Gå till innehåll

Snabba upp Utforskaren - utan att installera mer ram - går det?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Jag har en Hp-dator (köpt för drygt 1 år sedan) med Vista Home Basic. 1.60 Ghz och 1 Gb ram. 140 Gb hd, varav cirka 80 ledigt. Datorn fungerar bättre och bättre och arbetar stabilt, som jag ser det.

Jag har tidigare fått veta att internminnet är väl i underkant när det gäller Vista. Det är ständigt ett puzzlande med att finslipa prestandan i OS. (Det blev även mycket bättre när SP1 installerades.) Och jag gör framsteg hela tiden i mina egna strävanden...

Mycket har jag exempelvis gjort för att snabba upp internet och det fungerar bra. Men jag undrar om någon vet hur man kan snabba upp de "interna" fönsterna, så att säga. Jag upplever att Utforskaren går trögt och skulle vilja att det gick snabbare, dock utan att uppgradera/installera ram. (Den öppnas inte "klick/blipp", utan segar sig upp och det tar ett par sekunder för fönstret att öppnas.)

(Men om någon även kan tipsa om var jag kan köpa bra och billigt ram, (bra sortering av minnen) så vore det kanon. HP rekommenderar ju bara orginal, men de kostar ju skjortan, enligt vad jag kunnat se på nätet.)

Vill inte heller ställa om Aero (vilket jag provat tidigare, utan större prestandavinst) då Vistas grafik gör det hela trevligt att arbeta med, jämfört med äldre versioner av Windows.

Låter detta sig göras?

Jag har fått så många och fina tips i detta forum och även på Tommy K:s blogg, men kanske finns det någon annan som vet mer om vad man skall göra för att snabba upp det hela?

Tack på förhand för eventuella svar.

EDIT: Jag har denna dator: HP Pavilion a6230.sc stationär PC. (Enligt HP - om man nu skall lita på det - så har jag två stycken 5188-1016 - Hewlett-Packard 512Mb PC2-5300 DDR2-667 - och enligt samma källa finns det inga orginalminnen som är på cirka 1Gb. Min avsikt är ju att i så fall sätta in minst det dubbla mot vad jag har idag.) Hoppas denna info hjälper annars är det bara att hojta till.

Men: Det är ju märkligt att inte HP kunnat hjälpa mig med detta trots idogt mailande. Både de och Mircosoft har - som jag ser det - usel nät-support - och man måste ta reda på saker själv genom x antal länkar. Tack GG för detta forum!

EDIT 2: Otroligt E-son. Tackar ödmjukast för hjälpen! Det var inte så farligt dyrt heller, för två st minnen.

Hälsningar

ZENTAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer med Windows Vista borde, enligt mitt förmenande, inte ens få säljas med så lite som 1GB RAM. Ge oss exakt datormodell, eller nuvarande minnessort, så får du hjälp att ta fram bra och billiga minnesmoduler! Du kan ta reda på vad du har för sorts minnen i burken med hjälp av SIW! Nedladdning via länken här!

http://www.gtopala.com/siw-download.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat din dator hos HP på följande länk! Den kanske du vill spara för framtida behov!

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product...mp;y=6&x=11

Vidare hittar jag spec. på din minneskonfiguration som ser ut som följer!

Motherboard Name:     945GCT-HM

Memory Installed:       1 GB

Maximum allowed:      2 GB (2 x 1 GB) 

Speed supported:       PC2-5300

Type:                        240 pin, DDR2 SDRAM

Du kan alltså ha max 2x1GB, vilket innebär att du blir tvungen att byta ut dom 2 (512MB) minnesmoduler du har i dag. Minnen som passar hittar du t.ex på följande länk! Det är mycket vanliga minnen som finns överallt, och priset är ungefär detsamma! Det jag länkar till är ett set på 2x1GB... alltså exakt vad du behöver!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...