Gå till innehåll

[LÖST] Kan varken avinstallera eller uppdatera Adobe Reader!


Sir_N

Recommended Posts

Secunia tycker att jag bl a skall uppdatera Adobe Reader från 8.1.2 till 8.1.3, men det går inte. När jag uppdaterar så får jag detta meddelande:

133067-Adobe_error.jpg

Jag har stängt av UAC, men det hjälper inte. Jag har försökt ändra behörighet för nyckeln som nämns i felmeddelandet, men det tillåts inte.

Google hittar en massa om detta problem, en av dem är en handledning hur man manuellt avinstallerar Adobe Reader och skriven av Adobe själv. Men den är rätt omfattande och inbegriper ändringar i registret, kände inte för att ge mig på den...

Någon som har en hint om hur man kommer runt detta?

Jag kör Vista Home Premium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Secunia tycker att jag bl a skall uppdatera Adobe Reader från 8.1.2 till 8.1.3, men det går inte.

...och jag tycker att du skall uppdatera från 8.1.2 till 9.0. ;)

Råkade själv ut för något liknande error, tror att det var version 8 (men det är länge sedan nu). Lyckades inte lösa det tyvärr. Nu, x antal formateringar senare, använder jag PDF-XChange Viewer.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att installera 8.1.3, eller bara försökt med uppdateringsfunktionen?

Här kan du ladda ned 8.1.3: [ftp=ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/reader/win/8.x/8.1.3/sve/]ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/reader/win/8.x/8.1.3/sve/[/ftp]

Eller varför inte Adobe Reader 9? ;)

[ftp=ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/reader/win/9.x/9.0/sve/]ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/reader/win/9.x/9.0/sve/[/ftp]

Har du försökt att avinstallera med Revo Uninstaller?

http://www.revouninstaller.com/revo_uninst...e_download.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade själv ut för något liknande error, tror att det var version 8 (men det är länge sedan nu). Lyckades inte lösa det tyvärr. Nu, x antal formateringar senare, använder jag PDF-XChange Viewer.

LA

OK, men skall man byta till en annan viewer så vill man ju gärna bli av med den gamla.

Tack för responsen i a f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att installera 8.1.3, eller bara försökt med uppdateringsfunktionen?

Både och, ingen fungerar.

Eller varför inte Adobe Reader 9? ;)

Funkar inte heller, nian behöver också komma åt att skriva i den nyckel som vägrar åtkomst!

Har du försökt att avinstallera med Revo Uninstaller?

Jag har nyss provat dess "normala avinstallation", men med samma resultat. Jag har inte vågat mig på den "tvingande", väntar i s f till i morgon, huvudet börjar kännas trött och segt... :-)

Tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta problem, tillsammans med andra observationer, visar ju hur djupt Adobe Reader rotar sig in i systemet. Undrar varför en PDF-läsare skall hålla på så där.

Som sagt, jag vet tyvärr inte hur du skall få bort alla rester så att Adobe accepterar installation av en nyare version. Hoppas att det ordnar sig.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta problem, tillsammans med andra observationer, visar ju hur djupt Adobe Reader rotar sig in i systemet. Undrar varför en PDF-läsare skall hålla på så där.

Som sagt, jag vet tyvärr inte hur du skall få bort alla rester så att Adobe accepterar installation av en nyare version. Hoppas att det ordnar sig.

LA

Kan bara hålla med!

Här har ni instruktionerna!  ;)

Manually remove Adobe Reader (8.x on Windows)

Tack för länken, jag har redan hittat den under mina nätsökningar, men den är sällsynt komplicerad och jag är rädd för att den nyckel i registret som jag inte har åtkomst till kommer att ställa till problem även här.

Jag tänker koncentrera mig på hur jag ändrar behörighet i registret, kryssrutorna för behörighet är gråa och inte möjliga att kryssa i. Dags att djuploda i "Avancerat"...

