Gå till innehåll

[LÖST]Segt internet


Recommended Posts

Har 8 Mbit´s bredband som jag kör över 2 datorer här hemma. Båda datorerna går över w-lan och har funkat kanonbra tills en vecka tillbaka. Internet har blivit dundersegt... Har talat med Felia om detta och de mäter upp min hastighet till max... inga problem alls. Har Felias modem kopplat till en ASUS Router. Signalen är krypterad...

För att dubbelkolla om detta stämde har jag nu gått in på bredbandskollen och mätt upp min anslutning. Nerladdningshastigheten är överraskande hög, men när den ska mäta hur snabbt jag kan skicka filer så står det still... den står på 000% och stannar där. Uppenbarligen kan jag inte skicka information. Att tillägga är att jag hämtar e-post osv utan större problem. Jag använder Avast Home antivirus på alla maskiner... datorn är uppgraderad till senaste av allt och har rätt drivrutiner till nätverkskort osv. Jag kör främst Firefox men problemen består oavsett...

Vad kan detta bero på? Jag har provat att avaktivera virusprogram, windows brandvägg osv osv men inget hjälper... några ideér?

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som om din brandvägg blockerar utgående trafik... all utgående trafik.

Har du ändrat några inställningar som du kan minnas?

Alternativt kan du prova att tillfälligt stänga din brandvägg för en test.

Jag såg att du kör vista, det kan vara någon säkerhetsinställning där som spökar för dig.

Eller så har du fått in fulingar i systemet och vista plus antivirus gör sitt jobb och stänger av utgående...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör faktiskt huvudsakligen XP Sp3 på datorerna hemma... iaf de som står uppkopplade just nu. Vista datorn har eget trådlöst med dongle.

Det enda jag kan tänka mig är två saker... varav den ena endast borde påverka den ena datorn. Dottern fick upp en varning från sitt AV och det enda valet där var att "stänga anslutningen"... detta borde väl bara vara i den datorn och inte påverka andra datorer i nätverket? Dessutom funkar hennes dator igen med undantag av att det går segt...

Det andra möjliga är routern... jag kom åt en knapp (för ngn vecka sen) som sitter på baksidan av Asus routrar. Den är för att aktivera "EasySetup Utility"... om man inte ansluter via kabel direkt till routern inom 60 sekunder så ska den återgå till de tidigare inställningarna. Har varit inne i routern och tittat... allt ser ok ut där.

Har testat att stänga av Antivirus OCH Windows brandvägg... ingen skillnad. Inte på TPTesten iaf. Fildelning och annat funkar men jättesegt UT från datorn. Skulle ladda upp kort till en Fotoleverantör igår och 12 kort tog 3 timmar... blä.

Kör just nu en manuell kontroll med Avast Antivirus... visst hittades skräp... dll-filer i Avast programmapp.... yikes... :(  Tror ändå inte att det kan vara problemet...eller?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag hade en dipp som du har på ditt internet nu för ett tag sedan... helt plötsligt så fungerade ingenting på internet...

Ringde BBB och jag hade full fart in i huset, bor 350m från telestationen...

Så det var hos mig det var fel sa dom , men jag hade inga problem vad jag visste förutom att ikonen för windows uppdate i nedre högerhörnet hade visat sig några gånger och jag hade sett att det laddade ner något men inte hade jag fått installera det inte...

Jag fick inte rätsida på det utan fick installera om burken sedan blev det andra bullar bakade...

Förmodligen hade någon uppdatering hamnat på sniskan och spärrade allt...

Kanske det som har drabbat dig också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä... jag har dunderkoll på allt som installeras i datorerna via Windows Update. Däremot uppdaterades Flash och Java omkring denna tiden... men jag har konstaterat att det inte gjort någon skillnad.

Vad jag nu gjort är att ha satt min router på Factory Settings och sen gjort om alla inställningar med WPA-nyckel osv... får se om det hjälper.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde in min router på Factory Settings, gjorde om alla inställningar (wpa-nyckel, ssid osv) Ingen skillnad... TP-Testet står på 000% i utgående trafik och nätet går i allmänhet segt...

Har en "fil" på nerladdning via uTorrent... den tankar i 600kb/s men upp i 4 kb/s... Notera att jag stänger ner uTorrent när jag testar kapaciteten på nätet och/eller kör IP-testet

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktade Telia idag igen... fick beskedet att allt fortfarande var ok. Däremot reagerade dom över att jag hade ett så gammalt ADSL-modem... de skickar ett nytt och samtidigt uppgraderade dom mig till 24 mbit/s för 29 billigare än vad jag redan betalar.

Kan det vara så att modem ÄR kass? Kan det påverka nätet så negativt att det blir så här? Har idag märkt att det blivit ÄNNU värre efterhand som timmarna gått. Har nyinstallerat alla datorer här hemma. Windows Update är ju under all kritik... har fått testa säkert 10ggr innan det gått.

TP-testen visar nu 10 mbit ner och o mbit upp (den fryser). Kan detta vara förklaringen till att nätet strular? Routern funkar jättebra och sköter sitt jobb inom det lokala nätverket.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...