Gå till innehåll

Gråmarkerat Windows Update, "Automatic Updates"-tjänsten saknas


JockoR

Recommended Posts

Jag läste i en guide här på sidan om mitt problem "Gråmarket windows update", där står det att jag ska inaktivera Automatic updates tjänsten, men den går inte att hitta på några av mina datorer?

Någon som har koll på det?

Här är guiden:  Om hela Automatiska Uppdateringar är gråmarkerat, och datorn är i en domän, då är uppdateringarna styrda centralt. Du kommer då att behöva ett litet registerhack för att tvinga uppdateringen att starta. (Den sedvanliga registervarningen - gör inte detta om du inte vet vad du håller på med).

1. Gå till Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > välj Tjänster och stoppa sedan tjänsten Automatic Updates.

2. I registret går du till "HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionWindowsUpdateAuto Update" och verifierar att nyckeln AUState har värdet 2.

3. Under AUState finns en nyckel "LastWaitTimeout" som du ska radera.

4. Stäng registereditorn och starta Automatic Updates-tjänsten igen.

Om hela Automatiska Uppdateringar är gråmarkerat, och datorn inte är i en domän

Du är inte inloggad med ett konto som har administratörsrättigheter.

Automatic Update Policy är aktiverat.

Tillträde till Automatiska uppdateringar/Windows uppdateringar är blockerat genom en grupprincip.

För att komma tillrätta med dessa delar prova följande.

1. Gå till "HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionWindowsUpdateAuto Update" och i det högra fältet raderar du värdena AUOptions och NoAutoUpdate.

2. Gå till "HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesWindowsUpdate" och radera värdet DisableWindowsUpdateAccess.

Group Policy Editor

Om du använder Windows XP Professional på en ensam dator ska du även kontrollera Grupp Policy Editorn efter konfigureringsfel:

1. Start > Kör och skriv "gpedit.msc".

2. Öppna Datorkonfiguration > Administrativa mallar > Windows-komponenter > Windows Update.

3. Ändra/verifiera att inställningarna är Inte Konfigurerad om du vill stänga av grupprinciperna helt, eller verifiera de nödvändiga inställningarna.

4. Fortfarande i GP öppnar du Användarkonfiguration > Administrativa mallar > Windows-komponenter > Windows Update

5. Ändra/verifiera att Neka åtkomst till alla funktioner på Windows Update är satt till Inte Konfigurerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste i en guide här på sidan om mitt problem "Gråmarket windows update", där står det att jag ska inaktivera Automatic updates tjänsten, men den går inte att hitta på några av mina datorer?

Det finns inte på mina Vistadatorer heller.... det är troligen tjänsten "Windows Update" du skall stoppa medans du håller på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...