Gå till innehåll

[LÖST] Vilken rekommenderas av dessa två JkDefrag / IObit SmartDefrag?


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej!

Använder i dagsläget Diskeeper 10 Home (betalversion) och är väl något nöjd med den men är ändå lite trött på den.

Har schemalagt den och den startar som den skall men jag är mycket osäker på om den verkligen gör sitt jobb eller inte (defragmenterar etc...). Dessutom så nästlar den sig in i systemets alla tänkbara ställen/filer och det gillar jag inte riktigt. Men oavsett vad så känner jag att jag vill prova på något nytt.

Har suttit och läst de båda trådarna ang de två defragmenterarna JkDefrag / IObit SmartDefrag och har lite svårt för att bestämma mig. Men det lutar åt IObit SmartDefrag av någon anledning (magkänslan).

Nästlar sig dessa båda in i systemets alla tänkbara vrår och skrymslen etc..?

Vilken av dem defragmenterar bäst?

Vilken är mest användarvänlig (lätt att förstå sig på)?

Vilken av dem sköter sig bäst själv då den är installerad samt eventuella inställningar etc.. är gjorda?

Eventuelt fler frågor kan komma *ler*

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästlar sig dessa båda in i systemets alla tänkbara vrår och skrymslen etc..?

JK Defrag kommer inte att synas någonstan, eftersom den är fristående och alltså inte behöver installeras.

Vilken av dem defragmenterar bäst?

Tveklöst JK Defrag! ...påstår jag!   ;)

Vilken är mest användarvänlig (lätt att förstå sig på)?

Vill man specificera exakt vad programmet skall göra så är IObit SmartDefrag mest användarvänligt, eftersom JK Defrag inte har något egentligt grafiskt gränssnitt, man konfar och styr det via kommandotolken. Den har dock ett "Latmansläge", nämligen "Defragmentera och optimera allt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästlar sig dessa båda in i systemets alla tänkbara vrår och skrymslen etc..?

JkDefrag klarar sig med en portabel programfil, JkDefrag.exe. Totalt 4 förekomster av ”JkDefrag” i mitt register.

Smart Defrag skapar/ändrar en hel del registernycklar.

Vilken av dem defragmenterar bäst?

Här är jag inte lika säker som e-son. ;) Båda är utmärkta. :)

Vilken är mest användarvänlig (lätt att förstå sig på)?

Beror på hur man vill använda det. För manuell defragmentering är JkDefrag enklare än alla andra program. Starta JkDefrag.exe så analyseras, defragmenteras och optimeras alla anslutna hårddiskar.

Vill man kontrollera, shemalägga eller defragmentera automatiskt, är Smart Defrag det enklaste alternativet.

Vilken av dem sköter sig bäst själv då den är installerad samt eventuella inställningar etc.. är gjorda?

Vill man ”installera och glömma”, är nog Smart Defrag det bekvämaste valet. Kan defragmentera systemdisken automatiskt, om man önskar.

Eventuelt fler frågor kan komma *ler*

Du är välkommen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Vill man kontrollera, shemalägga eller defragmentera automatiskt, är Smart Defrag det enklaste alternativet.
Vill man installera och glömma, är nog Smart Defrag det bekvämaste valet. Kan defragmentera systemdisken automatiskt, om man önskar.

Det är precis så här jag vill ha det.

Om man av någon anledning skulle vilja göra en manuell defragmentering kan man då även göra detta utan att förstöra schemaläggningen?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis så här jag vill ha det.

Om man av någon anledning skulle vilja göra en manuell defragmentering kan man då även göra detta utan att förstöra schemaläggningen?

MVH/Malou

Hej Malou!

Ja, det är bara att öppna programmet, och välja om man villl analysera, analysera och defragmentera, eller analysera och defragmentera/optimera (det sista ger bäst resultat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Måste bara säga att jag blev mycket mäkta imponerad av IObit SmartDefrag. Den här behåller jag *ler*

Vilken skillnad det är/var mellan IObit SmartDefrag och Diskeeper. Både gällande defragmenteringen/optimeringen samt sättet den jobbade på och mycket mer.

Diskeeper kan slänga sig i väggen.

Här har man betalat dyra pengar för ett program och så gör den inte sitt jobb till 100%.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskeeper kan slänga sig i väggen.

Här har man betalat dyra pengar för ett program och så gör den inte sitt jobb till 100%.

MVH/Malou

Har samma erfarenhet med antivirusprogram! ;)

Sorry, offtopic, men kunde inte låta bli. 8)

Tror jag ska ta och testa den själv.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du har hittat ett alternativ du är nöjd med! ;D Och gratis dessutom. ;)

Tänk att det finns gratisalternativ som är bra mycket bättre än betalversioner  ;D

Då återstår det en brandvägg också  ;D ;D eftersom min ZoneAlarm  Antispyware med inbyggd brandvägg snart löper ut (betald licens). Men det tar jag inte här  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man specificera exakt vad programmet skall göra så är IObit SmartDefrag mest användarvänligt, eftersom JK Defrag inte har något egentligt grafiskt gränssnitt, man konfar och styr det via kommandotolken. Den har dock ett "Latmansläge", nämligen "Defragmentera och optimera allt"

Det finns ett grafisk gränsnitt till JK som jag tycker är bra. Det innehåller även JK Defrag

http://www.emro.nl/freeware/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett grafisk gränsnitt till JK som jag tycker är bra. Det innehåller även JK Defrag

http://www.emro.nl/freeware/

Har precis undersökt det.... väldigt bra måste jag säga. Där finns ju allt man kan önska sig... och på svenska dessutom! Tackar er båda för tipset. Det underlättar en hel del, även om jag är ganska bra kompis med kommandotolken!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...