Gå till innehåll

XP SP3 gömmer min Vistadisk!


LasseD

Recommended Posts

Hej,

När VISTA kom fixade jag så att jag kunde köra det på en hårddisk och det gamla XP på en annan  i min VAIO-laptop som saknar möjlighet att i BIOS välja "startdisk". Det var lätt gjort efter råd från detta forum, EasyBCD och lite fixande med Windows startfiler. Allt har fungerat perfekt, när jag startat från VISTA-disken kan jag läsa och skriva till XP-disken och tvärtom.

När jag på tisdagskvällen skulle skulle avsluta en XP-session dök det välkända meddelandet upp: "Stäng inte av datorn, håller på att installera uppdateringar......".  Det tog lång tid och när jag så småningom nyfiket kunde starta om för att se vad det var som var uppdaterat visade det sig att det var XP-SP3. Jag hade visserligen gjort detta själv i juli men OK, kanske fanns det någon anledning att förnya det hela. Och visst, Media Center bblev ganska hyfsat, t o m programguiden fungerade!

Men...  kontakten med VISTA-disken hade försvunnit. Varken i Utforskaren, den här datorn eller på något annat ställe fanns något annat än en enhets-ikon med, i o f s rätt beteckning men helt tom. Inga filer fanns kvar och inga diskhanteringsverktyg fungerade. Startade jag däremot från VISTA-disken gick det fortfarande att se och använda XP-disken.

Turligt nog hade jag gjort en systemåterställningspunkt innan jag körde XP-SP3 i juli och när jag backade dit blev allt som tidigare: Från VISTA sytntes XP och från XP syntes VISTA.

Något i SP3 uppdateringen måste alltså hindra mig från att se min andra disk! Men vad?

Kan någon förklara vad jag skall göra för att förhindra att det blir så här. Kanske någon del av SP3 uppdateringen som kan avinstalleras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...