Gå till innehåll

Konvertering av .mpg-filer - gör jag på samma vis som med .avi?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Har ett antal .mpg-filer med tecknad film, som jag undrar om jag behöver konvertera. Min fristående dvd-spelare kan inte spela upp exempelvis .avi-filer, utan jag behöver konvertera dem till dvd-format.

Använder ConvertXtoDVD för detta ändamål. Nu undrar jag om även .mpg-filerna måste konverteras. Jag vill ju inte bara bränna dem "rakt av" till dvd om de inte fungerar i dvd-spelaren.

Tack för alla eventuella svar!

EDIT: Tack igen lbl för ett bra svar. Självklart har du rätt i det du skriver. Men man har ju för tillfället den spelare man har... DVD RW har jag testat men det fungerar inte alls bra i min dator. Den får "spelet", när jag skall radera en redan inspelad skiva... (Beror kanske på - av vad jag förstått av andra svar - att jag bara har 1Gb ram...?)

Med vänlig hälsning

ZenTao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man använder naturligtvis ReWritable (ÅTERskrivbara) DVDs, så kan man prova och radera om det inte fungerar.  Dvs DVD-RW och DVD+RW.

Din fristående dvdspelare klarara alltså inte DivX, så mao måste du konvertera alla 'lösa' filer (utom VOB/IFO/BUP, som är DvD-filmens format), så du måste konvertera även MPG.

---

                            ( ConvertXtoDVD är ett bra program, men det lägger

                              ju dit väldans jobbiga och tidskrävande (inbyggda Pling

                              mm) menyer som standard, så är det nån som vet hur

                              man ENKELT (utan att öppna upp varenda undermeny

                              den skapat, och där inne klicka bort lull lullet) får bort

                              allt lull lull ConvertXtoDVD kör med som standard när

                              det skapar DVD-menyer ?? )

---

Annars säljs det ju fristående DVD-spelare som kan spela ALLT (dvs även filmfiler såsom AVI, MPG, MPEG DIVX), för bara 300-500:-, inga pengar i dagens läge, och din spelare lär ju vara några år om den inte klarar såna, och då har de nya även garanterat betydligt bättre egenskaper i övrigt än din gamla har, så gör en investering, och spar tid - du slipper ju konvertera till DVD-format! - och köp en ny spelare som klarar ALLT, dvs även bilder i JPG-format och musik i MP3-format.

Finns spelare från både Samsung och Philips (DVP5980) för under 500:- som har toppkvalité/data!

Skänk din gamla antikvitet till mormor och morfar!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Inte bra att Editera när man svarar, då SYNS DET INTE att någon HAR svarat, på 'Framsidan', dvs vid

                   >>alltomxp.se och alltomvista.se  |  Hjälp och support : Allmänt  |  Program

När man skriver Nytt, så markeras det däremot att man har Olästa inlägg i Forumet)

Inte har ditt minne med raderingen att göra, däremot kan det ju bero på vilket program du använder, eller kanske att din DVD-Brännare är gammal !?  Räkna INTE med att en DVD-brännare i dagens läge klarar mer än kanske 500 bränningar innan den KAN börja krångla - vad ska man räkna med när man kan köpa en ny brännare för bara 219:- ...  Och äldre (2-3 år gamla) brännare kanske inte är helt överens om standarden för RW skivor, så köp en ny så besparar du dig själv MÅNGA problem!

Men du ska ju använda QUICK-format när du raderar, då tar det bara nån minut, och inte Fullständig formattering, som tar upp till 30-45 min. på vissa brännare.

Kan din brännare bara bränna 16x skivor i 16x, så ÄR den för gammal!  Det har funnits brännare som klarar 16x skivor i både 18x och 20x i flera år nu, och det senaste jag sett (köpte en sån själv nyss för bara 219:-) är en Samsung som klarar 16x skivor i 22x, men det är ju inte att rekommendera...

Blåste en skiva direkt när jag -- av misstag... använde Nero Express, där man inte direkt SER vilken hastighet den tänker bränna i ... -- råkade testa 22x, och fast det var en högkvalitativ Verbatim skiva, så sket det sig vid Verifieringen.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...