Gå till innehåll

Nätverksproblem


fogerty4evr

Recommended Posts

Kan pinga XP och W7 datorerna utan problem från routern (dlink dir-655)

Men jag kan bara se W7:an från XP datorn men inte tvärtom, jag har Norton på XP datorn

men inte på W7:an. Norton har "Network Security Map" där jag ser alla spec. på bägge.

När jag kör cmd och ipconfig på W7an så visas lokala ipadressen (169.168.0.2) med "IPv4 Address"

på XP datorn så visas ipadressen (169.168.0.3) bara som "IP Address".

Jag kan inte installera IPv4 på XP datorn men det finns IPv6 på bägge datorerna om det är så att det är

känsligt med protocollen. Jag har samma nätverksnamn på bägge.

Har prövat att ha windows brandvägg avstängd på bägge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AHA, läser i Windows Help and support på W7an:

"TO CONNECT ANOTHER DEVICE OR COMPUTER TO YOUR NETWORK

If you are connecting another computer, turn it on. Note that the other computer must be running

this version of windows, too."

Jaha, då är det väl så då....

Hoppas att det inte gäller Vista Home Premium versionen som var förinstallerat på Notebooken också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste också om att man behövde samma operativ. Nu hittar jag inte var jag läste det :(

Lite konstigt att vi bara är 2 som kör windows 7 med nätverk här. Trodde att de flesta hade ett litet hemnätverk....borde ju vara fler som har samma problem tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser och kommer åt alla mina datorer i nätverket från Windows 7 (de andra är XP och Vista). Det enda problemet jag har är att jag inte kommer åt Vista burkens skrivare får "Operation could not be completed (error 0x00000005). Access is denied" när jag klickar på den. Jobbigt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...