMDPAMS database.

Background - Comodo Anti-Malware Data Processing and Analyzing Management System (CAMDPAMS) is a centralized database of the signatures of known malicious executables and programs. It is regularly updated and maintained by Comodo AV labs for powering Award-Winning Comodo Internet Security (CIS). The Registry Cleaner compares the registry entries in the computer with the malicious registry entries from the list of signatures in CAMDPAMS database to identify the entries that have been created by malicious programs. The malicious programs can be stopped from being executed and infect your system by clearing the registry entries created by them and the system can be protected from potential malware attack.

Denna hemliga information finner man i hjälpfilen. B)

Om jag fattade det hela rätt så går det inte att välja att INTE starta om datorn om man har backup aktiverat? Jag tycker det är bra att den automatiskt gör säkerhetskopior så jag kan återställa om jag skulle upptäcka några problem senare men jag har ingen lust att starta om hela datorn direkt varje gång jag kör CSC.

Ja, en kopia görs alltid, om du inte väljer bort det i inställningarna. Då du har skannat, och skall utföra rensningen, får du frågan om du vill använda Registry Protection alternativt Safe Delete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

CSC har förvisso en speciell funktion:

Jo man kan ju förstå att tanken ifrån Comodo är av godo varför man lagt in och automatiserat denna funktionen i startögonblicket.

Själv så hade jag inte hunnit ta reda på så mycket av deras info om programmet fram tills nu.

Måste ju säga att man blir förvånad över dessa hybridlika antimalware funktioner som man pressat in i programmet.

För det är ju inget man misstänkte eller trodde att ett sånt här tool kan innehålla eller är van vid ifrån andra.

Men jag tycker ändå att programmet kunde slängt upp en fråga innan de drar igång en systemgenomsökning och sedan till råga på allt vidarebefodrar uppgifterna till deras egen databas och eller låter jämföra uppgifter så här..Då är det ju nästan så programmet betéer sig som en Trojan taliban eller liknande som lägger beslag på saker utan något medgivande. Man fick nästan en sådan där Dejá view ifrån gamla registerfixare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en kopia görs alltid, om du inte väljer bort det i inställningarna. Då du har skannat, och skall utföra rensningen, får du frågan om du vill använda Registry Protection alternativt Safe Delete.

Jag fattar fortfarande inte riktigt, jag har ju kryssat i settings att jag vill använda det, ändå frågar den? Om jag svarar nej på frågan gör jag ingen backup alls då? Om jag svarar ja på frågan, gör den dubbla backuper då? Kan jag spara EN backup UTAN att behöva boota om?

När jag klickar på den översta blå Clean my computer knappen så startar automatiskt en scan. Längst upp dyker det upp en Settings knapp, men det går inte att komma in på den och göra några inställningar eftersom man inte får klicka på den förräns EFTER man kört klart Cleaningen, verkar ganska dumt.

Help knappen uppe till höger fungerar inte för mig, händer inte ett dugg.

Nä mitt första intryck av CSC är som sagt inte särskilt positivt. Det är tyvärr lite samma känsla som jag fick av CIS, rörigt och oproffsigt. Jag vill väldigt gärna att båda ska vara ett alternativ för mig då de är gratis och det verkar vara en stor aktiv community bakom men de gör det verkligen inte lätt för mig att hålla modet och intresset uppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två säkerhetssystem. Det ena gör en kopia av registret respektive de filer man väljer att radera, och efter rensning finns den i fliken Back-Up, där man kan återställa den kopian.

Det andra systemet är mer sofistikerat (tycker jag), men kräver omstart efter städning.

För registret:

Use Registry Protection - Provides an additional level of security to Registry Cleaning operations:

  • The Windows Registry hives will be backed up prior to any cleaning operation.
  • Should your system fail to restart after a cleaning operation then the Windows Registry will be automatically rolled back to its previous state and your system automatically rebooted.
  • On rebooting your system after any cleaning operation, Registry Protection provides you with the option of finalizing the changes or restoring the registry to its previous state.

Comodo recommends that users leave this setting enabled.

Och för filstädning:

Use SAFE DELETE to remove files - Provides an additional level of failsafe security to Disk Cleaning operations:

  • All files selected for removal will be backed up prior to any cleaning operation.
  • Should your system fail to restart after a cleaning operation then the safe-deleted files will be automatically restored and your system will be rebooted.
  • On rebooting your system after any cleaning operation, SAFE DELETE provides you with the option to either finalize the deletion or restore the deleted files.

Comodo recommends that users leave this setting enabled.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny version: 2.0.108716.5

We are happy to announce that COMODO System Cleaner 2.0.108716.5 Public Release is available for download.

What's new?

