Gå till innehåll

[LÖST] Firefox 3.0.2 och sparade lösenord!?


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej!

Fick idag den nya uppdateringen av Firefox 3.0.2 . Glad i hågen gick jag med på att den installerades osv.....

Döm om min förvåning nu när jag skulle logga in på olika sidor. Den har raderat vartenda ett lösenord som har sparats sedan föregångaren av FF. Dessa finns inte att hitta någonstans i webbläsarens inställningar där man tidigare har hittat dem. Där är helt tomt.

Blir också mycket förvånad över att den inte längre gör förfrågningar om man vill spara lösenord eller inte som den gjorde tidigare.

Vart har de sparade lösenorden tagit vägen någonstans?

Detta var ett nerköp av det grövsta slaget.

Finns där fler som har upptäckt detta ovanstående fenomen?

MVH/Malou

Edit:

Har skickat felrapporter ang detta till FireFox.

Men även där verkar det strular med att skicka  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou!

Samma sak här, fick dessa felmeddelanden:

126019-Not_supported.jpg

126020-FF_uninstalled.jpg

Jag gjorde en systemåterställning till morgonens kontrollpunkt och då säger FF att jag fortfarande har version 3.02 och lösenorden är kvar.

Om jag väljer att kontrollera uppdateringar så blir jag uppmanad att uppdatera till V 3.02. Jaja, det lär väl komma en rättning.

V 3.01 har haft en del hyss med krascher, speciellt i XP-maskinen när jag vill köra Secunias software scanner.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sir_N

V 3.01 har jag själv aldrig haft några problem med. Har skött sig exemplariskt med allt man kan tänka sig.

Men bara för detta så skall där väl då uppstå problem med denna nya version  >:( >:(

Samma sak här, fick dessa felmeddelanden:

Skönt att höra att någon mer råkade ut för detta elände (missförstå mig rätt)  ;)

Har vid något energiskt tillfälle suttit och skrivit ner alla lösenord till olika sidor och sparat dem till ett säkert ställe. Vilken tur säger jag bara

Men jobbet att sitta och skriva in dem manuellt varje gång man skall logga in någonstans är rena terapin. För att komma ihåg dessa otroligt långa/krångliga lösenord som jag har satt är en omöjlighet att komma ihåg

Skall lite senare göra en återställning och se om jag får tillbaka lösenorden. Men jag har ju en backup sparad (gjorde en igår) kan man inte använda den tro?

*************************************************************

Hej Björnen!

Har haft Firefox 3.0.2 i en vecka och alla lösen är kvar för mej.

Det var ju skönt att höra att du slapp problemen

Men vad jag förstår så kom denna nya version ut 23 September 2008 (igår) så hur du har kunnat ha den i en vecka vet jag inte.

*****************************************************

Hej OlleBull!

Du har lösningar på allt  ;) ;)

Den du länkar till finns den på svenska?

Har laddat ner/installerat KeePass med svensk språkfil i ett desperat försök med att få lösenorden sparade så man enkelt kan logga in med ett litet klick

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou!

Jag har hört andra som också haft krascher med 3.01, i "Whats new" står det bl a: "* Fixed several hangs and crashes that occurred when using screen readers.".

Bra att du fick tips om KeePass, det verkar rätt bra. Att spara manuellt låter jobbigt!

Jag använder sedan länge "Password Agent", jag har 221 entries i den...  :-) Sparar allt i PWA, dörrkoder, kortkoder, mobilkoder mm. Passordfilen sparas, förutom i sin ordinarie mapp, även på en backupdisk. Det kan säkert finnas samma finess i KeePass.

Min "magkänsla" säger att det är enklare (och kanske säkrare) att göra en systemåterställning än att köra in backupen. Men du vet ju bäst om hur din backup funkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en lurig bugg och beroende på  teckenkodning, ska vara fixad.

"If saving the file as latin-1 then firefox 3.0.2 will fail.

If saving the file as utf-8 then firefox 3.0.2 will not fail."

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=454708

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=454993

2 XP burkar ua och databasfilen borde finnas kvar om det skulle klicka.

Så här fixar man det om det blir fel:

http://support.mozilla.com/en-US/kb/Cannot...grading+Firefox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Tack så jättemycket för informationen

Vad jag vet så använder jag utf-8 och då borde det inte bli så här. Men men.

