Gå till innehåll

Portabla gratisprogram [Mobilitet]


JoWa

Recommended Posts

Gäst DimensionX
Vad innebär "Portabla" ?

Samma som "Kompatibla" program med windows?

Att du inte behöver installera programmet utan att köra det direkt, sen kan ta med dig det till vilken annan dator som helst och köra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär "Portabla" ?

Samma som "Kompatibla" program med windows?

Till fördelarna hör att man vet var programmets filler finns, eftersom inget installationsprogram placerar filer på mängder av okända ställen. Vidare läggs inte en massa nycklar till i Windows-registret. Slutligen är de mycket lätta att ”avinstallera”. Bara att radera filerna och rensa bort de få nycklar som trots allt behövs i regisret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Aha, där ser man! Man lär sig alltid något nytt här på forumet  :)

Ganska behändigt faktiskt. :)

Speciellt om man vill testa något program utan att behöva installera det, eller om man vill ta med det till en väns dator och jobba vidare där man var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Japp, absolut. Toppen om man slipper installera så fort det är nåt, skräpa ner registret osv. Den här tråden blev plötsligt ganska intressant.

Nu när man vet vad portabla handlar om så att säga  :)

Fler som tycker, för portabla program kommer i mängder numera. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, portabla program är fina. :) Jag använder dem främst för att hålla registret litet, samt att hålla programmet i endast en mapp. Men det finns som sagt undantag, som nämnts ovan. Comodo Registry Cleaner (den portabla alltså) är ett exempel, som skapar en .ini-fil in Windows-mappen. Tidigare versioner som hade kompaktering skapade även crcnat.exe (tror att den hette så) i Windowssystem32.

Av mina i nuläget 16 program är 9 portabla. Det skulle kunna vara 13 av 16, men ibland finns det skäl att installera i stället, inte minst om man vill ha integration med Windows Explorer Shell. T.ex. 7-Zip som är smidigt att använda via högerklick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo Registry Cleaner (den portabla alltså) är ett exempel, som skapar en .ini-fil in Windows-mappen. Tidigare versioner som hade kompaktering skapade även crcnat.exe (tror att den hette så) i Windowssystem32.

”Kompaktaren” är ju litet speciell, då den kräver en nyckel i Boot Execute för att genomföra operationen. Detsamma kommer att gälla när/om CIS får genomsökning vid uppstart. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo Registry Cleaner (den portabla alltså) är ett exempel, som skapar en .ini-fil in Windows-mappen. Tidigare versioner som hade kompaktering skapade även crcnat.exe (tror att den hette så) i Windowssystem32.

”Kompaktaren” är ju litet speciell, då den kräver en nyckel i Boot Execute för att genomföra operationen. Detsamma kommer att gälla när/om CIS får genomsökning vid uppstart. ;)

Japp, dock klarar sig andra program (NTREGOPT 8)) utan att ligga i system32. Men man kan väl inte få allt. CRC kommer hursomhelst att utvecklas till att bli en CCleaner-konkurrent, med ännu mer funktioner. Har testat en "pre-pre-pre-alpha-alpha-alpha" version, och det verkar bli ett ambitiöst försök! ;) Vet dock inte om den blir portabel, låt oss hoppas på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till fördelarna hör att man vet var programmets filler finns, eftersom inget installationsprogram placerar filer på mängder av okända ställen. Vidare läggs inte en massa nycklar till i Windows-registret. Slutligen är de mycket lätta att avinstallera. Bara att radera filerna och rensa bort de få nycklar som trots allt behövs i regisret.

Ett mycket bra argument för att använda portabla. ;)

Man får helt enkelt möjlighet att på ett smidigt sätt utvärdera ett program.

Blir man nöjd så kan man helt enkelt välja att installera.

Sen är det ju inte helt fel att på ett USB bära med sig en del program för alla eventualiteter.

Man får datorns egen "Swiss Army Knife" i fickan.