----------------------------------------

- Malicious database was removed from Registry Cleaner

- Separate portable versions for X32 and X64 bit

- Restart Later option for Registry Protection

What's fixed?

----------------------------------------

- Runtime error at applications database update

- Virtual memory too low error

- other small gui issues

Known Issues:

----------------------------------------

-None that we know of

Bug Reports:

-----------------

Please use http://forums.comodo.com/comodo_system_cle...s-t44512.0.html to report your bugs. Our moderators collect these bugs and submit them to the devs.

Download Locations:

Setup for Windows Vista 32-bit/64-bit, Windows XP 32-bit/64-bit, Windows 7 32-bit/64-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se...er2003_win7.exe

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 9,44 MB (9.900.632 bytes)

MD5: d8f3161df309d5149bfe627fa2ee2f57

SHA1: 5f4b8e6439a68b6146562b71fdf596b6cd112bb4

Portable version for Windows Vista 32-bit, Windows XP 32-bit, Windows 7 32-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se..._win7_32bit.zip

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 4,31 MB (4.523.003 bytes)

MD5: 4a1df2f7a4e91a8f759319a42befd840

SHA1: 08e2e66feaa9ed0913bff2d26a62ff2a73e31b6f

Portable version for Windows Vista 64-bit, Windows XP 64-bit, Windows 7 64-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se..._win7_64bit.zip

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 4,42 MB (4.636.350 bytes)

MD5: 13d62b8631f205ffccddcc5377750080

SHA1: d1633e681020336557d1f1c2708066d90d0b251c

Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skall egentligen vara ibockat på settings??Det var inte mycket det tog bort.Dom flesta filerna kunde den inte hitta.

create restore point och extended scan har jag inte ibockade och inte dom två översta :mellow:

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger snart upp vad gäller det här programmet.... 64-bitars portabel går inte att starta på min Win 7. Verkar vara fel filer i paketet.

Felbeskrivning:

Det gick inte att skapa aktiveringskontext för C:\Users\användare\COMODO System-Cleaner\CSC.exe. Det finns ett fel i manifest- eller principfilen C:\Users\användare\COMODO System-Cleaner\Microsoft.VC90.MFC.MANIFEST på rad 11. Den komponentidentitet som hittades i manifestet matchar inte identiteten i den komponent som begärdes.

Referens är Microsoft.VC90.MFC,processorArchitecture="amd64",publicKeyToken="1fc8b3b9a1e18e3b",type="win32",version="9.0.21022.8".

Definition är Microsoft.VC90.MFC,processorArchitecture="x86",publicKeyToken="1fc8b3b9a1e18e3b",type="win32",version="9.0.21022.8".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför sätter den igång och uppdaterar allting vid starten?

Börjar bli lite orolig om den har lyckats förändra hela datorn :unsure:

Här en bättre förklaring än den jag gav:

When CSC updates the application database, it will check your installed applications and download the updates for that applications. An update for an applications means a list of registry keys and files that the application creates and are safe to delete. A new update means basically that we found more entries that can be safely deleted from the application.

For Disk Cleaner and Registry Cleaner, only junk entries are deleted. For Privacy Cleaner we delete user specific files or registry keys.

None of this will affect your application behavior.

https://forums.comodo.com/empty-t44521.0.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny version: 2.0.110158.6

We are happy to announce that COMODO System Cleaner 2.0.110158.6 Public Release is available for download.

What's new?

----------------------------------------

- New applications added in CSC Database

- Customizable filter entries

What's fixed?

----------------------------------------

- Incorrect side-by-side configuration issue

- Small GUI issues

Known Issues:

----------------------------------------

-None that we know of

Bug Reports:

-----------------

Please use http://forums.comodo.com/comodo_system_cle...s-t44794.0.html to report your bugs. Our moderators collect these bugs and submit them to the devs.

Download Locations:

Setup for Windows Vista 32-bit/64-bit, Windows XP 32-bit/64-bit, Windows 7 32-bit/64-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se...er2003_win7.exe

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 9,36 MB (9.824.456 bytes)

MD5: d3572ac7c2b678f05fe3a0a485f39766

SHA1: e56ef7ec62a90a0c6c7ec9de85af2141cb545e4e

Portable version for Windows Vista 32-bit, Windows XP 32-bit, Windows 7 32-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se..._win7_32bit.zip

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 4,41 MB (4.626.258 bytes)

MD5: 4018409a627f17fd6bf128751bfedcf6

SHA1: 8bd2f1fee83d044d81e8323c04d3d90816490806

Portable version for Windows Vista 64-bit, Windows XP 64-bit, Windows 7 64-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se..._win7_64bit.zip

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 4,33 MB (4.546.554 bytes)

MD5: 703208198dbf90e1cf9c255e16a2c4b0

SHA1: c4e164dd51f6075d79c2010c9b933f3f4edfcd57

Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny version: 2.0.110158.6
What's new?