Då är det lika bra att invänta den nya patchen som de säger skall vara på gång. Kommer väl ganska snabbt hoppas jag.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skrev om i föregående inlägg gällde min Vistalaptop, nyss ville XP-PCn uppdatera och det gick helt utan problem, alla lösenord är kvar...

Det var märkligt  :o

Jaja jag väntar tills den nya patchen kommer som jag skrev här ovan så får vi se  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde vara snabbt fixat men vill man slippa att skicka efter bortglömda lösen

så ladda hem 3.01 enligt länken så funkar det igen.

Besöker man inga "bakgator" är rikerna minimala.

Nya versionen blir 3.0.3 som man snabbtestar... (troligen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Här besöks det verkligen inga bakgator  ;D

Och skicka efter lösenord behövs inte heller (har dem uppskrivna). Bara till att kopiera och klistra in där det behövs  ;)

Jaja jag går väl tillbaka till den gamla trotjänaren 3.01    ::)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull!

Till Malou!

Nej KeyWallet är inte på svenska, men programmet är så lätt att hantera, att du lär dig direkt och kan jag som är en gammal pensionär, så tror jag säkert du klarar det.  ;)

Tack för svar!

Ok. Problem med det engelska språket samt engelska program har jag inte. Ville bara göra det så enkelt som möjligt för mig i nuläget  ;) ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde in 3.0.3 och tappade lösenorden! Backar till 3.0.1... Ids inte fördjupa mig i detta (också)!

/Edit/ Gjorde en systemåterställning och nu är lösenorden kvar, men under "Om..." står det 3.0.3! Jaja, någon klok kan kanske förklara det så småningom. /Edit/

Trevlig helg!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Du behöver inte vänta längre nu

Tack det var snäll av dig att informera  ;)

Men tyvärr så hjälpte inte denna uppdatering. Inte kom de sparade lösenorden m.m tillbaka inte  >:(

*******************************************************

Idag så fick jag meddelande om att där fanns en uppdatering att hämta FireFox version 3.0.3 (trots att jag hämtade denna igår). Blev en aning konfunderad  :o

Men men tänkte jag då gör jag väl så då som FF uppmanade mig att göra.

Glad i hågen så lät jag FF hämta/installera denna uppdatering version 3.0.3 idag. Men min glädje varade inte länge. Sparade lösenord m.m fanns inte att hitta så långt ögat kunde nå i inställningarna Jaha det var det de  >:(

Loggade in på olika sidor som jag brukar och upptäcker att FF nu uppmanar/frågar mig om jag vill spara/inte spara lösenorden :o hmmmmm jaja jag får väl spara dem en gång till då. Gör en kontroll i inställningarna för att kontrollera om de nya sparade lösenorden finns att hitta. Icke sa nicke  >:(

Så jag gör som Sir_N och backar tillbaka till version 3.0.1 så får det vara så tillsvidare. För nu struntar jag i detta.

Hoppas verkligen att de bakom FireFox ser till att fixa problemen snarast så de inte missar en massa användare. Risken finns att användare överger FF och hittar andra webbläsare  >:(

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde in 3.0.3 och tappade lösenorden! Backar till 3.0.1... Ids inte fördjupa mig i detta (också)!

/Edit/ Gjorde en systemåterställning och nu är lösenorden kvar, men under "Om..." står det 3.0.3! Jaja, någon klok kan kanske förklara det så småningom. /Edit/

Körde lite exercis å en burk jag aldrig pulat med.

-3.02 installerat

-Adblock Plus som ensamt tillägg

- Meny Visa > Kodning > UTF-8

Uppgradering via Meny Hjälp >  Sök efter uppdateringar  > OK

Kodning ändrad till 8859-1.......

Meny Verktyg > Inställningar > Sparade Lösenord OK

"Undantag" > rensat listan och det funkar ua....

Kan inte se några fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde lite exercis å en burk jag aldrig pulat med.

-3.02 installerat

-Adblock Plus som ensamt tillägg

- Meny Visa > Kodning > UTF-8

Uppgradering via Meny Hjälp >   Sök efter uppdateringar  > OK

Kodning ändrad till 8859-1.......

Meny Verktyg > Inställningar > Sparade Lösenord OK

"Undantag" > rensat listan och det funkar ua....

Kan inte se några fel.

Kollade Kodning, var redan ställd på "ISO-8859-1". Eller menar du att jag måste börja på "UTF-8"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...