Gå till innehåll

Frågor om programmering


Recommended Posts

Då har jag äntligen börjat Programmering A under mitt första år på gymnasiet  ;D

Läraren har dock sagt en del saker som jag gärna få bekräftade av er experter  :)

Vi snackar om datorprogram:

Han har sagt att Java är det största språket, att C++ är näst störst och C runt trea-fyra.

Dock om man skulle slå ihop C och dess "vidareutväckade version" C++ så skulle dessa vara större.

Han säger också att C++ används till de största programmen och spelen och är enligt honom det bästa programmet. (Java är också bra.)

Håller ni med om rangordningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga "störst" är ju fel - han menar nog populärast. Men vill du veta säkert är det bara att kolla på TIOBE:

http://www.tiobe.com/index.php/content/pap...tpci/index.html

Där ser man att ordningen är Java, C, C++ osv. Sen kan man ju disskutera vilka språk som är bäst och så vidare. Själv håller jag totalt med om att C++ är bäst till spel, mest för att det är så fruktansvärt kraftigt och låter användaren göra i stort sett vad man vill :)

Men att göra vanliga grafiska program är nog Java och C# bäst på.

Vill lägga till en sak till som kan vara bra att veta; Moderna språk är snäppet långsamamre än de äldre, eftersom dagens språk körs genom en virtuell maskin. Det är alltså ett lager längre ifrån själva hårdvaran.

Man kan tänka i 2 - 3 lager:

Maskinkod: C, C++, Assembly - snabbaste "lagret"

Bytekod: Java, C#, Visual Basic - snäppet långsammare lagret.

Script: JavaScript, VB-Script, Ruby - det långsammaste lagret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga "störst" är ju fel - han menar nog populärast. Men vill du veta säkert är det bara att kolla på TIOBE:

http://www.tiobe.com/index.php/content/pap...tpci/index.html

Där ser man att ordningen är Java, C, C++ osv. Sen kan man ju disskutera vilka språk som är bäst och så vidare. Själv håller jag totalt med om att C++ är bäst till spel, mest för att det är så fruktansvärt kraftigt och låter användaren göra i stort sett vad man vill :)

Men att göra vanliga grafiska program är nog Java och C# bäst på.

Vill lägga till en sak till som kan vara bra att veta; Moderna språk är snäppet långsamamre än de äldre, eftersom dagens språk körs genom en virtuell maskin. Det är alltså ett lager längre ifrån själva hårdvaran.

Man kan tänka i 2 - 3 lager:

Maskinkod: C, C++, Assembly - snabbaste "lagret"

Bytekod: Java, C#, Visual Basic - snäppet långsammare lagret.

Script: JavaScript, VB-Script, Ruby - det långsammaste lagret

Tack för svaren!  :)

En fråga bara: Är sidan du länkade till en sida över användningsstatistik eller vad folk uppger att de använder eller vad folk tycker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The ratings are based on the number of skilled engineers world-wide, courses and third party vendors. The popular search engines Google, MSN, Yahoo!, and YouTube are used to calculate the ratings. Observe that the TIOBE index is not about the best programming language or the language in which most lines of code have been written.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där står att resultatet grundas på hur många kunniga programmerare, utbildningar och försäljare det finns i världen och att man använt sökmotorer som bla bla bla för att ta reda på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag har arbeta med programutvecklingi snart 10 år och vilket språk som är störst, snabbast, bäst håller väll man på med många år till att tjata om, dock tycker jag att en lärare inte skall uttala sig på det visset.

Alla språk har sina fördelar, nackdelar etc.

Får du välja fritt tar du givetvis något du kan som löser uppgiften, men oftast har företaget du arbetar på valt sitt språk, då är det bara att rätta in sig i ledet, sedan spelar det ingen roll var en lärare trodde när du gick utbildningen.

Störst kan man se på så många sätt, se man till antalet programrader, som finns i "drift" är det faktiskt Cobol, som bla nästa hela bankvärlden kör, även många stora e-handelsföretag inom kläder och mode, men jag skulle nog personligen inte skriva nästa spel i Cobol...

Be din lärare att berätta vad varje språk är bra på.

Fråga nästa gång vad Cobol är bra på, PL/1, Varför C++ kan vara att föredra framför C, Java nackdelar etc.. det är mera relevant än en toplista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med att gå på gymnasium som har ganska specifik utbildning (kursen programmering är ju inte precis som typ svenska, som vem som helst skulle kunna föra) är att lärarna inte är i toppklass.

Det skulle kosta för mycket att ha en ordentlig programmerare som lärare på ett kommunalt gymnasium, vilket jag själv har erfarenhet av, eftersom jag går på just ett sådant med en totalt värdelös lärare. Därför kan det bli lite fel i utlärningen, då lärarna egentligen inte förstår själva vad dom lär ut.

Vill man bli bra får man ta och lära sig från andra håll, själv läser jag böcker och standarder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med att gå på gymnasium som har ganska specifik utbildning (kursen programmering är ju inte precis som typ svenska, som vem som helst skulle kunna föra) är att lärarna inte är i toppklass.

Det skulle kosta för mycket att ha en ordentlig programmerare som lärare på ett kommunalt gymnasium, vilket jag själv har erfarenhet av, eftersom jag går på just ett sådant med en totalt värdelös lärare. Därför kan det bli lite fel i utlärningen, då lärarna egentligen inte förstår själva vad dom lär ut.

Vill man bli bra får man ta och lära sig från andra håll, själv läser jag böcker och standarder.

Sant, min lärare i Prog A/Webdesign tyckte i princip att jag skulle googla då jag behövde ta reda på hur jag skulle göra något.

Han hade absolut ingen aning. En konsult som var allmänt grinig och inte kunde lära ut ett enda dugg.

Jag har lärt mig mer PHP/MySQL/C# på egen hand än vad jag lärde mig ASP.NET 2.0 och C# av honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...