Gå till innehåll

Skall installera ett trådlöst system med router


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Skall jag göra på följande sätt då?

Kabel från modem till en trådlösrouter och sedan installera det trådlösa hur får dom kontakt med varandra då är det en massa inställningar till detta... SKall man knappa in något ip eller annat för detta

Hjälp mig med detta

Skall göra en installation hos en familj... i kväll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet inställningarna på den trådlösa... ja, det blir ok.

Om du inte vet inställningarna på den trådlösa...

Koppla in dig på den trådlösa med kabel, och öppna den i din webläsare, hur... fins i dokumentet tillhörande den trådlösa.

Ställ in att använda DHCP och ev kryptering, skriv ner det du använder, och nycklar.

Koppla in den trådlösa i modemet, om allt är som det ska, kan du konfigurera datorerna nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall också skaffa mig en router för att koppla upp både med och utan tråd. Varför föreslår du DHCP. Ja på routern ut måste jag ju ha det.

Funderar på en D-link DIR 655 men har jag verkligen nytta av GB nätverk hemma eller räcker det med en 615.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
Om du vet inställningarna på den trådlösa... ja, det blir ok.

Om du inte vet inställningarna på den trådlösa...

Koppla in dig på den trådlösa med kabel, och öppna den i din webläsare, hur... fins i dokumentet tillhörande den trådlösa.

Ställ in att använda DHCP och ev kryptering, skriv ner det du använder, och nycklar.

Koppla in den trådlösa i modemet, om allt är som det ska, kan du konfigurera datorerna nu.

Det funkade utan anmärkning tack för det venoms...

För första gången en underbar bruksanvisning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Naturguiden :D

Varför DHCP... Därför att det blir lättast att få allt att fungera, är det enkla svaret.

När allt fungerar som det är tänkt, kan den som vill byta till statiskt ip på sitt LAN, men varför, undrar jag då?

Med DHCP kan du själv bestämma spannet på de ip-adresser som lämnas ut, du kan själv välja vilken typ av ip-adress du vill ha, med typ menar jag Klass A, B eller C-adresser. Du kan använda Namnupplösningen, dvs datorns namn, enkelt förklarat, i nätverket.

Kort sagt blir allt enklare då, med DHCP.

Om, det krävs en säkerhet som är bättre än det vanliga, så ska naturligtvis en statisk ip-adress användas. Likaså om man har servrar som står och brummar i ett hörn etc, men har man det, så är man förhoppningsvis medveten om det.

Men igen, är det för normalt hemmabruk så räcker det utmärkt med DHCP.

Hoppas att du är nöjd med svaret :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i lägenhet och har upptäckt att det finns flera trådlösa nät runt mig. En del kan jag använda och en del inte. Jag vill inte att mitt skall bli allmänt. Likaså blir jag regelbundet skannad utav mina grannar. Ja jag gissar det eftersom de som skannar har nätnummren runt mitt. Därför tänkte jag låsa in mitt nät enbart till våra datorer. Men jag har aldrig haft en router så än så länge vet jag inte riktigt vad jag pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i lägenhet och har upptäckt att det finns flera trådlösa nät runt mig. En del kan jag använda och en del inte. Jag vill inte att mitt skall bli allmänt. Likaså blir jag regelbundet skannad utav mina grannar. Ja jag gissar det eftersom de som skannar har nätnummren runt mitt. Därför tänkte jag låsa in mitt nät enbart till våra datorer. Men jag har aldrig haft en router så än så länge vet jag inte riktigt vad jag pratar om.

Senast jag installerade/konfigurerade en trådlös D-Link-router, gjorde jag alla inställningar (inkl. lösenord för trådlösa nätverket) med guiden på den medföljande cd:n. Mycket smidigt. Det är dock smidigt också via webbläsaren (skriv 192.168.0.1 i adressfältet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var så jag har tänkt mig. Men som sagt jag har aldrig provat, men det blir nog av i veckan som kommer.

Har du någon åsikt om att köra 2000 som någon sorts filserver. Annars har jag bara en XP Home över och jag vet inte om den kan köras utan skärm och tangetbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...