Gå till innehåll

Datorn startar inte.


Recommended Posts

Hejsan.

Jag har en dator med följande setup:

AMD AM2 6000+

2048 RAM

Geforce 8600GT

3 hårddiskar och 1 DVD läsare.

Problemet:

Igår kväll satt jag och spela helt lungt och fint som jag brukar göra varje kväll. sen stängde jag av datorn(Via windows) och gick och la mig.

Nu imorse så skulle jag starta datorn men nu vill den inte riktigt starta. Strömmen slås på och alla fläktar (chassi,CPU, GPU etc) snurrar samt hårdiskarna och DVD läsaren. problemet är att jag får ingen bild och det kommer inget "pip" när jag startar datorn som brukar komma precis före bilden slås på.

men som sagt allting annat slås på och får ström. Mycket märkligt.

Detta har jag testat:

Kopplat bort grafikortet och nätverkskortet och försökt starta utan dom

Kollat processorn, jag tog bort fläkten men det satt åt i något så jag tog i lite till och då följde även processorn med, den hade klistrat sig fast i kylpastan och följde med fläkten även fast det hade blivit klämd med grejjen på moderkortet som man klämmer till den med så det sitter fast. Kan jag ha förstört processorn nu?

jag och kopplat bort allt annat som hårdiskar dvdläsare och så.

jag har också testat utan minne. med bara den ena stickan, och med bara den andra stickan i båda portarna.

Clearat Cmos

Allt detta har inte gett något resultat.

Vad kan jag göra? Någon som haft ett liknande problem?

Vart kan problemet ligga? CPU? Moderkort? Minnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inga grejor o byta med o prova så finns det ju många firmor som erbjuder gratis felsökning..

Nah tyvärr så har jag inte det. Vilka firmer då? I stockholm :P

Prova att gå in i BIOS och ställ in standardinställningarna, brukar vara F5.

kommer inte sålångt att bios startas tror jag. får inget bootpip och ingen bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löda? wan-kort? Har ingen som helst aning om vad du snackar om:P

Allt sitter på plats och är ikopplat korrekt.

Nordbryggans kylfläns är varmt som attans också, vet inte om det var det innan men jag bränner mig på den. Jag börjar tro att det är antingen moderkortet eller processorn som har stuckit? hur kan jag lättast utesluta vilket?  har som sagt ingen annan dator att ta från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att du måste löda dit WAN-kortet igen så att allt fungerar.

Kolla även att alla andra delar, kontakter och liknade sitter fast ordentligt.

nån som blandat ihop trådarna eller har du haft hjälp av den nya familjemedlemmen hehe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp testat med en HDD, utan HDD 2 HDD och 3 :P

moderkortet är: MSI K9VGM-V  http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=MSIK9VGM-V

men som sagt, systemet har fungerat i ett halvår felfritt. sen bara över en natt så drar den inte igång. fungerat hur bra som helst. min gissning är att kanske cpun har blivit överhettad på något sätt eller moderkortet som har stuckit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Har du haft maximal otur så kan det blivit nån överspänning eller kortslutning när du satte på datorn. Händer sällan men har man tillräckligt med otur så. Får du inte ens pipet så.......är detta inte bra.

Testat att nollställa BIOS'en?

Ta ur batteriet en stund bara, eller om du har en bygel för att nollställa BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått åsknedslag i elnätet här och datorer har pajjat förut. då startar inte ens datorn. oftast sticker också nätagget, men kanske är möjligt att detta har hänt när jag satt på datorn. mm får inte pipet det som oroar mig lite? vart kan problemet sitta? vilken del?

Japp testat att cleara cmos med bygeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Hmmmm, och inget som är löst, nån kabel som inte sitter i riktigt?

Du borde "vanligtvis" få felmeddelande från BIOS när nåt inte är som det skall, att det inte piper alls låter inte bra.

Kolla denna tråden om du hittar nåt som kan vara till hjälp.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=195682

Grafikkortet som gett sig kanske?

