Gå till innehåll

Lägga till en extra ikon på startmenyn [Utseende]


billy

Recommended Posts

Hej

För att lägga till en extra ikon på startmenyn (under kör...) så kan man göra så här:

Kopiera texten och klistra in den i anteckningar ändra sökvägarna och namnen och spara dokumentet sedan som en .reg fil.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f7-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}]
@="Namnet på genvägen"
"InfoTip"="Vad som ska synas när man håller muspekaren över ikonen"

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f7-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}DefaultIcon]
@="Genvägentillikonenochkomihågattskrivadubblaslash.ICO"

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f7-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}InstanceInitPropertyBag]
@="Vartgenvägenharsittmålochglömintededubblaslashen"

Ett exempel:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f7-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}]
@="Spel"
"InfoTip"="Mina spel"

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f7-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}DefaultIcon]
@="C:Documents and SettingsBillyMina dokumentUtseendeIKONER MMEqual_O2Black Drive.ico"

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f7-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}InstanceInitPropertyBag]
@="C:Documents and SettingsBillyMina dokumentSpel"

Screenshot

neoshooter14ug.png

Självklart kan man även starta en .exe fil eller en hemsida, ändra då bara ändelsen på sökvägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Kan man få en ny mapp under mina dokument också? Jag har "min musik" "mina bilder" och "mina dokument". skulle vilja ha en till som heter "mina videoklipp" också. Om det är möjligt.

hmm inte en aning faktiskt..

Jag har nästan helt slutat med tweaks och liknande så.. Någon annan som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet varningens finger här...

{2559a1f7-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}

Är ingen unik guid, se till att ni inte förstör systemet!!!

Det finns prog som tar fram ett unikt guid till detta ändamål istället!

TÄNK ER FÖR!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet varningens finger här...
{2559a1f7-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}

Är ingen unik guid, se till att ni inte förstör systemet!!!

Det finns prog som tar fram ett unikt guid till detta ändamål istället!

TÄNK ER FÖR!!

Har testat detta och det fungerade inte. Beror kanske på att jag har classic style. Vad säger du billy?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat detta och det fungerade inte. Beror kanske på att jag har classic style. Vad säger du billy?

Tror inte det funkar för classic temat.. har inte provat själv..

Jag använder också classic temat nu.. orkar inte med en massa onödigt och flashigt.. :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat detta och det fungerade inte. Beror kanske på att jag har classic style. Vad säger du billy?

Tror inte det funkar för classic temat.. har inte provat själv..

Jag använder också classic temat nu.. orkar inte med en massa onödigt och flashigt.. :wink:

Har man inte massor av ramminne, jag har 512 och inte ett för vasst grafikkort (128 MB) får man en lite snabbare dator om man stänger av en del onödigt :P Ett tips är också att stänga av en del annat, se mitt inlägg

Spara systemresurser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara tre saker ikryssat...

Använd vanliga aktiviteter i mappar

Använd visuell stil för fönster och knappar

Visa skuggor för ikontext på skrivbordet.

Dessa tre har inte dragit ner prestandan märkbart...på min dator iaf.

...Skulle inte tro att du märker så mycket sämre prestanda med dessa Billy, prova får du se :D eftersom du har en snabbare cpu än min, och antagligen snabbare minnen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara tre saker ikryssat...

Använd vanliga aktiviteter i mappar

Använd visuell stil för fönster och knappar

Visa skuggor för ikontext på skrivbordet.

Dessa tre har inte dragit ner prestandan märkbart...på min dator iaf.

...Skulle inte tro att du märker så mycket sämre prestanda med dessa Billy, prova får du se :D eftersom du har en snabbare cpu än min, och antagligen snabbare minnen också.

Kanske det.. men jag vet iaf att jag får en lite snabbare dator.. :P

när du åndå nämde minnen så har jag en fråga..

jag köpte minnen med minneshastigheten 400 MHz ( PC3200 ) och min fråga är då.. hmm hur ska jag formulera mig.. jag har kollat i bios och i everest och båda källorna säger att minneshastigheten ligger på 200 MHz.. ska det vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D ...Jag förstår precis vad du menar...men kan inte svara på det, jag har exakt lika...

Har du Dual-chanel minnen?

Jag kan köra sådana men gör det inte, kanske är det därför som det bara räknas hälften...förstår du vad jag svamlar om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D ...Jag förstår precis vad du menar...men kan inte svara på det, jag har exakt lika...

Har du Dual-chanel minnen?

Jag kan köra sådana men gör det inte, kanske är det därför som det bara räknas hälften...förstår du vad jag svamlar om...

Ja jag har dual channel men jag vet inte om jag kör på det.. varför gör inte du det?

och hur sätter man på samt stänger av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D ...Jag förstår precis vad du menar...men kan inte svara på det, jag har exakt lika...

Har du Dual-chanel minnen?

Jag kan köra sådana men gör det inte, kanske är det därför som det bara räknas hälften...förstår du vad jag svamlar om...

Ja jag har dual channel men jag vet inte om jag kör på det.. varför gör inte du det?

och hur sätter man på samt stänger av det?

Dulal what?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, man kan flytta pagefile från c: till en annan disk, man kan stänga önödiga services (kanske ingen tweak men resurssparare), man kan ändra en massa i Tcp-paketen, man kan byta plats på var skrivbordet finns (annan disk än systemet).

Nu har du fått en del exempel på vad man kan göra.

En sak man enkelt kan göra är att ta reda på hur mycket MTU (MaxTransfer Units)som levereras av Isp'n genom ping kommandot...

Vill du ha mer förklaringar kan du öppna en ny tråd i "Tips & Trix", så får vi se hur långt vi kommer :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har dual channel men jag vet inte om jag kör på det.. varför gör inte du det?

och hur sätter man på samt stänger av det?

Mina minnen stöder inte det :( även om mobo gör det.

Man avaktiverar inte det. Antingen stöder minnet det eller inte...Om dina gör det kan du räkna med att de är ungefär dubbelt dså dyra som vanliga....

edit:

Dual-chanel = Dubbla kanaler = dubbelt flås i lådan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har dual channel men jag vet inte om jag kör på det.. varför gör inte du det?

och hur sätter man på samt stänger av det?

Mina minnen stöder inte det :( även om mobo gör det.

Man avaktiverar inte det. Antingen stöder minnet det eller inte...Om dina gör det kan du räkna med att de är ungefär dubbelt dså dyra som vanliga....

Oj nej.. när jag kollade på komplett.se så var dte inte längre några dual-channel minnen.. :? kanske kollade fel sist..

Jag tycker iaf att dator är jätteseg.. vet inte vad det är för fel på den.. nästan segare än min gamla..

så jag tänkte överklocka den.. gick in i bios och ändrade lite.. högre fsb och högre volt till cpu:n.. men det verkar som om inte minnena klarade av att överklockas något eftersom de också överklockades när jag ändrade fsb:n..

Kanske ska köpa ett par riktigt bra minnen ist..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det verkar som om inte minnena klarade av att överklockas något eftersom de också överklockades när jag ändrade fsb:n..

Det gör dom...automatiskt.

Kan du ändra i bios så att du får manuella inställningar på minnena i stället för automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det verkar som om inte minnena klarade av att överklockas något eftersom de också överklockades när jag ändrade fsb:n..

Det gör dom...automatiskt.

Kan du ändra i bios så att du får manuella inställningar på minnena i stället för automatiskt?

Det vet jag inte..ska kolla detta sen..

Men jag blir bara så trött på skiten..

Den gamla datorn känns nästan piggare än vad den här är.. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...