DAson Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Har som sagt ett problem med en sak i min dator nämligen min Sata disk verkar som om den får i viloläge bär den inte används. När den ska användas så klickar det till i den när jag ska kopiera in filer på den, det är en media disk. Härddisken är av märket Samsung HD321KJ SpinPoint T166 320 GB. Hoppas att någon vet hur man stänger av viloläget på en Sata disk. //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Kontrollpanelen - Energialternativ - Ändra schemainställningar (för ditt valda schema) - Ändra avancerade inställningar - +Hårddisk - Stäng av disken efter... Standard är 20 minuter. Sätt värdet till 0 för att förhindra avstängning av disken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DAson Posted October 27, 2008 Author Share Posted October 27, 2008 Jag gjorde som du sa stängde av disken den stod på 20 minuter men satte det på 0 och nu är den avstängd. Och hoppas att den inte ändrar sig igen det har hänt förr. //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Det ändrar sig inte om du inte väljer annat energialternativ. Jag har noterat att endast SATA IDE-konfigurerade diskar kan kontrolleras på detta sätt. Mina AHCI-konfigurerade diskar varvar aldrig ner även om jag vill det. Disken måste få igenom S.M.A.R.T -protokollet för att styrningen skall fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DAson Posted October 27, 2008 Author Share Posted October 27, 2008 Jag har inställningen Balanserat så där står det Aldrig för hårddisken. De övriga 2 Energisparläge ocg Hög prestanda har jag ej rört ändrar bara en sak och det är Balanserat. //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts