Dennis86 Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Är det någon mer än jag som har märkt av fenomenet att man inte alltid får upp UAC vid Windows Update? För mig är det väldigt omväxlande. Ibland behöver jag när jag söker, ibland inte. Ibland behöver jag när jag installerar, ibland inte. Idag behövde jag ge UAC godkännande på 2 datorer när jag skulle installera uppdateringarna men på de två andra visade sig inte ens UAC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Alla kritiska och rekommenderade uppdateringar får installeras utan UAC-godkännande. Det är endast valfria uppdateringar, vanligtvis drivrutiner som kräver UAC-godkännande. Detta är en säkerhetsfråga eftersom man vill att vanliga användare ska kunna patcha sina datorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Ok, ja det låter ju vettigt. Men jag har ju fått samma uppdateringar på bägge datorerna. 6 viktiga och 2 rakommenderade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Det ska inte skilja sig, i sådana fall rör det sig om en bugg! Posta gärna en varsin skärmdump från historiken i Windows Update på en där du fick UAC och en där du inte fick UAC-prompten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Här kommer dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Mycket märkligt, du ska inte ha fått en UAC-prompt för någon av dessa eftersom det endast är rekommendera och viktiga uppdateringar. Så till vida du inte ändrat någon inställning eller om det är en GPO som ändrat något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Inget som jag vet om iaf. Alla fyra datorerna ska va ungefär lika konfigurerade. Enda skillnaden är att de jag inte får UAC på är bärbara och det är inte de andra två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Du skulle kunna avinstallera alla uppdateringar du installerat ikväll på en burk som krävde UAC. Gå sedan in på Windows Update och kryssa ur uppdatering för uppdatering och se om UAC-skölden försvinner från "Installera"-knappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Provar det nästa månad när uppdateringarna kommer. Orkar inte mecka med sånt just nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Okej, jag förstår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Idag kom passande nog en uppdatering som visar skillnaden på mina datorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Ser ingen skillnad? Menar du att ngn krävde UAC-godkännande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Mina två stationära datorer kräver UAC-godkännande för att installera uppdatering medan mina laptops inte kräver det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Just det, nu ser jag skölden vid "Installera" på den stationära. Jag har jämfört med en laptop och en staionär här och där kräver uppdateringen inte UAC-godkännande på någon dator. Jag har sagt det tidigare men det är mycket mystiskt att du krävs på UAC-godkännande på vissa burkar. Har du gjort några som helst ändringar till UAC? Är alla inställningar för Windows Update desamma på alla burkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Har inte gjort några ändringar i UAC, ser inget behov av de. Och vad jag vet så skiljer inte update inställningarna heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Ny intressant utveckling på laptopen. Se UAC-sköld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Jag har nu testat detta och det enda scenario jag kan upprepa det du ser är när man har valt "Sök aldrig efter uppdateringar". Kolla gärna den inställningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Jag har alltid mina inställda på att meddela mig men inte ladda ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Samma sak om du har den inställningen. Testa att välja "hämta uppdateringar..." eller "installera uppdateringar automatiskt..." automatiskt så ska du se skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Ja se på tusan. Nu när jag tänker efter. Den ena laptopen. Den jag visar bilder från. Hade inställt förut att hämta automatiskt, vilket är ovanligt...för jag gillar inte den inställningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Ett mystiskt problem har äntligen fått en förklaring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis86 Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Hehe, japp. Det har ju inte varit ett riktigt problem, mera en allmän fråga eftersom det har ju inte gjort nåt. Jag tycker det är fint att UAC finns där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts