Gå till innehåll

Inga synpunkter eller frågor om Windows 7?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Jag förstår mig inte på Microsoft.

1.Vista var inte omtyckt

2.XP var väldigt omtyckt

Alltså borde man göra allt för att det inte skall likna Vista och allt för att det skulle bli likt XP?

Eller, något helt nytt som inte liknar någon av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 191
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Sopa väck sånt där irriterande som uac, det är bara ivägen.

Det är saker som UAC som får den nyliga säkerhetsuppdateringen för Windows att vara kritisk på XP, men viktig på Vista.

UAC är vägen man ska gå; Linux, Solaris och Mac har alla detta, fast i olika former.

Jag är 100% mot jobbiga virusskydd och spywareskitprogram, men en sak som UAC som inte kräver några definitionsuppdateringar eller några listor är bara underbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Sopa väck sånt där irriterande som uac, det är bara ivägen.

Det är saker som UAC som får den nyliga säkerhetsuppdateringen för Windows att vara kritisk på XP, men viktig på Vista.

UAC är vägen man ska gå; Linux, Solaris och Mac har alla detta, fast i olika former.

Jag är 100% mot jobbiga virusskydd och spywareskitprogram, men en sak som UAC som inte kräver några definitionsuppdateringar eller några listor är bara underbart.

Låter mer som nåt för noobs som inte vet ett dyft vad de hämtar hem eller tillåter. Dessa som lyckas få virus på datorn varannan vecka, för dem är säkert uac något bra, men inte för mig. Min "uac" heter erfarenhet och sunt föruft, resultatet är att jag varit helt virusfri i 2.5 år. Det är så länge jag kört den här installationen helt felfritt.

Jag kan gå med på en auc som kan kopplas bort eller avinstalleras om man vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan gå med på en auc som kan kopplas bort eller avinstalleras om man vill det.

Bra, för den i Windows 7 kan du dra och sätta exakt hur du vill (eller inte vill) ha den. Lyckligt slut för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du på Windows XP som administrtör DimensionX? I såfall är den öppen för alla möjliga slags attacker, vare sig du vet om dom eller inte. Problemet är att i stort sett alla på XP kör som administratörer och många av de ovetande användarnas datorer tas över som zombiedatorer där trojaner och annat placeras för att vid tillfälle låta datorn vare del i en attack eller fungera som FTP-servern eller dylikt.

Med UAC ville Microsoft få bukt med detta problem och grunden till problemet är ju att låta alla vara standardanvändare. Men, det skulle inte fungera i praktiken att helt plötsligt låta alla användare köra som standardanvändare och sedan tvinga på dom "kör som" eller kräva in. och utloggningen till adminkonto för att ändra saker. Därför införde Microsoft UAC. Med UAC kan användare köra som standardanvändare och endast då det krävs höjas till admin. Detta minskar attackkytan kraftigt men har som nackdel att det kan verka besvärande för användarna.

I Windows 7 har Microsoft utvecklat UAC och standardinställningen är att man får ändra inställningar, flytta filer hur man vill osv i Windows men att installation av tredjepartsprogram kräver godkännande. UAC är här för att stanna, och det är absolut 110% nödvändigt att det finns med tanke på den oerhörda säkerhetsförbättring det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar hur dom fixat UAC i windows 7, men där är en ganska omfattande bugg just nu: Om man har UAC på standardinställning så ska man kunna flytta filer hur man vill, och det kan man.

Det är bara det att den här rutan (bifogad bild), som är helt onödig när man har UAC:en på standard, fortfarande kommer upp.

Hoppas dom inser att denna rutan kommer utgöra lika stor ilska som den gamla UAC om man inte fixar det.

(När jag trycker Continue så går den till UAC:en - men den är inställd på att släppa genom detta så där kommer ingen UAC = onödig ruta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Kör du på Windows XP som administrtör DimensionX? I såfall är den öppen för alla möjliga slags attacker, vare sig du vet om dom eller inte. Problemet är att i stort sett alla på XP kör som administratörer och många av de ovetande användarnas datorer tas över som zombiedatorer där trojaner och annat placeras för att vid tillfälle låta datorn vare del i en attack eller fungera som FTP-servern eller dylikt.

Med UAC ville Microsoft få bukt med detta problem och grunden till problemet är ju att låta alla vara standardanvändare. Men, det skulle inte fungera i praktiken att helt plötsligt låta alla användare köra som standardanvändare och sedan tvinga på dom "kör som" eller kräva in. och utloggningen till adminkonto för att ändra saker. Därför införde Microsoft UAC. Med UAC kan användare köra som standardanvändare och endast då det krävs höjas till admin. Detta minskar attackkytan kraftigt men har som nackdel att det kan verka besvärande för användarna.

I Windows 7 har Microsoft utvecklat UAC och standardinställningen är att man får ändra inställningar, flytta filer hur man vill osv i Windows men att installation av tredjepartsprogram kräver godkännande. UAC är här för att stanna, och det är absolut 110% nödvändigt att det finns med tanke på den oerhörda säkerhetsförbättring det innebär.

Ett annat sätt är att släcka ned en massa onödiga tjänster som gör datorn osäker, det har jag gjort. Saker som MSN är rena magneten för en massa otrevligheter till exempel, många virus tar sig in via messenger.

Det är så här Stenis.

Jag har ingen som helst lust att sitta och godkänna program "jag redan vet" är okey.  Detta blir lika tradigt som tråkigt, inte minst totalt onödigt arbete.

Då känner jag mig som att, okey, datorn tror att jag är total idiot.

