Gå till innehåll

OpeOffice - dåliga verktyg för rättstavning och grammatik


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Undrar en del över programmet Open Office som jag använder istället för Microsofts Officepaket.

Jag fick i och för sig med en äldre version av Works när jag köpte min dator, men det är ju totalt värdelöst. (För övrigt fungerar inte uppdateringarna till senare versioner av Works, eftersom de tydligen kostar pengar.)

En datorlärare jag hade kallade för övrigt Works för "Words dyslektiske lillebror", och det är väl en ganska bra beskrivning.

Visserligen finns det en funktion i min Works-version för rättstavning och även för grammatiken. Men det är tidskrävande att behöva växla mellan Works och OpenOffice, när jag vill kontrollera stavning och grammatik. Min fråga gäller varför det inte finns en lika "bra" och omfattande sådan funktion i OO?

I OpenOffice vill funktionen hela tiden ändra till två ord, exempelvis båt motor, vatten kanna, kontroll mekanism, osv. Det finns ju inte heller någon grammatikfunktion, som den i Word eller Works.

Eller kan man kringgå detta på något vis? Typ "föra över" den funktionen till OO, istället för att växla program?

Istället för att skapa en ny tråd, så undrar jag även över det här med webläsaren. Jag har som många andra gått över till att använda Mozilla Firefox, men den går inte att använda när det gäller Windowsrelaterade åtgärder, utan då måste man använda IE. Helst av allt skulle jag vilja avinstallera IE, men behöver den alltså ibland.

Undrar även här om det går att kringgå problemet med att kunna använda MF även när det gäller Windows-"produkter"?

Tack på förhand för eventuella svar.

EDIT: Tack för tipsen! Men OO 3 är väl inte en helt färdig version, vad jag kan förstå?

Vänlig hälsning

ZenTao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett tillägg till Firefox som heter IE Tab, som tydligen gör så att du slipper internet explorer.

Fast jag personligen, skulle nog rekommendera att du har kvar ie installerat, även om du inte använder det.

Du kan t,o.m ta bort genvägar etc så det bara finns i sin programkatalog.

Det släpptes version 3.0 av OO igår, eller om det var i förrgår. Prova att uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...