Hittade en till tråd.

http://www.pellesoft.se/communicate/forum/...d=102∑=0

En till tråd att kolla.

https://www.flashback.info/showthread.php?p=11622059

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Men du, att du inte ens får något felmeddelande från BIOS är väldigt underligt, du borde normalt sett få felmedelanden om det vore nåt av hårdvaran det var fel på.

Kanske BIOS som pajat ihop rentav?

Kommer du in i BIOS överhuvudtaget?

Nej?

Då kan det kanske vara BIOS som är felet. Kan ha blivit nån överspänning när du satte på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis som alla dom där trådarna sa, har exakt samma scenario. skärmen är svart, inga som HELST felmeddelande. Fläktar,hårdiskar, dvdläsare drar igång. inget Pip i början. kommer inte åt bios.

Det inbyggda grafikkortet ger inget resultat så vi kan alltså utesluta det problemet. Jag tror på antingen processorn eller moderkortet. Får man ett felmeddelande om man startar en dator utan processor, eller minnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
precis som alla dom där trådarna sa, har exakt samma scenario. skärmen är svart, inga som HELST felmeddelande. Fläktar,hårdiskar, dvdläsare drar igång. inget Pip i början. kommer inte åt bios.

Det inbyggda grafikkortet ger inget resultat så vi kan alltså utesluta det problemet. Jag tror på antingen processorn eller moderkortet. Får man ett felmeddelande om man startar en dator utan processor, eller minnen?

Det måste tydligen finnas en processor för att BIOS skall kunna varna, så du kan ha rätt.

Kolla får du se.

http://www.datormagazin.se/expertpanelen/w...ticle132754.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt. kan jag på något lätt sätt ta reda på vilken av dom det är fel på, har ingen am2a i huset :/

men borde datorn komma längre med ett fungerande moderkort, om cpun inte satt i? borde den inte varna "no CPU" eller något liknande. jag kommer ju inte ens till moderkorts loggan.

jag har testat att starta datorn utan CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jobbigt. kan jag på något lätt sätt ta reda på vilken av dom det är fel på, har ingen am2a i huset :/

men borde datorn komma längre med ett fungerande moderkort, om cpun inte satt i? borde den inte varna "no CPU" eller något liknande. jag kommer ju inte ens till moderkorts loggan.

jag har testat att starta datorn utan CPU.

Svårt att säga eftersom jag inte stött på samma problem på min eller de datorer som jag fixat. Men det vete sjutton om du inte har rätt, BIOS borde säga till att det inte finns någon processor. Om nu inte själva BIOS har gett med sig förstås, kanske därför du inte får några varningssignaler. Jobbigt när det blir såna fel eftersom man inte får någon som helst ledtråd till vad som är fel. Antingen moderkortet eller BIOS som gett med sig gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nyligen samma fel på en gammal dator där inget pip eller bild kom vid påslag.

Det visade sig att en IDE-kabel (80-pin flatkabel) ställde till det för moderkortet och mig.

Det var naturligtvis den sista enheten jag kopplade loss och då fortsatte BIOS testen och gav ok-pipet.

Om du plockar bort alla minnena så skall du få Fel-dubbel-pipet som visar att BIOS-testen är igång.

Angående processorchippet som du drog upp så räcker det med att du ser efter så inga stift vikts ner eller saknas.

Jag har själv råkat ut för att pastan torkat fast kylkroppen med processorn. Normalt händer inget

annat än att man får pilla loss processorn med en vass kniv och sätta tillbaka den i hållaren.

Med processorn väl skyddad i hållaren skall den gamla pastan torkas bort från ytorna och ny kylpasta

läggas på.

P.S.  Det är ju processorn som kör BIOS-testen, så om du plockar ur CPUn så är det som att

        plocka ur motorn ur bilen och konstatera att bilen inte ens brummar... BIOS är bara ett program-chip.

        Har du ett mätinstrument så kontrollera att processorn får sin 12V matning via sin egen 4/8-poliga kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...