Det jag vill är att....jag bestämmer över min dator, utan att den sitter och frågar mig stup i kvarten om självklara program. Lika illa som om en så kallad wizard hade hängt sig i bakgrunden och skall tala om något för mig, som jag redan är expert på. Det blir tradigt, tråkigt och totalt onödigt. Lika onödigt som att sitta och installera Telias support agent laddad med idiotfrågor, bevare mig väl.

Nej, jag är ingen vän av uac som säkert passar för en del, dock inte för mig. Lika illa som att installera Norton som bombarderar en med dumma frågor och saker som skall godkännas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag gillar hur dom fixat UAC i windows 7, men där är en ganska omfattande bugg just nu: Om man har UAC på standardinställning så ska man kunna flytta filer hur man vill, och det kan man.

Det är bara det att den här rutan (bifogad bild), som är helt onödig när man har UAC:en på standard, fortfarande kommer upp.

Hoppas dom inser att denna rutan kommer utgöra lika stor ilska som den gamla UAC om man inte fixar det.

(När jag trycker Continue så går den till UAC:en - men den är inställd på att släppa genom detta så där kommer ingen UAC = onödig ruta)

Ush, det låter jobbigt. ;)

Bevare mig väl.

Jag vill ha total kontroll när jag sitter, annars får jag ett smärre nervsammanbrott. Datorn frågar inte mig och jag frågar inte den. Det förhållandet har funkat bra så här långt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gör UAC så bra är att det fungerar utan några definitionsuppdateringar och sådant.

Det är ett simpelt progam: alla program körs i ett fängelse - vill dom ut måste du låta dom komma ut.

MSN som normalt körs i fängelset är därför totalt säkert att köra om du har UAC på. Skulle MSN helt plötsligt vilja lägga en fil på hårddisken måste den ut ur fängelset, och det är bara du som kan släppa ut det - simpelt :)

Btw; gjorde idag ett test som jag trodde skulle kunna ta sig förbi UAC: en process som väntar på UAC-rutan och när den kommer upp skickar den ett meddelande om att man tryckte på Yes-knappen.

Dock verkar UAC vara genomtänkt för det verkar som den bara lyssnar på meddelanden från Explorer - så det är bara med mus och tangentbord du kan godkänna. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Största orsaken till att jag inte kör MSN är att den driver mig till vansinne med sitt plingande och blinkade. Först körde jag MSN, numera kommunicerar jag i forum istället. Lugnare och mindre irriterande. Speciellt om man har en stor lista med kontakter. ;):)

Jag har inget emot skydd, om de inte ber mig sitta och godkänna en massa saker hela tiden. Jag vill komma åt precis allt, direkt, utan en enda fråga. Så är jag van vid att ha det och har det gärna så i fortsättningen också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra med processindikator i taskbaren. :D Och speciellt att andra program kan utnyttja detta.

Aero Classic ser dock lika tråkigt ut som vanlig, måste ju finnas något sätt att få det lite bättre i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Long Zheng har postat bilder som tydligt visar hur nya aktivitetsfältet fungerar. Det syns också att det går att få mindre ikoner såväl som beskrivande text för de aktiva programmen.

http://www.istartedsomething.com/20081031/...perbar-taskbar/

Ser bra ut,

schysst också med "labels can be enabled/disabled for taskbar items in the taskbar properties panel." Alltså att man kan välja  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en idé för UAC: man borde lägga till en inställning till i slidern över UAC - att låta alla digitalt signerade program passera UAC utan att fråga dig.

Dom har ju gjort så att digitalt signerade program ger dig en blå, frågande UAC, men ett osignerat program ger dig en typ gul varnande UAC. Så kan man ju utnyttja den vetskapen ännu mer då genom att kunna ställa in så UAC alltid tillåter signerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bärbara överhettades när jag försökte installera drivrutiner till moderkortet, Vista drivrutiner bör väl funka på Windows 7 eller? :S

Startade om automatiskt.. var tvungen att vänta 10 min innan datorn kunde startas igen.. ominstallerar det nu. Hoppas det går bättre denna gång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga angående W7, Går det köra dubbelbot, typ

Vista och W7

W7 och Vista

W7 och XP

XP och W7

Javisst, men i vanlig ordning rekommenderas det att installera det senaste OS:et sista och det äldsta först.

Fungerar det lika bra som XP 2000 och 2000 XP gjorde, samt oavsett vilken partition man är inloggad på får C: så är jag lyckligt :)

Då kan man ha som tidigare med musik mm på D: och sökvägarna ändå förblir samma oavsett vilket OS man är inne på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte en ball sak precis när jag kopierade lite filer, kolla bifogad bild.

Verkar som program nu kan använda taskbaren för att visa sin framgång - smart :)

Den här funktionen att klistra fönsterna åt sidorna är ju också genial, det är mycket enklare och snabbare att utnyttja hela skärmen till sina fönster när man flyttar filer och sådant, dock har jag en kvadratisk skärm så det är kanske inte så lämpat för mig, men jag kan tänka hur perfekt det blir på en widescreen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halvskakis för de stora avstånden mellan ikonerna i W7, nere vid aktivets fältet.

Går det ändras till rimligare avstånd, på något smidigt sätt?

Lånar en bild från tidigare post: copyright © al6

Den andra bilden är från Vista Ultimate.

Hoppas detta på smidigt sätt kommer kunnas ändras ? Skulle vara mycket trist med typ 5-6 ikoner så är hela raden proppfull i W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara påminna om att Windows 7 är en pre-betaversion ännu och att det finns en och annan bugg samt att utseendet på inget vis är klart ännu. Betaversionen som släpps innan jul borde ge en bättre fingervisning om det slutliga gränssnittet, men det finns inget som säger att Microsoft efter det fortsätter att putsa på det och ändra detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...