Gå till innehåll

Godkännande av en del program i Vista?


Stim

Recommended Posts

Hej,

Hur kommer det sig att de flesta programmen kan startas utan adminrättigheten (den rutan man får klick på för godkänna för starta program) medan andra kräver ett godkännande?

Tänker bland annat på t.ex CCleaner där man måste godkännande starten varje gång. De felsta installerade soften på burken behöver jag inte godkänna något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program som inte gör något med systemet eller något annat som anses farligt behöver inte ha adminrättigheter. Tex måste du ha admin för att skriva till registret, medan att läsa från kan vem som helst göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måler för alla programutvecklare ska/bör vara att program kan köra utan administratörsrättigheter eftersom det leder till säkrare datorer. Det är alltså inget konstigt att du kan köra program utan att du får en fråga om du vill tillåta det utan det är full normalt. Däremot om du får en fråga när du startar ett program så hoppa på han eller dom som gjort programmet och be dom fixa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lite irrationell verkar UAC vara, för när jag avslutar Mailwasher (spamprogram som kollar mailen på servern) så ber UAC om tillåtelse!

Men med Nortons verktyg så slipper man irriteras av det...

För att stärka Stenis påstående här så drar jag ett exempel; det där programmet kan mycket väl göra något innan det avslutas. Tex skriva i registret, vilket kräver adminrättighet.

UAC är som sagt logiskt och strikt; gör du något som kan ändra systemet så ska du bli genomsläppt av användaren annars stängs du av, simpelt!

Tydligen så är det programmet inte så väl skrivet för UAC, eller så är det gammalt och därmed inte medvetet om UAC.

Edit:

Vill bara säga lite till; det blir ofta så att när man inte förstår en viss sak så kastar man ur sig ord som att det suger, och att allt är kasst osv. "Jävla dator" har man hört ofta.

Men man ska inte döda budbäraren. Windows och UAC är ju i stort sett budbäraren här - de bär fram ett visst program till dig, oavsett om det är ett dåligt program eller inte, men Windows gör sin uppgift i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack Stenis m fl  för svar och info om UAC, måste tillstå att jag inte satt mig in i hur UAC arbetar. Till mitt försvar må föras att jag inte haft min Dell M1530 så länge... :) Och jag garderade med "verkar vara irrationell". Ett långt arbetsliv med felavhjälpning på div elektronisk utrustning har lärt mig att inte vara tvärsäker!

Kollade just Mailwasher och det har kommit en ny version (6.3), jag står på deras maillista men jag har inte fått någon avisering om ny version. Har en köpesversion sedan några år tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack allihop. Jag tycker det här med UAC är bra och vill helst inte köra utan den längre. Dels för säkerhet men också för man har mer kontroll över datorn. I början då man installerade Vista första gången kändes det mest jobbigt men numera är det i princip bara klicka och tar inte mycket längre tid.

Satt mest och hundrade lite över varför vissa soft kräver godkännande medan andra inte, men är nog som al6 skrev, för program som kan göra ändringar i registret osv. Och som ibland kanske kan ställa till saker i burken.

Jag har även Registry Mechanic och det är samma med den att det vill ha godkännande. Hoppas bara att framtida program inte försöker hacka eller manipulera  UAC något sätt, på så sätt att man aldrig får nån varning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...