Gå till innehåll

Hur mycket RAM minne skall Vista "normalt" använda?


drajsnow

Recommended Posts

Jag använder Vista Home Premium på min bärbara dator som har 4 gig ram. Datorn är ca 1 månad gammal och min fråga är vad som är "normal" användning av RAM minnet? Just nu ligger det på ca 38% användning då inga program mer än sidopanelen körs... Har släckt ner allt som går att släcka, men det ligger ändå högt tycker jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Om det drar 38% av 100% då ser det ju ut som om du använder ca 1,5 GB av dina 4 Gb ... spela ett spel eller se en film så ser du om det är normalt... Enligt dig har du bara sidpanelen på så borde inte 38% vara över normalt...

Ser du det genom aktivitesthanteraren enligt bild så varierar det hela tiden

Men enligt mig ser det normalt ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som JimmyJazz säger så fungerar Vista så att det försöker utnyttja så mycket RAM det går, istället för att bara låta det stå oanvänt.

Att ha massa ledigt minne är ju som att ha ett hus med massa varma rum, men bara använda ett av dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
Min ligger mellan 10 och 15%, då är MSN, Skype, FF3, T-bird och Mailwasher igång + Dells alla program. Dator enl signatur.

Har du fått T-bird att hamna i Nere bland dom andra programen nere i högerhörnet och i så fall hur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Vista Home Premium på min bärbara dator som har 4 gig ram. Datorn är ca 1 månad gammal och min fråga är vad som är "normal" användning av RAM minnet? Just nu ligger det på ca 38% användning då inga program mer än sidopanelen körs... Har släckt ner allt som går att släcka, men det ligger ändå högt tycker jag?

Jag hade nog inte fått upp korpgluggarna ordentligt i morse, frågan gällde ju RAM-minne, jag skrev av siffran för CPU-användning...

RAM-minne efter omstart av datorn (MSN och Skype igång) ligger på 40% av 2 GB. Vad nu denna siffra säger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturguiden > du har ringat in CPU inte ram! :P

kör själv 4gb ram, 49 processer, 20% fysiskt minne använt.

Men som sagt Vista SKA använda så mycket ramminne som möjligt,

ledigt minne = outnyttjat minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturguiden > du har ringat in CPU inte ram! :P

kör själv 4gb ram, 49 processer, 20% fysiskt minne använt.

Men som sagt Vista SKA använda så mycket ramminne som möjligt,

ledigt minne = outnyttjat minne.

Japp, även om Vista använder mycket RAM så tror jag nog att det är lågt priotirerat RAM på något sätt, så när andra program vill ha minne så skriver dom helt enkelt över Vistas lågprioriterade minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan att ha läst alla inlägg kan jag bara säga att 38% av 4gb är helt normalt. Har samma på mina 2 datorer med 4gb. Vista använder ju minnet på helt annat sätt än Xp. Vista använder så mycket som möjligt medan Xp använde så lite som möjligt. Därav laddar det in rätt mycket direkt när man har 4gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag märkt är att på Windows Server 2003 tar ett visst program 14 mb ram, och på Vista tar det 26 mb ram. Det är exakt samma program.

Klurigt det här med minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...