T@wo Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hej, hämtade ut mitt lagliga Windows XP Professional idag från Webhallen i Stockholm och märker en väldigt konstig sak. På förpackningen står följande: "Levereras endast med nya persondatorer" Vad jag vet så är min gamla dator varken ny eller köpt hos Webhallen... Så det jag undrar är vad som menas med det här? Länk till produkten: http://www.webhallen.com/prod.php?id=89993 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Det är så man säljer sk OEM-licenser.... känns lite korkat, eller hur? Vad som innefattar OEM får du gärna fördjupa dig i... men i grunden är tanken att den ska ligga förinstallerad på byggda datorer från t ex. hpd-datorer (hop-plockade-delar). ett bra exempel är JME-data eller Komplett. All support av XP ska sedan ges från leverantören av datorn och INTE Microsoft. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T@wo Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Ok, så om man har plockat ihop en dator själv så finns ingen support från operativsystemets tillverkare? Låter konstigt... xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Ok, så om man har plockat ihop en dator själv så finns ingen support från operativsystemets tillverkare?Låter konstigt... xD Jo, om du köper "Retail"! D.v.s full Windowslicens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T@wo Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Ok, så om man har plockat ihop en dator själv så finns ingen support från operativsystemets tillverkare? Låter konstigt... xD Jo, om du köper "Retail"! D.v.s full Windowslicens! Ok. Tack för svaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts