Gå till innehåll

Formatera om Windows men ingen hårddisk hittas


Brkie

Recommended Posts

hej.

jag skulle formatera om min dator imorse,jag bottade skivan och allt sen när jag kommer till den blåa saken där man ska formatera så står det att ingen hårddisk hittades :s alltså går inte att formatera eftersom det inte går att hitta någon hårddisk, när jag trycker på "skapa ny" lr något sånt ,så kommer det ett blå-skärm fel meddelande :s vet någon vad jag ska göra för att få hårddisken synlig?

p.s , hade en USB minne i datorn och den hittade den som partion C:/, när jag drog ut den och provade om igen så var det ingen alls hårddisk igen :s

tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det saknas förmodligen sata-drivrutiner på din XP-skiva! Antingen laddar du ner dom från ditt moderkorts hemsida och lägger dom på diskett, som du kan använda i uppstarten. Eller också tillverkar du en ny XP-skiva med SP3 integrerad! Instruktioner finns på länken nedan!

http://www.tipsomvista.se/guider/96-window...ice-pack-3.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har 2 olika cd skivor, tror faktist att båda är SP3, så kan det ändå stämma att dom sata drivrutiner saknas på båda då? jag har faktist formaterat flera gånger och det har inte varit några problem, fast nu när jag skulle formatera med sp3 så blev det sånthär krångel. tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hänt mig en gång, att jag blivit tvungen att använda sata-drivare på diskett, trots att jag haft SP3 integrerad på XP-skivan. Men om det har funkat tidigare för dig, så verkar det konstigt.... kanske XP-skivan är skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i bios brukar det finnas en inställning autodetect hdd se tlll att den står som enabled

en annan grej som kan fungera är att prova att installera en linuxversion och sedan installera om windows varför det funkar vet jag inte men ibland så!!!

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hänt mig en gång, att jag blivit tvungen att använda sata-drivare på diskett, trots att jag haft SP3 integrerad på XP-skivan. Men om det har funkat tidigare för dig, så verkar det konstigt.... kanske XP-skivan är skadad.

har provat 2 st skivor med SP3 och provade nyss en skiva med SP2. gick inte igen :/

i bios brukar det finnas en inställning autodetect hdd se tlll att den står som enabled

en annan grej som kan fungera är att prova att installera en linuxversion och sedan installera om windows varför det funkar vet jag inte men ibland så!!!

tub

vad är det "autodecet hdd" till? ska kolla senare så att den står på då.fast har formaterat om minst 5 gånger på den datorn och nu va de dags igen och då får ja bara det felet :s

när det funka hade han tydligen en skiva med sp 2..

ja det stämmer,när det funkade hade jag en SP2 skiva, fast jag provade nu med en SP2 skiva och de gick inte :s

image104fr0.th.jpgthpix.gif

här e en bild från fel meddelandet jag får :7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för hårddisk du har, modellnummer om du har det?

ingen anning,vet bara det e en fujiti siemens dator, men vad föreslår du att jag ska göra då?

D510:an har inte SATA diskar som orginal utan IDE, har du ett extra SATA kort installerat och disken kopplad till det?

det är inte min D510 dator, det en annan fujiti siemens. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte in på fujitsus sida för drivrutiner, eftersom det fodras ett serienummer från datorn.

Men jag hittade andra istället... bläddra ner till "Drivers" och välj "southbrige driver". I den drivrutinen finns rutinen för sata, som du ska lägga på disketten och trycka F6 vid installationen.

http://bluwiki.com/go/ASUS_M2R-FVM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte in på fujitsus sida för drivrutiner, eftersom det fodras ett serienummer från datorn.

Men jag hittade andra istället... bläddra ner till "Drivers" och välj "southbrige driver". I den drivrutinen finns rutinen för sata, som du ska lägga på disketten och trycka F6 vid installationen.

http://bluwiki.com/go/ASUS_M2R-FVM

1. jag har inga diskter, men kan ja inte lägga in de på en usb minne? sen stoppar ja bara in windows skivan sen när de blåa diker up så står det något där nere med F6,det e väl antagligen då jag ska trycka på F6?

2.det är väl ati drivers, på datorn står det intel? eller spelar det ingen roll?

thx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Den enda möjligheten du har är att slipstreama in drivrutinerna på cd'n från början.

Du kan använda Nlite för att göra processen lite enklare.

Men det är intel i datorn, ska jag inte ha andra SATA-drivar för dom du gav länken till var väl ASUS?

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi inte har serienummer till din scaleo så kan jag inte leta rätt på den drivrutin som behövs.

Nu vet vi i alla fall att det är ett Intelchip,... vilket gör sökandet mindre... och naturligtvis kan du glömma den förra gissningen jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi inte har serienummer till din scaleo så kan jag inte leta rätt på den drivrutin som behövs.

Nu vet vi i alla fall att det är ett Intelchip,... vilket gör sökandet mindre... och naturligtvis kan du glömma den förra gissningen jag gjorde.

Fujitsu Siemens SCALEO J - Celeron D 346 3.06 GHz

det är en sådan dator, skulle in på FS hemsida fast när jag ska läsa mer fakta om modellen så vill den ha serie nummret som fast datorn är hos en kompis för han skulle kolla på det, men jag fixar serie nummret då så kan vi kolla på det, fast det fanns lite fakta här om man trycker på "mer" info knappen.

http://www.ciao.se/Fujitsu_Siemens_SCALEO_...5#productdetail

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...