----------------------------------------

- New applications added in CSC Database

- Customizable filter entries

Jag hade stora förhoppningar på att de hade förbättrat denna funktion, men återigen blev jag besviken. CCleaner är fortfarande bättre här (för mina behov). Jag blev så besviken att jag tog bort CSC (den är ändå lite väl långsam för min dator). Rensar i stället allt jag vill med CCleaner och en .bat-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ny version: 2.0.111095.7

We are happy to announce that COMODO System Cleaner 2.0.111095.7 Public Release is available for download.

What's new?

----------------------------------------

- Command line support

- Shell extension support

What's fixed?

----------------------------------------

- The bug with Services.exe using to much CPU

- Small GUI issues

Known Issues:

----------------------------------------

-None that we know of

Bug Reports:

-----------------

Please use http://forums.comodo.com/comodo_system_cle...s-t45359.0.html to report your bugs. Our moderators collect these bugs and submit them to the devs.

Download Locations:

Setup for Windows Vista 32-bit/64-bit, Windows XP 32-bit/64-bit, Windows 7 32-bit/64-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se...er2003_win7.exe

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 9,59 MB (10.059.328 bytes)

MD5: 0fda86fb952b1c53d5385b6a85fc8db1

SHA1: 6a48be8cdec01d8abb14ffb7121cabd99530e4b0

Portable version for Windows Vista 32-bit, Windows XP 32-bit, Windows 7 32-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se..._win7_32bit.zip

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 4,58 MB (4.810.778 bytes)

MD5: 637938e8a4b81394474535f2ae293fd9

SHA1: 23f870b4c031b7f4582a103a76ddde383e206fe0

Portable version for Windows Vista 64-bit, Windows XP 64-bit, Windows 7 64-bit

http://download.comodo.com/csc/download/se..._win7_64bit.zip

---------------------------------------------------------------------------------

Size: 4,43 MB (4.646.584 bytes)

MD5: 4925927adbb6822463b200a028f65fbf

SHA1: 7cffbfd389dccb7eae1f20c69364f3cef7d7652f

Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: When CSC updates the application database, it will check your installed applications and download the updates for that applications.

Detta är ju helt integritetskränkande för den enskilde datoranvändaren att dessa processer automatiseras av programmet helt bakom ryggen på användaren.

Finns ju massor av olika installerade program som man själv vill ombesörja huruvida dessa bör uppdateras eller ej.

Tycker CSC har idiotförklarat mig och min dator genom detta övergrepp !

Måste säga att då var föregångaren betydligt vettigare ifrån Comodo eller att man fortsätter med Ccleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opptokoppter,

Även om din förståelse av den lösryckta meningen verkar självklar, tycks ett missförstånd föreligga. CSC uppdaterar inga andra program. Då CSC körs, söker det igenom datorn efter installerade program, och uppdaterar sin egen databas med instruktioner för hur filer och registernycklar hörande till de installerade programmen (och Windows) skall städas.

Ur hjälpfilen:

Comodo maintains a constantly updated database of applications with the files and registry keys to be cleaned for each application for ensuring the privacy of the user. When Comodo System Cleaner is run for the first time, it checks for the applications installed in your system and downloads the corresponding updates from the Comodo Servers. Every time you run CSC, it checks for the new applications installed in your system, checks for the availability of updates from Comodo servers and downloads them. By this way, CSC maintains an up-to-date database of the applications to be scanned and cleaned. The update progress is indicated at the bottom right hand side corner of your screen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag hittade en notis på idg.se om den här nysläppta registerrensaren och var så klart tvungen att testa!   ;)  Verkar lovande, men ännu för tidigt att säga säkert om den är bra, eller om den ställer till med för mycket skada. Har i alla fall inte märkt några missar, så här en timme efter första skanningen. Det finns en portable- och en install-version! Var uppmärksam på att det finns 2 startfiler (.exe) i den portabla versionen... en 32- och en 64-bitars! Jag kan ju tillägga att den är blixtsnabb med skanningen!

System Requirements:

Operating Systems

Windows Vista 32bit / 64 bit Service Pack 1

Windows XP 32 bit / 64 bit Service Pack 2

Windows 2003 Server 32 bit / 64 bit Service Pack 2

Windows 2000 Service Pack 4

Minimum Hardware

32 MB RAM

10 MB Hard Disk Space

http://registry-cleaner.comodo.com/index.h...2.1085/1.181034

Upplever du inte att det tar en himla tid för datorn att starta upp.

Installerade det själv men var tvungen att ta bort det.

Den tidigare versionen tycker jag var bättre i det hänseendet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...