Gå till innehåll

[LÖST] Två val vid uppstarten.


Superlight

Recommended Posts

Jag får två val när jag startar datorn. Det första om jag vill starta XP Home Edition vilket vill jag ha kvar. Den andra valet om du vill starta Installationsprogram för Microsoft Windows XP Professional. Det är denna val som jag vill ta bort hur gör jag det utan att välja vilket operativsystem som ska startas.

Antar att det har med boot.ini att göra ? bifogar bild hur den ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer nog. Såhär ser innehållet i min boot.ini ut:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /pae /3GB

Jag har således endast ett alternativ, Microsoft Windows XP Professional. /pae och /3GB är inte obligatoriska, dem har jag lagt till.

Innehållet i din boot.ini ser litet märkligt ut, tycker jag. :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker jag också. Tror du att det går ta bort denna rad utan någon skada skedd? ;)

C:$WIN_NT$.~BTBOOTSECT.DAT="Installationsprogram fr Microsoft Windows XP Professional"

I C: hittar jag även mappen $WIN_NT$.~BT som går också att ta bort väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde du kunna göra. Man skall dock vara mycket försiktig i boot.ini. Är något fel där, kan det hända att Windows inte startar alls. Det vill jag inte bli skyldig till! ;)

I msconfig kan du kolla om sökvägarna är OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hööru du'ru, JoWa: -> /pae och /3GB är inte obligatoriska, dem har jag lagt till.

Vaffor e're på dette' vise' ??

Ta bort det där /3Gb:  " Om du startar om datorn utan /3GB-växeln kan allt fysiskt minne användas."

Läs ALLT på:

http://support.microsoft.com/kb/283037

Jag har 4Gb minne, och anänder enbart /PAE, och då visar >>MyComputer>Properties 3,25Gb RAM.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men försvinner inte så gott som allt minne då, dvs andra prg har inget kvar att kunna göra nåt alls i princip ?!

/LbL!

Medan Photoshop är igång, och en stor bild är öppen, slukas det mesta, men det är ju det minnet är till för, inte att vara ledigt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu undrar jag hur Adobe har tänkt. :-

Medan Photoshop CS3 drar nytta av /3GB, gillar InDesign CS3 tydligen inte alls den växeln. Vid export av ett stort dokument till pdf, stannade exporten, och InDesign klagade på Out of memory. :o Tog bort /3GB-växeln, och exporten fungerar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...