Gå till innehåll

Till alla som får datorn full med trojaner.


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

*********************************************

2009-01-08:

Tråden är nu låst.

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Malou

*********************************************

1.Installera INGA toolbars, 98% av dem är rena skräpet som bara innehåller trojaner och virus.

2.Ännu bättre, Installera INGET om ni inte är säkra på vad det är. Sök på Google och se vad det är först innan ni installerar nåt överhuvudtaget.

3.Ploppar det oväntat upp en ruta, använd stängningskrysset, inget annat.

4.Öppna aldrig mail ni inte vet vem det är från, och absolut inte om de innehåller skumma bilagor.

5.Tryck aldrig "Ok" på något ni inte vet vad det är.

6.Skulle någon sajt inte släppa ut er och låser webbläsaren, stäng ned med "Ctrl+Alt+Del".

7.Säger sidan att ni måste ha en "codec" för att kunna se nåt filmklipp, ladda INTE ned den, det är säkerligen en trojan.

Hämta bara program från stora välkända freeware sajter som kollat alla sina program noga. Och viruskolla precis allt ni tar hem innan ni installerar nåt.

Så bör ni slippa en massa otrevliga trojaner sen.

(fyll gärna på med mer tips)

*********************************************

2008-12-25:

Tråden är nu låst eftersom problemet är löst

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Stenis eller Malou eller Mickilina

*********************************************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.Ploppar det oväntat upp en ruta, använd stängningskrysset, inget annat.

Njaa, detta är ett klassiskt fel.. ofta är hela fönstret en "JA-skylt".

Jag stänger alltid tjänsten till "skylten" - som ofta är nåt annat.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

3.Ploppar det oväntat upp en ruta, använd stängningskrysset, inget annat.

Njaa, detta är ett klassiskt fel.. ofta är hela fönstret en "JA-skylt".

Jag stänger alltid tjänsten till "skylten" - som ofta är nåt annat.

kentan.

Jag var nog otydlig där, jag tänkte på en Windows dialogbox som ploppar upp. Använd stäng krysset, för det går inte att manipulera. "Ok" "Cancel" går däremot att byta.

Blir det en "popup" däremot så funkar det fint att stänga ned tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då kan man ju inte ha något roligt längre då, om man ska göra son DimensionX  säger.

Håller med om toolbars, vilket jag aldrig installerar.

Jag laddar ner och jag surfar överallt och får inga Trojaner, för jag använder NOD32 och jag kör alla möjliga konstiga filer, som jag hämtar. NOD32 funkar alltid mot dom värsta sidorna och annat skräp. Filer som är, eller innehåller Trojaner kan jag inte ladda ner eller ens starta, NOD32 stoppar detta, när NOD32 är rätt inställt.

Jag har NOD323 datorer.

Endast det bästa är gott nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att installera McAfee Siteadvisor:

http://www.siteadvisor.com/

finns även för Firefox:

http://www.siteadvisor.com/download/ff.html

Malou har skrivit lite om programmet här:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=7843.0

Ett mycket bra steg på vägen mot Internets bakgator, detta program skulle jag vilja se som standard i IE8 faktiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Ollebull, använder själv ESET Smart Security (som inehåller NOD32 mm) och har inga problem med trojaner och annan skit. Och ändå surfar jag runt lite överallt.

Mvh Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med OlleBull angående NOD32

provade den på 60 dagar, men var jag tvungen att avinstallera den omgående!!,

på grund att den inte uppdaterade databasen för virussignaturer

den hade inte uppdaterats sen 20070518, ock det spelade ingen roll hur jag försökte, så gick det ej att uppdatera därför avinstallerade jad den efter knapt 30 minuter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/

Adblock Plus. (Tillägg till foxen)

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865

Tips. Premunera på nån där easylist ingår

Spywareblaster

http://www.javacoolsoftware.com/sbdownload.html

Siteadvisor. Byggare Bobs inlägg ovan.

CCleaner

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Den kan städa när datorn startar, så slipper man bry sig om de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOD32 uppdaterar sig minst 2 gånger per dag.

Eftersom jag använt NOD32 på mina datorer sedan 2001 vet jag vad jag talar om och rätt inställt, fungera programmet som ett riktigt antivirus skall.

Jag rekommenderar NOD32 starkt och Eset Smart Security ligger inte långt efter.

Inställningar som måste göras:

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=37509

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver väl knappast säga något mer än att lägga in nedanstående länkar.

Här samlas guider och tips med detaljerade instruktioner för bättre säkerhet på din dator. Här hittar du även instruktioner om hur du tar bort skadliga program dom du fått in i din dator.