133268-Behorighet_adobenyckel.jpg

När jag meckar i registret så vill jag gå långsamt fram... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker koncentrera mig på hur jag ändrar behörighet i registret, kryssrutorna för behörighet är gråa och inte möjliga att kryssa i. Dags att djuploda i "Avancerat"...

När jag meckar i registret så vill jag gå långsamt fram... ;-)

Du kan hämta en färdig .reg-fil, för att få "Take Ownership" i högerklicken! Ägarskap är nog vad som krävs, innan du kan ändra behörigheten!

http://www.tipsomvista.se/resources/registry/agarskap_on.reg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en tid sedan hade jag samma problem kunde inte avinstallera gamla och inte installera nya Adobe reader.

Funderade länge om jag vågar rota i registret för att avinstallera manuellt,men provade först Revo uninstaller ,den tvingande varianten och den fungerade.

Om jag mins rätt,så rensade Revo bort över hundra registerposter.

Visserligen kör jag fortfarande XP men ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hämta en färdig .reg-fil, för att få "Take Ownership" i högerklicken! Ägarskap är nog vad som krävs, innan du kan ändra behörigheten!

http://www.tipsomvista.se/resources/registry/agarskap_on.reg

Tack för den! Brukar rekommendera Stenis tipssida, men själv glömmer man bort den...  :)

För en tid sedan hade jag samma problem kunde inte avinstallera gamla och inte installera nya Adobe reader.

Funderade länge om jag vågar rota i registret för att avinstallera manuellt,men provade först Revo uninstaller ,den tvingande varianten och den fungerade.

Om jag mins rätt,så rensade Revo bort över hundra registerposter.

Visserligen kör jag fortfarande XP men ändå..

Vågade mig på att köra en tvingande avinstallation, förvisso fastnade den också på samma nyckel i registret, men den kunde gå vidare och med hjärtat i halsgropen raderade jag alla Adobe Readernycklar och filer och "åttan" är väck!

Nu är frågan vilket alternativ till Adobe Reader man skall välja... Tips emottages!

Tack alla som hjälpt till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet FOXIT reader fungerade inte med mig. anledningen var att vissa websidor som tex.FASS.se

låste sig direkt när man klickade länken läs mera.

Dessutom var många manualer svåra att ladda ner från nätet.

Därför har jag återinstallerat Adobe reader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den här tråden finner du portabla alternativ. ;)

Tack för tipset

Alternativet FOXIT reader fungerade inte med mig. anledningen var att vissa websidor som tex.FASS.se

låste sig direkt när man klickade länken läs mera.

OK, det blir kanske blir AR 9 i a f...

Prova om detta tips fungerar på vista också... http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g42808#msg42808

Det ändrar behörigheten i registret

Tack även för detta tips, men nu får det vara nog med reg-hack. Fick lite problem med bluetoothinstallationen efter den tvingande avinstallatioen av Adobe Reader, löste det med en systemåterställning. Men det är en annan femma! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nått knas är det fortfarande kvar v g Adobe Reader, version 9 går inte att installera, får en felruta. Det hade nog varit bättre att ta kommandot över ägarskap och behörighet och avinstallera på vanligt sätt.

Körde in Foxit i stället, liten och fin reader, smutsar inte ner dator och register, startar som en raket!

HaD!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill egentligen inte komma ifrån ämnet, men det är ju uppenbarligen inte löst och du verkar således vara tvungen att använda en alternativ PDF-läsare. Foxit är ett utmärkt val. Själv tycker jag att redan nämnd PDF-XChange Viewer är ännu bättre (portabel nedladdning - klart mindre än den man installerar: http://www.docu-track.com/PDFX_Vwr_Port.zip). Inte minst eftersom jag upplever verktygsfälten som väldigt flexibla. Man kan även dölja alla "Pro-funktioner" till skillnad från i Foxit, där man genom ej klickbara alternativ i menyerna ständigt påminns om att det finns en betalversion också... ???

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...