Gå till innehåll

[LÖST] Aktivera PAE i Vista


DAson

Recommended Posts

Hur ska man kunna aktivera PAE i Vista? I XP är det som helst inga problem men i Vista ska strula för mig har inte brytt mig om det. Hade tänkt och aktivera det Vista vill inte spara det jag ändrar, hur göra?

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo....

Märker man någon skillnad i systemet? Jag har 4 gb istoppat i min burk men får bara 3.2 i egenskaper... är detta något som ändras?

M

Och jag får 3,25 (XP) med PAE aktiverat. Har sett exempel på 3,5 (Vista). ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker göra som Stenis skriver högerklicka och välja Egenskaper för kommandotolken och välja Kör det här programmet som administatör men det går inte texten är tonad se bilden nedan. Hur ska man nnars kunna ändra det.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivering av PAE i Vista skulle gå och göra utan att stänga av UAC och  det gick inte att göra det så. Då stängde jag av UAC och startade om datorn efter omstart så kunde jag aktivera PAE, efter det var gjort så aktiverade jag UAC och startade om och kollade i Everest Ultimate Edition så såg jag att PAE var aktiverat. Se bilden nedan.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PAE stöds inte av alla processorer. Det kan vara förklaringen, även om den inte känns direkt aktuell för Vista. Intel-processorer har nämligen stött PAE sedan Pentium Pro, och AMD-processorer från och med Athlon.

Har man däremot en 64-bitarsprocessor, och 32-bitars-Windows, är PAE automatiskt aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker göra som Stenis skriver högerklicka och välja Egenskaper för kommandotolken och välja Kör det här programmet som administatör men det går inte texten är tonad se bilden nedan. Hur ska man nnars kunna ändra det.

Jag skrev aldrig att du skulle ta Egenskaper utan du ska välja "Kör som administratör" direkt efter att du högerklickat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...