=> Information, Guider & Nedladdningar

=> Lite Tips & Råd för en säkrare dator:

=> Säkerhetspaket (Gratis för Privat Bruk och Företag):

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då kan man ju inte ha något roligt längre då, om man ska göra son DimensionX  säger.

Håller med om toolbars, vilket jag aldrig installerar.

Jag laddar ner och jag surfar överallt och får inga Trojaner, för jag använder NOD32 och jag kör alla möjliga konstiga filer, som jag hämtar. NOD32 funkar alltid mot dom värsta sidorna och annat skräp. Filer som är, eller innehåller Trojaner kan jag inte ladda ner eller ens starta, NOD32 stoppar detta, när NOD32 är rätt inställt.

Jag har NOD323 datorer.

Endast det bästa är gott nog.

Är det inte så generellt att ett antivirusprogram man betalar för är bättre?har tre datorer.en med norton,en med f-secure och en med panda.  man skulle med andra ord kunna använda t.ex NOD till alla tre och få samma resultat ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så generellt att ett antivirusprogram man betalar för är bättre?har tre datorer.en med norton,en med f-secure och en med panda.  man skulle med andra ord kunna använda t.ex NOD till alla tre och få samma resultat ???

Njau....det beror mest på vart man "klickar" bort sig.....man kan hitta totalt korkade inlägg i vissa forum angående tex cracks.

IDG artikel:

http://www.idg.se/2.1085/1.190831/har-ar-2...render-pa-natet

Det största hotet är okunskap, säger Niklas Eklöv, säkerhetsexpert på McAfee. Att man är lite blåögd och klickar hej vilt på alla länkar och bifogade filer i e-post. Det viktiga är att man är eftertänksam utan att vara rädd för att använda datorn.

Egentligen inte så svårt.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är nog pyntt-programmen säkrare eller åtminstone finns ett större krav hos programtillvärkaren att leverera vad programmen står för.

Jag personligen skulle inte lägga speciellt mycket energi på något man inte får betalt för.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är nog pyntt-programmen säkrare eller åtminstone finns ett större krav hos programtillvärkaren att leverera vad programmen står för.

Jag personligen skulle inte lägga speciellt mycket energi på något man inte får betalt för.  :)

Jo men det finns ingen som klarar  porr, gambling samt crack träsket....  "mission impossible".

Klickar man sig dit så är det oftast kört.

@kudden

Nope.... inte enligt det jag ser i burkar jag "röjt"...  numera så rekommenderar jag istället formatering/ominstallation för en burk där ägaren inte riktigt förstått vad det handlar om.... totalt söndertrasat för det mesta. Meningslöst att försöka laga speciellt om det är flera konton på en burk.

Sen finns det de som "förstått" och då brukar det gå att fixa dvs något som slank igenom 1 gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ingen som klarar  porr, gambling samt crack träsket....  "mission impossible".

Det är bra att även du känner till det som alla andra redan känner till. Då är även du hyfsat säker från virus och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det gäller att lära sig farorna med nätet helt enkelt, veta vad som är okey och vad som luktar virus på långt håll. Det brukar ta några infekterade hårddiskar innan man fått den erfarenheten, tyvärr.

Man får nästan en "spindelmannen känsla" för vad som är virus, jag känner direkt när något inte är som det skall. Kollar storleken, vilken typ av fil, hur sajten ser ut mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så generellt att ett antivirusprogram man betalar för är bättre?har tre datorer.en med norton,en med f-secure och en med panda.  man skulle med andra ord kunna använda t.ex NOD till alla tre och få samma resultat ???

Precis,  som DimensionX sa, så är det.

Själv skulle jag inte vilja rekommendera gratis antivirus/branväggs prylar. De behöver inte vara sämre än de som kostar, inget jag dock skulle lita på. Enda orsaken är att jag själv inte skulle lägga speciellt mycket energi i något man inte får / tar betalt för.

Gratisskydden behöver som sagt inte vara sämre, och inga vetenskapliga fakta på program som kostar är bättre osv. Jag utgår dock endast från att betalprogram läggs mer energi på än gratis bullarna.

Gratis-program i all ära, men när det gäller gratis virus/brandväggs program så bör man också lika här ha ett öga öppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag inte vilja rekommendera gratis antivirus/branväggs prylar. De behöver inte vara sämre än de som kostar, inget jag dock skulle lita på. Enda orsaken är att jag själv inte skulle lägga speciellt mycket energi i något man inte får / tar betalt för.

Att ett program är gratis för användaren, betyder inte automatiskt att utvecklarna jobbar gratis! Det är hela OpenSource-rörelsen ett mycket levande bevis för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...