Gå till innehåll

Skall indexering vara på i XP Professional?


Pengwin

Recommended Posts

Indexeringen av diskarna tar lite extra tid och kraft första dagen då allt skall letas upp och skrivas i databasen.

När väl indexeringen är gjord så påverkar detta inte längre din prestanda.

Om du ofta söker efter filer eller dess innehåll på datorn, går det snabbare att söka i index-databasen än på diskarna.

Diskarnas storlek har ingen betydelse, men däremot antalet filer initialt då allt skall registreras första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indexeringen av diskarna tar lite extra tid och kraft första dagen då allt skall letas upp och skrivas i databasen.

När väl indexeringen är gjord så påverkar detta inte längre din prestanda.

Tycks finnas olika uppfattningar om detta:

Även när tjänsten inte arbetar med indexeringen tar den upp mellan 500 kilobyte och två megabyte arbetsminne. Att söka efter filer kommer att gå lite långsammare men i gengäld kommer allt annat gå lite snabbare.

http://www.tipsomxp.se/windows-xp/90-syste...filer-i-xp.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks finnas olika uppfattningar om detta:
...mellan 500 kilobyte och två megabyte arbetsminne...

Ingen har mindre än 512MB minne och de flesta har långt över 1024MB.

Då kan väl knappast ½-2 MB av denna mängd minne spela någon som helst roll för prestanda eller annat ? eek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Indexeringstjänsten ensam är väl knappast avgörande för den allmänna prestandan, och det är väl heller inte de flesta andra tjänster, men tillsammans använder de en del systemresurser, och ju fler (för användaren i fråga onödiga) tjänster som inaktiveras, dess bättre prestanda. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underhålls databasen även i den meningen att filer som inte längre finns kvar på hårddisken raderas från databasen?

Jo det är meningen, men om indexet blir missvisande så omskapar man lätt databasen via

Kontrollpanelen - Indexeringsalternativ - Advancerade alternativ - Återskapa.

Ta inte med foldrar med systemfiler eller annat onödigt eftersom databasens storlek påverkar sökprestandan.

Index bör bara innehålla väl utvalda foldrar och vilka dessa är påverkar man själv via:

Kontrollpanelen - Indexeringsalternativ - Ändra.

Aktuella antalet indexerade uppgifter ser man överst på sidan Indexeringsalternativ.

Som företagare har man nytta av index för att snabbsöka kundinformation ur alla typer av Office dokument.

(OBS. Bildexemplet är hämtat från Windows Vista)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som företagare har man nytta av index för att snabbsöka kundinformation ur alla typer av Office dokument.

Ja, sökbehoven ser förstås helt olika ut för olika användare. Vill jag snabbt söka efter fil- eller mappnamn, gör jag det med det lilla (och portabla) programmet Everything. Vill jag söka efter text i dokument, har jag sällan nytta av Windows sökfunktion, eftersom jag har det mesta i form av InDesign-dokument. Därför gör jag istället dessa sökningar med FreeCommander (som också är portabelt). Varken Everything eller FreeCommander är beroende av omfattande indexeringar, och kräver inte någon tjänst som hela tiden är igång. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som privatperson, med normalt antal dokument, bilder & musik.

Skall jag då inaktivera indexeringen för att få snabbare pc?

Viket slutligt råd ger ni mig då?

Använder du Windows inbyggda sökfunktion ofta... låt den då vara igång! Använder du sökfunktionen sällan eller aldrig.... stäng av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som privatperson, med normalt antal dokument, bilder & musik.

Skall jag då inaktivera indexeringen för att få snabbare pc?

Viket slutligt råd ger ni mig då?

Låt den vara på då.... inte lönt att krångla med.

Sätt den i "Paus" om du vill jämföra prestanda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då slutar den visserligen att indexera... men tjänsten körs fortfarande, så det blir ingen rättvis jämförelse!

En overksam process tar inga resurser och bara 4MB minne...  ;)

Kolla gärna med Aktivitetshanteraren. Processen heter SearchIndexer i XP (slå på Visa: I/O...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, är det inte så att indexeringen går i paus när jag jobbar i datorn?

Nej den går inte i Paus men den tilldelas en mycket lägre processorprioritet, vilket inte blir riktigt samma sak.

Indexeringen jobbar ju inte om du inte gör förändringar i dina indexerings foldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Ta inte med broschyrer med systemfiler eller andra onödiga eftersom databasens storlek påverkar och indexet ska innehålla endast väl valda mappar.

Detta kan kanske inte nog understrykas... :) men annars påpekas detta redan i början av länken.  ;)

Ta inte med foldrar med systemfiler eller annat onödigt eftersom databasens storlek påverkar sökprestandan.

Index bör bara innehålla väl utvalda foldrar och vilka dessa är påverkar man själv via:

Kontrollpanelen - Indexeringsalternativ - Ändra.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g94870#msg94870

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...