Gå till innehåll

Användarkonton i Vista


skogsfrisk

Recommended Posts

Hur ställer man bäst in användarkonton på en fristående dator (ej i domän) med Windows Vista?

I Linux blir det bra från början, ett root-konto med lösenord skapas automatiskt och ett användarkonto med begränsade rättigheter används från start. Jättebra, jätteenkelt. Konton: [table][tr][td]Kontonamn[/td][td]Rättigheter[/td][td]Syfte[/td][/tr]

[tr][td]root[/td][td]Fullständiga[/td][td]Programinstallationer mm (sys admin)[/td][/tr]

[tr][td]ditt namn[/td][td]Begränsade[/td][td]Vardagliga uppgifter (användare)[/td][/tr][/table]

I Windows XP löste jag det på ett klumpigt sätt, men fick göra ungefär såhär: Under installationen så skapar man ett konto som får Administratörsrättigheter. Det resulterar i att man har två konton med Administratörsrättigheter, ett som heter Administratör och ett som man skapade under installationen, men inget med begränsade rättigheter.

Efter det får man skapa ett konto med begränsade rättigheter, som man ska använda till vardags. Vid programinstallationer mm, så använder man Kör som... för att köra installationen som Administratör.

Sen får man logga in på kontot Administratör för att få bort det andra administratörskontot, som man var tvungen att skapa under installationen.

I ett sista steg så får man köra något "gömt" program som heter något liknande useraccounts2 för att datorn ska logga in på det begränsade kontot från start. Konton:

[table][tr][td]Kontonamn[/td][td]Rättigheter[/td][td]Syfte[/td][/tr]

[tr][td]Administratör[/td][td]Fullständiga[/td][td]Programinstallationer mm (sys admin)[/td][/tr]

[tr][td]ditt namn[/td][td]Begränsade[/td][td]Vardagliga uppgifter (användare)[/td][/tr][/table]

Hur löser jag detta bäst i Vista?

Det som är nytt här är UAC. Även i Vista så blir man tvungen att skapa ett användarkonto med administratörsrättigheter, men vad jag kan se så verkar detta vara det enda administratörskontot som skapas, eller? Sen brukar jag skapa ett konto med begränsade rättigheter, men frågan är om jag verkligen behöver det? ...för UAC verkar uppfylla syftet med ett vanligt konto iochmed att man måste godkänna operationer som påverkar systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är nytt här är UAC. Även i Vista så blir man tvungen att skapa ett användarkonto med administratörsrättigheter, men vad jag kan se så verkar detta vara det enda administratörskontot som skapas, eller? Sen brukar jag skapa ett konto med begränsade rättigheter, men frågan är om jag verkligen behöver det? ...för UAC verkar uppfylla syftet med ett vanligt konto iochmed att man måste godkänna operationer som påverkar systemet.

Helt rätt uppfattat... du behöver inte skapa något extra användarkonto om du är ensam användare på datorn. UAC sköter den biten åt dig! Däremot så finns det faktiskt ett "riktigt" Adminkonto, som installeras automatiskt när du installerar Vista. Detta konto kan du (om du vill) aktivera genom att skriva  net user Administratör /active:yes  i kommandotolken (byt ut yes mot "no", för att inaktivera). Glöm inte att lösenordsskydda adminkontot om du tänker låta det vara aktiverat!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...