Superlight Posted October 1, 2008 Share Posted October 1, 2008 Jag får två val när jag startar datorn. Det första om jag vill starta XP Home Edition vilket vill jag ha kvar. Den andra valet om du vill starta Installationsprogram för Microsoft Windows XP Professional. Det är denna val som jag vill ta bort hur gör jag det utan att välja vilket operativsystem som ska startas. Antar att det har med boot.ini att göra ? bifogar bild hur den ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 1, 2008 Share Posted October 1, 2008 Jo, det stämmer nog. Såhär ser innehållet i min boot.ini ut: [boot loader]timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /pae /3GB Jag har således endast ett alternativ, Microsoft Windows XP Professional. /pae och /3GB är inte obligatoriska, dem har jag lagt till. Innehållet i din boot.ini ser litet märkligt ut, tycker jag. :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superlight Posted October 1, 2008 Author Share Posted October 1, 2008 Tycker jag också. Tror du att det går ta bort denna rad utan någon skada skedd? C:$WIN_NT$.~BTBOOTSECT.DAT="Installationsprogram fr Microsoft Windows XP Professional" I C: hittar jag även mappen $WIN_NT$.~BT som går också att ta bort väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 1, 2008 Share Posted October 1, 2008 Det borde du kunna göra. Man skall dock vara mycket försiktig i boot.ini. Är något fel där, kan det hända att Windows inte startar alls. Det vill jag inte bli skyldig till! I msconfig kan du kolla om sökvägarna är OK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superlight Posted October 1, 2008 Author Share Posted October 1, 2008 Det är nog lugnt. Det gick utmärkt att ta bort raden och mappen. Windows startar nu normalt. Jag får nog tacka dig för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 1, 2008 Share Posted October 1, 2008 Så bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Hööru du'ru, JoWa: -> /pae och /3GB är inte obligatoriska, dem har jag lagt till. Vaffor e're på dette' vise' ?? Ta bort det där /3Gb: " Om du startar om datorn utan /3GB-växeln kan allt fysiskt minne användas." Läs ALLT på: http://support.microsoft.com/kb/283037 Jag har 4Gb minne, och anänder enbart /PAE, och då visar >>MyComputer>Properties 3,25Gb RAM. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 lbl, Jag vill att Photoshop skall kunna använda 2 635 mb ram, och det går ej utan /3GB. Totalt är 3,25 gb tillgängligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Men försvinner inte så gott som allt minne då, dvs andra prg har inget kvar att kunna göra nåt alls i princip ?! /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Men försvinner inte så gott som allt minne då, dvs andra prg har inget kvar att kunna göra nåt alls i princip ?!/LbL! Medan Photoshop är igång, och en stor bild är öppen, slukas det mesta, men det är ju det minnet är till för, inte att vara ledigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Men nu undrar jag hur Adobe har tänkt. :- Medan Photoshop CS3 drar nytta av /3GB, gillar InDesign CS3 tydligen inte alls den växeln. Vid export av ett stort dokument till pdf, stannade exporten, och InDesign klagade på Out of memory. Tog bort /3GB-växeln, och exporten fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts