Gå till innehåll

Går det att skapa en ny startskiva till XP?


Loran

Recommended Posts

I tidigare inlägg har redovisats hur man gör för att skapa en ny startskiva till XP när sådan saknas

Det breskrevis enl nedan

Ladda hem den här filen= BCD full package v 1.1.1:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=bcd111.zip)

3. Skapa en ny mapp med namnet BCD på hårddisken direkt under C:. Packa där upp

    filen du laddade hem under punkt 2.

4. Ladda hem den här filen = wnaspi32.dll:   

    (ftp://ftp6.nero.com/wnaspi32.dll)

    Spara den i mappen C:BCDbin

5. Ladda hem den här filen = wxp10.zip:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=wxp10.zip)

    Packa upp den i mappen C:BCD.

6. Kopiera hela mappen i386 som du letade upp i punkt 1. Kopiera den till mappen

    C:BCDCDSWXPPROFILES om du använder XP Pro alternativt till

    C:BCDCDSWXPHOMEFILES om du använder XP Home.

Återstår att bränna skivan. Lägg i en obränd CD-skiva (ej DVD-skiva) i brännaren.

      Klicka på start/kör och skriv cmd utan citattecken i rutan och klicka OK. I den svarta rutan

      som kommer upp skriv cd.. utan citattecken och tryck Enter (obs 2 punkter efter cd).

      Upprepa det en gång till.

      Skriv därefter cd bcd utan citattecken och tryck Enter. Skriv därefter bcd wxppro

      utan citattecken och tryck Enter om du har XP Pro alt. bcd wxphome utan citattecken

      om du har XP Home. Bränningen av skivan startar och slutförs. Skriv därefter exit och klicka Enter.

Allt detta har jag gjort, kollat varje fil, men får då till svar innan skivan ska brännas följande

C BCD är inte ett internt kommando,externt kommando program eller kommandofil.

Vad kan jag då ha gjort för fel undrar jag. Tacksam för goda råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ture, jag har försökt att ändra lutningen, men jag vet inte riktigt hur du menar. Tecknen kommer ju automatiskt när man trycker på Enter.

Du får förklara bättre ::)

Tecknet kallas för "backslash" och genereras genom att du håller ner "Alt Gr" och samtidigt trycker på"+"-tecknet som sitter två snett ovanför tangenten P, på din dator. geek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något fel i kommandot. Om mappar och filer ligger fel så får du istället svaret " det går inte att hitta sökvägen".

CD i kommandot är en förkortning för change directory och det skall vara mellanslag mellan cd och bcd.

Svårt att komma på vad som felas när man inte ser det på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart att jag har haft mellanslag mellan cd och bcd. Det måste vara något annat.

Någon hade lyckats med bränningen tidigare, men hade då service pack 2 installerad, nu är det servicepack 3 jag har. Kan det ha ngn betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...