Bra att ta med sig på....semestern. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört mycket om dom här portabla programmen och alltid undrat vem som gör dom?

Jag menar det verkar ju finnas portabla versioner av allt möjligt, men jag hittar inte portabla versioner på dom officiella sidorna.

Är det hemmameckade versioner av den officiella varan?

Comodo Registry Cleaner (den portabla alltså) är ett exempel, som skapar en .ini-fil in Windows-mappen.

Detta verkar ju vara hemmameckat lixom, för varför göra en portabel version som lägger filer i Windows, när dom lika gärna kan ligga i samma mapp som själva programmet?

Är det inte olagligt att göra om andras program sådär utan tillåtelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog alla sorter. ;)

I vissa fall tillhandahåller utvecklaren en portabel och en installationsvariant (t.ex. Comodo Registry Cleaner), i andra fall väljer med vid ”installation” om man vill göra en vanlig eller portabel installation (t.ex. foobar2000 0.96). Sedan finns det program som har gjorts portabla av andra. Om programmet innehåller öppen källkod är det väl alltid fritt fram. Annars antar jag att man måste ha särskild tillåtelse. Jag utgår ifrån att portabla versioner som Softpedia distribuerar är helt lagligt framställda.

Dock, om man söker efter portabla versioner av vissa program, dyker det endast upp länkar till fildelningssidor! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr beter sig inte alla portabla program så. Ibland kanske det är nödvändigt för vissa funktioner. T.ex. tror jag att OpenOffice.org Portable kräver en användarprofil i Documents and Settings, vilken programmet alltså skapar första gången det körs. Men ibland kanske det är "slarv". I Comodos fall så var en viss .exe-fil nödvändig att ha i system32, men funktionen har plockats bort tillfälligt. Vad gäller den nämnda .ini-filen vet jag inte varför de lägger den in Windows-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde portabla program vara en regel än undantag för samtliga programtillverkare.

Kanske är inte möjligt för dom i flesta fallen, jag vet inte, men hade ju varit klart bättre än installera och skräpa ner massa i registret osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Den som söker han.....letar."

Hittat mera portabla. Kanske dags för en höst/julstädning av våra datorer?

   

*  Windows Update errors and problems with Automatic Updates

    * SSL, HTTPS, and Cryptography service (signing/verification) issues

    * COM/ActiveX object errors and missing registry entries

    * and more.

Dial-a-fix

http://wiki.lunarsoft.net/wiki/Dial-a-fix

----------------------------------------------------------------------

# Remove Un-Wanted Auto Start crapware.

# Disable Un-Needed Automatic Windows Services

# Remove Annoying Toolbars and BHO's

# Create Reports that provide a snapshot of potential problems

# Disable ActiveX Controls & MORE!

WinPatrol Portable USB Flash Edition

http://www.winpatrolflash.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bäver, men vad kan man tänka sig för rubriker för dessa program?

En adekvat frågeställning. Försökte undvika frågan! :-[

Ganska svårt att ge "universalverktyget" Dial-a-fix en rubrik.

Reparationsprogram för Windows.<------ (det enda jag kommer på, fast det låter inte så bra.)

Dial-a-fix

Antimalware:

WinPatrol Portable USB Flash Edition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bäver, men vad kan man tänka sig för rubriker för dessa program?

En adekvat frågeställning. Försökte undvika frågan! :-[

Ganska svårt att ge "universalverktyget" Dial-a-fix en rubrik.

Reparationsprogram för Windows.<------ (det enda jag kommer på, fast det låter inte så bra.)

Dial-a-fix

Antimalware:

WinPatrol Portable USB Flash Edition

Noterade att du försökte smita undan. :D

Reparationsprogram för Windows är i suddigaste laget, men det får väl duga. ;) Jag tar mig friheten att ändra till Reparationsprogram för Windows XP. Det är ju inte Vista-kompatibelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...